דוח תעסוקה מאכזב בארה"ב: תוספת של 160 אלף משרות

הדוח הגרוע מזה 7 חודשים ■ דוח חלש עשוי לדחות את העלאת הריבית שהסתמנה ביוני ויבשר רעות באשר למצב הכלכלה ■ לאחר הפרסום תנודתיות בבורסות העולם, בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת ■ הנפט ננעל בעליות של כ-0.5%

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

היום ב-15:30 התפרסם בארה"ב דוח התעסוקה לחודש אפריל, דו"ח חלש מהצפוי עם תוספת של 160 אלף משרות בלבד, בעוד הצפי בשוק עמד על תוספת של 202 אלף משרות. שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ברמה של 5%. השכר לשעה עלה ל- 0.3%, קצב עלייה שנתי של 2.5%, בהתאם לתחזיות האנליסטים. לאחר פרסום הדוח, הוחרפו הירידות באירופה ובמסחר על החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט. הדולר נחלש מעט מול מרבית המטבעות המובילים. 

לפני פרסום הדוח, האנליסטים העריכו כי קיימת הסתברות של כ-10% בלבד להעלאת הריבית בארה"ב כבר בחודש הקרוב. פרסום נתון חלש כל-כך עשוי לשנות את המצב. דוח חלש מהתחזיות צפוי לגרום לפד לדחות את העלאת הריבית לחודש דצמבר, ואולי אפילו לשנה הבאה. מצד אחד וול סטריט לא אוהבת העלאות ריבית ודוח חזק כאמור עשוי להביא לאחת כזו. אבל מצד שני, דוח חלש, שאולי יביא לדחייה בהעלאת הריבית, יראה למשקיעים כי מצב הכלכלה האמריקאית לא טוב, וזה עלול להוביל לירידות במדדים. 

השכר לשעה עלה כאמור ל-0.3%, בהתאם לתחזיות, מדובר בנתון חיובי. עלייה בשכר עשויה להביא לעלייה בצריכה הפרטית בארה"ב, שמהווה כידוע 70% מצמיחת התמ"ג האמריקאי. הצפי היה כאמור לעלייה של 0.3% בשכר ל-25.5 דולר לשעה - מה שיהווה עלייה של 2.4% ב-12 החודשים האחרונים.  

לדברי האנליסט הראשי של אואנדה, קרג ארלם, "הפן החיובי בדוח התעסוקה של אפריל הוא העלייה של השכר הממוצע לשעה. הפד רואה בנתון זה חשיבות רבה כי יש לו השפעה גבוהה על רמת האינפלציה במשק".

אתמול אתמול פורסם הדוח המקדים לדוח התעסוקה החודשי - סקר ADP, והוא אכזב את המשקיעים עם תוספת של 156 אלף משרות חדשות בלבד לעומת הצפי ל-200 אלף. קצב תוספת המשרות לשוק העבודה האמריקאי הואט ברבעון הראשון ל-209 אלף משרות בממוצע לחודש, לעומת קצב חודשי ממוצע של 282 אלף משרות ב-2015. 

בדצמבר 2015 הפד העלה את הריבית לראשונה מזה כעשור מרמה של 0%-0.25%, ל-0.25%-0.5%. בהחלטה הזו הפד העריך כי יהיו ב-2016 ארבע העלאות ריבית, אבל טלטלה בשוקי העולם הביאה את הפד להותירה ללא שינוי עד כה. נכון להיום החוזים על ריבית הפד מגלמים הסתברות של 10% להעלאת ריבית ביוני ושל 52% להעלאה בדצמבר. 

שיעור ההשתתפות בעבודה הוא נתון חשוב שמצביע על איתנותו של שוק העבודה וגם סוג המשרות החדשות משפיע על רצונם של המובטלים בארה"ב לחזור למעגל העבודה, ושיעור השתתפות נמוך אינו מבשר טובות. משרות זמניות שנוספו, המשלמות שכר מינימום, לא צפויות לדחוף את המובטלים בחזרה לשוק. בחודשים מארס ופברואר כמעט מחצית מהמשרות החדשות שנוספו לשוק הציעו שכר מעל השכר הממוצע במשק האמריקאי ומחצית הציעו שכר נמוך מזה.