האם אמסטרדם היא בירת הפיננסים החדשה של אירופה?

מאז החלטת בריטניה על היפרדות מהאיחוד האירופי, כמה ערים באירופה התחילו להתמודד עם לונדון על התואר הנחשק ■ אמסטרדם, עם הרוח הפרוגרסיבית, ממוצבת כטוענת לכתר

אמסטרדם./ צילום: רויטרס
אמסטרדם./ צילום: רויטרס

בימי הביניים, תושבי הביצה הנמוכה שעליה שוכנת אמסטרדם המודרנית נאלצו לשתף פעולה כדי לשרוד. הם התגברו על הבדלי סגנון חיים ודת לטובת האינטרס המשותף, ובנו את הסכרים שגירשו את הים מן ה"פולדר", כך נקראת האדמה ששוחררה מהמים.

שיתוף הפעולה החברתי המוקדם הזה יצר את המונח ההולנדי פולדרמודל, שפירושו קבלת החלטות בקונצנזוס, והוא נחשב על ידי רבים לבסיס הליברליות והסובלנות המפורסמות של העיר. "הולנד חייבת את קיומה לדמוקרטיה של כפות רגליים יבשות", כתב הסופר ההולנדי הרמן פלייך. הרוח הפרוגרסיבית של אמסטרדם בהחלט עזרה להעניק לעיר זו את הניחוח הקוסמופוליטי שלה, שממשיך למשוך משקיעים בינלאומיים.

וזה מועיל כעת, מפני שמאז הצבעת הברקזיט בבריטניה לפני כחודש, כמה ערים באירופה התחילו להתמודד עם לונדון על תואר בירת הפיננסים האירופית. לפי ה"ניו יורק טיימס" - שדירג גורמים כמו תשתיות, שטחי משרד, היצע תרבותי ויכולת ביטוי באנגלית - אמסטרדם היא בעלת תפקיד מרכזי.

כמה חברות טק כבר פתחו בסיסים בעיר - כמו WeTransfer, בוקינג.קום ו-TomTom - אבל רק ימים יגידו אם התקרה שקבע החוק ההולנדי מהשנה שעברה על בונוסים לבנקאים, עד 20% משכר הבסיס, תרתיע מוסדות פיננסיים מהתיישבות באמסטרדם.

שוק הנדל"ן המקומי נמצא במצב רוח אופטימי. ב-18 החודשים האחרונים מחירי הבתים גאו הודות להבראה הכלכלית ההולנדית ולמחסור ביחידות דיור ביחד עם ריבית משכנתאות נמוכה של כ-2%. המחירים ירדו בכ-15% אחרי המשבר הפיננסי ב-2008, אך כעת הם עולים על המחירים שלפני המשבר וקובעים שיאים חדשים באזורים המובחרים ביותר, לפי כמה סוכני נכסים.

בשנה שעברה עלו מחירי הדירות והבתים באמסטרדם ב-17%, לפי נתונים של אגודת מתווכי הנדל"ן והשמאים ההולנדית. זו הייתה עלייה מהירה, אומר לזלי דה רויטר מיחידת הנדל"ן של כריסטי'ז, שמכרה לאחרונה דירה של 1,450 מ"ר בעיר ב-16 מיליון אירו. "באזורים הטובים ביותר באמסטרדם אנחנו רואים שיאים חדשים במונחי מחירי נכסים", הוא אומר. רבע מהמכירות של היחידה שלו כעת הן של דירות ובתים בשווי מיליון אירו ויותר.

האזורים הטובים ביותר בעיר יקרים כעת ב-5% או 6% מכפי שהם היו ב-2008, לפי ברברה ואן דר חריפ מסוכנות אנג'ל אנד פוקרס. הסוכנות הזו קבעה לאחרונה מחיר שיא בעיר של 22,000 אירו למ"ר במכירת דירה ב-8 מיליון אירו.

הגשת הצעות קנייה מעל המחיר המבוקש הופכת לנורמה, היא אומרת. "לכל נכס יכולים להיות 50 מתעניינים ו-10 הצעות קנייה". מוזיאון לשעבר שהוסב לנכס לשימוש מעורב של 18 חדרי שינה, שנמכר על ידי הסוכנות שלה ב-7.5 מיליון אירו לפני 18 חודשים, מוצע כעת שוב למכירה ב-15 מיליון אירו.

בכמה מקרים קונים משקיעים בינלאומיים, בעיקר מארה"ב ובריטניה, בית שני באמסטרדם כבסיס אירופי שלהם. "אנשים מגיעים לחופשה, רואים את העיר העתיקה ומתאהבים. אמסטרדם נמצאת בכל טבלה של עשר הערים המובילות בעולם באושר אישי ואיכות חיים", היא אומרת.

עם זאת, יש סימנים שהשוק כבר רותח מדי, עם מחסור בהיצע שיעמוד בביקוש. מספר המכירות ברבעון הראשון השנה ירד ב-2% בהשוואה לשנה שעברה.

אבל העיר עדיין זולה בהשוואה לדיסלדורף, פריז ולונדון, אומר גבי בלקמה מסוכנות הנכסים ההולנדית תויס אין פסטגוד. המחיר עולה רק לעתים נדירות על 15,000 אירו למ"ר, ולהולנד אין מע"מ.

הזרים נוטים לקנות בתים על גדות התעלות קייזרזגראכט, פרינצנגראכט והרנגראכט בחלק הדרומי העתיק של העיר, ליד פונדלפארק, אומר בלקמה. האזור הזה דומה לדבריו לצ'לסי בלונדון או האפר ווסד איסט במנהטן. גם אזורים חדשים כמו Zuidas, רובע פיננסי שדומה לקנארי וורף בלונדון או לה דפנס בפריז, הופכים לפופולריים.

בכמה מובנים אמסטרדם עדיין אינה תחליף ללונדון: האוכלוסייה אינה מגיעה למיליון נפש, יש פחות תיאטראות ואירועי ספורט, ורוב החנויות נסגרות בשש בערב.

הקונים במרכז העיר, בייחוד על גדות התעלות, צריכים גם להיזהר מירידת מפלס. מאות שנים, כמו בוונציה, אמסטרדם נבנתה על קורות עץ בגובה של עד 20 מטר (שכעת רבים מהן הוחלפו בבטון), ששוקעות בשכבות הבוץ והטיט בחיפוש אחרי קרקע מוצקה יותר. יסודות הבתים מונחים על הקורות הללו.

עדיין לא ברור אם הביקוש לנכסים באמסטרדם מונח על קרקע יציבה יותר.