מחצית 2016: תנובה, אסם ונטו ירדו; שטראוס וקוקה-קולה עלו

מכירות מוצרי המזון והצריכה ירדו במחצית הראשונה של השנה ב-0.6% והסתכמו ב-20.2 מיליארד שקל ■ השוק איבד מכירות של 113 מיליון שקל

מדף של מוצרי תנובה/ צלם:תמר מצפי
מדף של מוצרי תנובה/ צלם:תמר מצפי

המחצית הראשונה של 2016 לא הביאה בשורה של ממש ליצרנים ולרשתות השיווק. לפי נתוני סטורנקסט שהגיעו ל"גלובס", מכירות מוצרי המזון והצריכה (FMCG) ירדו במחצית ב-0.6% והסתכמו ב-20.24 מיליארד שקל. המשמעות היא שהשוק איבד מכירות של 113 מיליון שקל. עליית המכירות ביוני בשל חג השבועות מיתנה את הירידה הכוללת במכירות. הן היצרנים והן הקמעונאים מסתכלים על הנתונים של המחצית בדאגה ובחשש מפני מיתון.

חמישה מתוך עשרת הספקים הראשונים נחלשו במכירות ואיבדו נתח שוק. מדובר בתנובה, אסם, יוניליוור, נטו ודיפלומט. תנובה, שאיבדה 5.7% מהמכירות, ירדה לנתח של 13.4%, לעומת נתח שוק של 14.2% בתקופה המקבילה אשתקד. קבוצת נטו, שאיבדה 4.4% מהמכירות, ירדה לנתח שוק של 3.7%.

לעומתן, שטראוס, החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), סנו, קימברלי-קלארק וטמפו עלו במכירות ובנתח השוק.

מבין העשירייה השנייה של הספקים בולטת זוגלובק, שמכירותיה צנחו ב-23%, ונתח השוק שלה ירד מ-1.4% ל-1.1%. ספק אחר שמתחזק הוא עוף ירושלים, שהכפיל את מכירותיו ועלה לנתח שוק של 1%, בעקבות כניסתו כזכיין להפעלת הקצביות ברשת רמי לוי שיווק השקמה.

התחומים שספגו את הפגיעה הקשה ביותר הם מכירות הסלטים והנקניקים, שיחד ירדו במחצית ב-15.3%. הירידה הושפעה הן מהצהרת ארגון הבריאות העולמי בסוף 2015 כי מוצרי הבשר המעובד מכילים חומרים מסרטנים והן מתחקיר ערוץ 10 על הסלטים המוכנים.

בחלוקה לתחומים, מכירות הנקניקיות צנחו ב-25%, מכירות הפסטרמה והנקניקים הארוזים ירדו ב-17%, וגם מוצרי הבשר על האש ואוכל מוכן קפוא מוכן בשרי ירדו בכ-11%.

קטגוריות נוספות שירדו במכר הכספי הן הסוכר (12%), הקטשופ (9%), וכן עוגות, מעדנים וחטיפי דגנים למבוגרים, שירדו ב-7%.

שתי קטגוריות גדולות במיוחד - קטגוריית החלב וקטגוריית הבשר והדגים - צמחו בקושי. לעומתן, קטגוריית הפסטה צמחה ב-19%, השלגונים הבודדים עלו ב-15%, והגבינות המיוחדות עלו ב-14%. בשלושתן חלה ירידת מחיר.

באופן מפתיע, ולמרות פעילות מוגברת מצד שופרסל ורמי לוי, נתח השוק של המותג הפרטי לא השתנה ועמד על 5.6% מכלל מכירות השוק.