פרסום לסדרה ישראלית עם תכנים מיניים נחסם בגוגל ובפייסבוק

מדובר בפרסומת ל"קונספס" - סדרת רשת חדשה של הבמאי משה רוזנטל, העוסקת בעולם הדייטים באינטרנט ובמפגשים המיניים שמגיעים בעקבותיהם

מתוך הסדרה. דרמה טלוויזיונית לכל דבר / צילום: צילום מסך
מתוך הסדרה. דרמה טלוויזיונית לכל דבר / צילום: צילום מסך

העידן החדש מאפשר אולי במה חדשה רחבה ולא פורמלית לאנשי תוכן ולאמנים, שמוצאים בענקיות כמו גוגל ופייסבוק צינור חשוב להפצת מרכולתם, אך בד-בבד בצד החופש מתעוררות סוגיות חדשות לגבי האופן שבו מתמודדים עם תכנים אלה - ולא תמיד בהכרח לטובת היוצרים. 

דוגמה מובהקת לכך עולה סביב השקת הסדרה "קונספס" - סדרת רשת חדשה של הבמאי משה רוזנטל. הסדרה, המבוססת על סיפורים אמיתיים, עוסקת בעולם הדייטים האינטרנטיים ובמפגשים המיניים שמגיעים בעקבותיהם, ולמרות שאין בה הרבה אקטים מיניים ויזואליים, עולם התוכן שלה נסוב סביב נושאים הקשורים בסקס.  

בשונה מרוב סדרות הרשת, מאחורי קונספס לא עומד גורם מסחרי מממן, והיא לא נעשתה כחלק מקמפיין עם מטרה מכירתית או תדמיתית. מדובר בסדרה "אמנותית" לכל דבר - בדומה לסדרות דרמה טלוויזיונית. לוקחים בה חלק שחקנים מהשורה הראשונה כמו יוסי מרשק ורומי אבולעפיה.

על-פי רוזנטל, העונה הראשונה נעשתה כפיילוט מתוך מטרה למכור את הפורמט בהמשך לגורמים משדרים בחו"ל.

לפרקי הסדרה נפתח אתר, וכמקובל בסדרות רשת או בפרסומות, התכוונו לקדם את הסדרה באמצעות קידום ממומן בפייסבוק וגוגל.

משרד הפרסום אלנבי, שרואה בתוכן חלק מהותי מעיסוקו, נרתם ויצר סרטון פרסומת לסדרה שכולל גם תמונות מרמזות על סקס - אמנם לא בוטה מזה שניתן למצוא בסדרות טלוויזיוניות, אך אין ספק שבכללי הרשות השנייה הוא לא היה עומד.

כידוע, הפרסום בגוגל ופייסבוק נטען באופן אוטומטי ופועל באמצעות בורסות, אולם האלגוריתימים מכוונים לחסום תוכן שאיננו עומד בתקנון. כך קרה שהפרסומת נחסמה גם בגוגל וגם בפייסבוק, מה שמביא לכך שליוצרי הסדרה אין כעת אפשרות לייצר תנועה לתוך האתר הייעודי, שכן במציאות של היום קשה מאוד לייצר תנועה ללא מימון.

יצוין כי מדובר בסדרה שבוודאי עומדת בסטנדרטים של איכות טלוויזיונית, וגורמים בתעשייה שנחשפו אליה מציינים אותה כראויה. מנגד, אפשר להניח כי חלק לא מבוטל מההורים לא רוצים שילדיהם יחשפו לפרסומת בה מופיעה בין היתר שאלה "את רוצה שאשתין עלייך", לצד התנהלות מינית מאוד של הגיבורים.

בפייסבוק עוד ניתן בקלות יחסית להגביל תוכן כזה מעיני ילדים, כי הכניסה היא באמצעות פרופיל אישי שכולל גם גיל, ולכן אפשר להגביל את גיל הגולש החשוף. בגוגל מדובר בחסימה שהיא כמעט בלתי אפשרית. אפשר אמנם להגדיר מראש בטרגוט שילדים לא יהיו חלק מהחשיפה, אך מאחר שהשימוש בהם הוא באמצעות מכשיר ולא באמצעות פרופיל, כמעט אי-אפשר למנוע מילד שגולש באייפד של הורה את החשיפה לפרסומת שבוודאי איננה מתאימה לגילו.

לדברי משה רוזנטל, במאי "קונפס", "לא יצרנו פורנו או חשפנו איברים מוצנעים, לכן אנו מופתעים מהחסימה. מדובר בדרמה - אמנם עם הקשר מיני, כי הסדרה עוסקת בסיפורי היכרויות - אך אין על התוכן הגבלת צפייה. השחקנים התאכזבו לשמוע את הבשורה, וכך גם אנחנו בהפקה, שהשקענו בסדרה שנים של יצירה ישראלית וכסף רב".