נחשפה הברחת תרופות חובקת עולם: 4 חשודים עוכבו לחקירה

חוקרי רשות המסים תפסו רכבי יוקרה, חשבונות בנק ורכוש נוסף בשווי של כ-9 מיליון שקל מידי החשודים לצורכי חילוט

תרופה - כדורים / צילום: שאטרסטוק
תרופה - כדורים / צילום: שאטרסטוק

חוקרי יחידת החקירות של מע"מ ירושלים וחוקרי יחידת "יהלום" ברשות המסים, בסיוע שוטרים ובלשים מימ"ר ירושלים וביחד עם יחידת הכלבנים של המכס, עיכבו היום (ב') לחקירה ארבעה חשודים תושבי מרכז הארץ, שהיו מעורבים על-פי החשד במיזם עברייני חובק עולם להברחת תרופות, שהניב להם הכנסות של עשרות מיליוני שקלים במשך מספר שנים. 

מהראיות שאספו חוקרי רשות המסים עד כה עולה כי החשודים הקימו ותפעלו מערך מתוחכם שבאמצעותו הבריחו תרופות מסוגים שונים, לרבות תרופות המחייבות מרשם רופא, מיצרנים מפוקפקים במזרח הרחוק לידיהם של עשרות אלפי רוכשים בארצות-הברית.

הראיות שנאספו מלמדות כי רוכשי התרופות, שחלקם היו נעדרי ביטוח רפואי, שילמו עבור התרופות בכרטיסי אשראי דרך אתרי אינטרנט שהחשודים הפעילו או באמצעות מוקדי מכירות טלפוניים בישראל ובסלובקיה בהם העסיקו החשודים עובדים רבים. לפי החשד, חברות סלובקיות עמן נקשרו החשודים סילקו את התשלומים, כאשר סכומי-העתק שנסלקו הועברו לחברות ולחשבונות בנק ברחבי העולם הנמצאים בשליטת החשודים. החשודים רכשו בהון שצברו נכסים שונים בישראל ובחו"ל - לרבות נדל"ן מניב בארה"ב.

החקירה חובקת עולם ומחייבת שיתוף-פעולה של רשויות האכיפה במדינות שונות. במסגרת החקירה פנה צוות פרקליטים מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, המלווה את צוותי החוקרים של רשות המסים מאז תחילתה, לגופי אכיפה שונים במספר מדינות בחו"ל בבקשות לסיוע ולהמצאת מסמכים.

במקביל, צוות חוקרים בליווי פרקליטים מהמחלקה הכלכלית אף קיימו הליכים של 'חיקור דין' בארה"ב ובסלובקיה, שבהם גבו החוקרים גרסאות ממעורבים מקומיים ונאספו ראיות חשובות בסיוען של יחידות משטרה זרות.

היות והטובין שהוברחו היו תרופות, צוותי החוקרים נעזרו באנשי המחלקה למאבק בפשיעה פרמצבטית באגף לאכיפה ופיקוח במשרד הבריאות העוסקים בלחימה בתופעת זיוף תרופות והברחתן.

תמונת החשדות המתבהרת היא שהחשודים ביצעו עבירות שעניינן קבלת דבר במירמה, הברחת תרופות, עבירות לפי פקודת הרוקחים, עבירות של העלמת מס בסכומים שמגיעים לעשרות מיליוני שקלים וכן עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון. 

החוקרים תפסו היום, על-פי צווים של בית משפט, רכבי יוקרה, חשבונות בנק ורכוש נוסף מידי החשודים בסך כולל של כ-9 מיליון שקל, שבדעתם לבקש לחלט. 

עורכי הדין קובי גולדמן ואורי גולדמן ממשרד גולדמן ושות' המייצגים את אחד העצורים, מסרו: "כל הכספים והרכוש של מרשינו הקשורים בפרשה מדווחים כדין, ואנו מצרים על כך שהמדינה לא הותירה את המחלוקת סביבם לפתרון במישור האזרחי". 

עו"ד דרור מתתיהו, שותף במשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות', המייצג את אחד החשודים, מסר בתגובה: "אנו סומכים על רשויות החקירה שתבצענה את עבודתן נאמנה, ובטוחים כי לאחר שיתפזר הערפל תתגלה תמונה שונה בתכלית מזו המצטיירת בשלב מוקדם זה בעניינו של מרשנו".