הצלחה בהודו: ניסוי בטיל של התע"א; נמכר בכ-3 מיליארד ד'

הניסוי בוצע בטיל ההגנה ברק 8, שהצליח ליירט מטוס ללא טייס שדימה עבורו מטרה ■ אספקת המערכת לשימוש חיל הים של הודו כבר החלה

מערכת ברק 8 / צילום: באדיבות התעשייה האווירית
מערכת ברק 8 / צילום: באדיבות התעשייה האווירית

התעשייה האווירית וה-BRDO, ארגון המחקר והפיתוח הביטחוני במשרד ההגנה של הודו, ביצעו היום (ה') שני ניסויים מוצלחים בטיל ההגנה ברק 8. בשני הניסויים, שהתקיימו במרווח של כמה שעות זה מזה, הצליח טיל ההגנה שפותח בידי התעשייה האווירית ליירט מטוס ללא טייס שדימה עבורו מטרה.

זאת הפעם הראשונה שהתע"א וה-BRDO מנסים בהצלחה את טיל ההגנה החדיש ברק 8 במתאר קרבי-יבשתי, שכן עד כה טיל ההגנה הותקן על ספינות קרב. הניסוי נערך בשדה ניסויים באזור מפרץ בנגל, במסגרת ההליכים המקדימים למסירת מערכת הטילים המתקדמת לשימוש חיל האוויר ההודי.

מערכת ההגנה מבוססת על מכ"ם של חברת הבת של התע"א, אלתא מערכות, ועל רכיבים בטיל היירוט המיוצרים ברפאל מערכות לחימה. בתוכנית הפיתוח של מערכת ההגנה היו מעורבות גם חברות הודיות.

אספקת המערכת לשימוש חיל הים של הודו כבר החלה, ולפני כחצי שנה נערכו באוקיינוס ההודי שני ניסויי יירוט מוצלחים בטילי הברק 8.

הודו נחשבת לשותפה מרכזית בתכנית לפיתוח טיל ההגנה החדש וגם לקחה חלק ניכר במימון הפרויקט. עם זאת, גורמים ביטחוניים אמרו היום כי מלבד הצבא ההודי וצה"ל, גם מדינות נוספות רכשו את מערכת ההגנה החדשה. היקף המכירות שלה עד כה הוערך בידי הגורם הביטחוני בכ-3 מיליארד דולר.

מדובר במערכת המספקת הגנה מפני מגוון רחב של איומים, ובהם מטוסים, כלי טייס בלתי מאוישים וטילים מסוגים שונים. בהם גם טילי שיוט, טילי חוף-ים, טילי ים-ים וטילי אויר-ים. היא מספקת הגנה היקפית בטווח של כ-70 קילומטר לכלי שייט ולמטרות בקרקע.

חיל הים הישראלי, שמצטייד אף הוא במערכת הטילים החדשה של תע"א, מייעד אותה בין השאר להגנה על כלי שייט בים התיכון ולהגנה על תשתיות של גז טבעי - החשופות לאיום של טילים מתקדמים, כמו "יאחונט" שעל פי הערכות מצויים בידי ארגון חיזבאללה.