קרן הסל שעוקבת אחרי מניות טרנדיות עם מומנטום חזק

קרן הסל MTUM US עשויה לזרוח אם שוק המניות האמריקאי ימשיך להפגין עוצמה ולשבור שיאים ■ מדריך תעודות סל

אמזון / צילום: רויטרס
אמזון / צילום: רויטרס

"The trend is your friend", היא אמרה ידועה ותיקה בשוק ההון. הנטייה הטבעית של משקיעים היא לממש רווחים על פוזיציות מוצלחות, מתוך הערכה שהן הגיעו למיצוי, וכי לאחר תקופה טובה פוטנציאל התשואה שלהן הוא מוגבל. מנגד, משקיעים גם נוטים להמתין בסגירת פוזיציות מפסידות, מתוך מחשבה כי הפריצה המיוחלת כלפי מעלה היא עניין של זמן, וכי פוטנציאל התשואה של פוזיציות מפסידות הוא גבוה יותר. מחקרים אקדמיים וניסיון העבר מלמדים בדיוק את ההיפך - השקעה במניות עם מומנטום ביצועים חזק מצליחה להוכיח את עצמה, ובמקרים לא מעטים להציג ביצועי יתר על מדדי ההשוואה.

הקרן iShares Edge MSCI USA Momentum Factor (סימול: MTUM US) עוקבת אחר עקרון זה ומשקיעה במניות עם מומנטום ביצועים חזק במיוחד. מתודולוגיית ההשקעה של הקרן היא לדרג את המניות במדד הייחוס, MSCI USA, לפי תשואת מחיר מתואמת סיכון במהלך שישה ו-12 החודשים האחרונים.

ככל שתשואת המניה בתקופות אלו תהיה גבוהה יותר, כך גם הדירוג שלה יהיה גבוה יותר, ומנגד ככל שסטיית התקן של ביצועי המניה היא גדולה יותר, כך הדירוג יהיה נמוך יותר. הקרן בוחרת בין 100 ל-350 מניות עם דירוג המומנטום הגבוה ביותר במדד הייחוס, כאשר המשקל של כל מניה נקבע בהתבסס על שווי השוק שלה ועל היקף המניות הנסחרות (Free Float).

הקרן הושקה באפריל 2013, מחזור המסחר היומי בה הוא של כ-240 אלף מניות, והיקף הנכסים שהיא מנהלת הוא כ-1.5 מיליארד דולר. הקרן גובה דמי ניהול של 0.15%. כרגע, הקרן מחזיקה ב-123 מניות כאשר ההחזקות הגדולות הן בחברת שירותי התקשורת איי.טי אנד טי  (כ-5.3%), בחברת התרופות והציוד הרפואי ג'ונסון אנד ג'ונסון  (כ-5.2%) ובענקית המסחר המקוון אמזון.קום  (כ-4.6%).

ברמה הסקטוריאלית, לקרן החזקות גדולות במגזרי הטכנולוגיה (כ-18%), הצריכה המחזורית (כ-18%) ושירותי הבריאות (כ-17%). מנגד, הקרן מחזיקה בפוזיציית חסר משמעותית במגזרי הפיננסים (כ-6%), האנרגיה והסחורות (מתחת ל-2% בכל סקטור), וזאת בעקבות ביצועים חלשים שלהם בחודשים האחרונים ו/או בעקבות תנודתיות גבוהה.

צעירה ויקרה

מאז השקתה, הצליחה הקרן להחזיר תשואת יתר ניכרת על מדד ההשוואה: מאז אפריל 2013 היא החזירה תשואה של 58.6%, לעומת תשואה של 37.7% ב-MSCI USA. בשנה האחרונה הקרן החזירה תשואה של 8.2%, לעומת 1.9% ב-MSCI ושל 2.6% ב-S&P500.

קיימים מספר גורמי סיכון בהשקעה בקרן. תחילה, הקרן היא צעירה יחסית, ולכן גם ה-Track Record שלה אינו ארוך, כאשר חסר במיוחד מידע על ביצועיה בתקופות של ירידות חדות ומתמשכות בשוקי המניות. מעבר לכך, בשל העובדה שהקרן משקיעה במניות שמציגות מומנטום חזק בביצועים, באופן טבעי היא גם משקיעה במניות "יקרות" יותר, כך שמכפיל הרווח הממוצע בקרן הוא 28.4 - משמעותית מעל למדדי ההשוואה.

למרות גורמי סיכון אלו, אנו מאמינים כי השקעה במניות עם מומנטום ביצועים גבוה, וספציפית בקרן MSCI USA Momentum Factor, עשויה להוכיח את עצמה, במיוחד אם שוק המניות האמריקאי ימשיך להפגין עוצמה ולשבור שיאים.

קרן הסל: iShares Edge MSCI USA (MTUM US) Momentum Factor

חברה מנהלת: iShares

שנת הקמה: 2013

התמחות: מניות מומנטום

סך נכסים: כ-1.5 מיליארד דולר

סקטורים בולטים: טכנולוגיה (כ-18%), צריכה מחזורית (כ-18%), שירותי בריאות (כ-17%)

החזקות מרכזיות: AT&T (כ-5.3%), Johnson & Johnson (כ-5.2%) Amazon (כ-4.6%)

דמי ניהול: 0.15% בשנה

תשואת הקרן MTUM
 תשואת הקרן MTUM

הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם