גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכת מוות ל-y&r ישראל? מנהלי המשרד וינגסט ובר פורשים

חודשים ספורים לאחר פרישת משפחת אבנון מהמשרד, השניים נואשו מהתנהלות קבוצת WPP בישראל והודיעו כי הם עוזבים ■ מבט אל הקריסה המהדהדת ביותר בענף הפרסום

גיא בר ויובל וינגסט / צילומים: איל יצהר וירון יצחקוב
גיא בר ויובל וינגסט / צילומים: איל יצהר וירון יצחקוב

3 שנים לאחר שמשרד הפרסום y&r ישראל מקבוצת WPP הצליח להשתקם, הוא סופג היום מכה אנושה: ל"גלובס" נודע כי מנהלי המשרד, המנכ"ל גיא בר והמשנה למנכ"ל יובל וינגסט, החליטו לפרוש.

השניים, שכבר הודיעו על כך להנהלת הקבוצה העולמית, שיתפו הבוקר (ה') את אנשי המשרד והלקוחות בהחלטה. עדיין לא מונו להם מחליפים, אך השניים צפויים ללוות את המשרד בחודשים הבאים - וינגסט יעזוב את המשרד עד סוף ספטמבר, ובר צפוי להישאר עד תחילת 2017.

הפרישה מגיעה על רקע אוזלת היד שמפגינה WPP בכל הקשור למשרדיה בארץ ול-y&r בפרט, ומצטרפת לפרישתו של אדם אבנון, שניהל את המשרד מאז פרישת דור המייסדים. גם הוא עזב בטונים צורמים.

y&r ישראל, גלגולו החדש של שלמור-אבנון-עמיחי, חווה את אחת ההתרסקויות הדרמטיות בתחום הפרסום בישראל. המשרד, שעד לפני שנים ספורות דורג באופן קבוע בין חמשת הגדולים, כמעט נעלם לאחר שהבעלים רמי שלמור, שלומי אבנון וגדעון עמיחי מכרו את חלקם.

עמיחי, שהיה הצלע המקצועית המזוהה של המשרד, החליט לעזוב לאחר שלא נמצא לו ברשת הבינלאומית תפקיד הולם. הוא אמנם נתן התראה של שנה מראש, אבל ב-WPP לא נערכו למהלך ולא העריכו את השלכותיו. לכן גם לא תקשרו אותו ללקוחות, ואלה למדו עליו מפרסומים בתקשורת.

גם אחר שהידיעה על פרישתו של עמיחי דלפה, המשיכה ההתנהלות הכושלת. לניהול המשרד מונו 3 צעירים אנונימיים יחסית: אדם פולצ'ק, צור גולן וגיא גלברד, כדי לייצר פורמט דומה לפורמט המייסדים. בהמשך מונה אדם אבנון למנכ"ל משותף עם פולצ'ק, מה שפלט החוצה את צור גולן.

השלושה לא היו ערוכים להתמודד עם גל העזיבות שפקד את המשרד תוך ימים ספורים מרגע ההודעה של עמיחי, כשלקוחות ענק כמו ניופאן וטורנדו נטשו בבת אחת. בשלב זה הצטרף אדם אבנון, צעד שבעקבותיו נפלט החוצה גולן. לאחר שבועות ספורים עזב פולצ'ק במפתיע - ומיד אחר כך גם רמי שלמור ירד מהבמה.

לאחר עזיבת פולצ'ק נעשו עוד שני סבבי ניהול לא מוצלחים במשרד, עד שבסופו של דבר התייצב המערך הניהולי ב-2013, בזכות רכש בלתי צפוי - גיא בר. בר נחשב לאחד מאנשי הקריאייטיב המוערכים בענף, וברזומה שלו תפקידים במשרדי הפרסום הגדולים בישראל, בהם המשנה למנכ"ל בגיתם BBDO. ב-y&r קיוו כי הוא יצליח לשחזר את הקפיצה שעשה באיכות התוצר של גיתם בשעתו.

זמן קצר לאחר שבר גויס, נעשה מינוי משמעותי נוסף: יובל וינגסט מונה למשנה למנכ"ל, שהיה בין היתר סמנכ"ל לקוחות בגיתם, מבכירי חברת ניהול המשברים והייעוץ התקשורתי BBDO IM וקודם לכן סמנכ"ל חדשנות בחברת ההייטק לה מארק.

בניהולם המשותף של אבנון, בר ווינגסט החל המשרד להתייצב. הלקוחות הפסיקו לנטוש, התוצר הפרסומי השתפר פלאים, והיו קמפיינים שעוררו רעש תקשורתי, כמו קמפיין "את לא מחליטה עליי" למותג שוש.

המשרד אף הצליח לגייס לקוחות, אך לכולם היה ברור שכדי לעשות קפיצת מדרגה שתהפוך אותו למשרד רלוונטי ולא רק שורד, יש להיעזר ביכולתה של הקבוצה הבינלאומית, בדומה למשרדים אחרים בארץ - באמצעות העברת תקציבים בינלאומיים, תקציבים חדשים או רכישות ומיזוגים.

בקשות המיזוג התאדו

y&r נמנה עם קבוצת WPP, שמחזיקה בו את מלוא המניות. הקבוצה מחזיקה גם בשליטה במשרד הפרסום JWT ישראל ובהסכם ייצוג עם אדלר-חומסקי הקשור בהסכם אפיליאיישן עם סוכנות הפרסום גריי. עד לפני שנה פעל בישראל מותג נוסף של הקבוצה, אוגילבי, אך זה היה קשור למשרד הפרסום פוגל, שהתרסק.

ב-WPP לא רוו נחת מהרכישות בישראל. שלמור-אבנון-עמיחי לא היה המשרד היחיד שהתרסק לאחר שרכשו את מניותיו. סיפור דומה אירע עם JWT ישראל, שבגלגולו הקודם היה טמיר כהן - אף הוא משרד מפואר. עוצמת קריסתו הייתה פחותה משל שלמור ועם השנים הוא הצליח להתאושש, אך לא חזר למלוא כוחו.

WPP אינה היחידה שהשקעותיה בארץ התבררו כלא מוצלחות. גם פובליסיס עשתה רכישות שלא הוכיחו את עצמן, אך בעלי הקבוצה השקיעו ברכישות ובמיזוגים עד שהצליחו לייצב את המצב. WPP פעלו הפוך. שוב ושוב הביאו הנציגים בארץ הצעות למיזוגים, רכישות ואפשרויות להתפתח. כך, הוצע למזג את y&r עם JWT - הצעה שטורפדה על ידי מרטין סורל, הבוס הגדול של WPP. בהמשך הועלו הצעות לרכוש את דרורי שלומי או להתמזג עם שמעוני פינקלשטיין - אך ללא הועיל. בתרבות של WPP הבקשות לא נענות בשלילה, הן פשוט מתאדות.

בשנים האחרונות היה שלומי אבנון המייסד היחיד שנותר מעורב ב-WPP. בשלב כלשהו, בנוסף לתפקידיו הבינלאומיים הוא מונה ליו"ר הקבוצה בישראל. כך, אחרי שנים התחדש שוב המו"מ עם אדלר-חומסקי שאמור היה להיות קטר הקבוצה בישראל, אך שוב התברר כי סורל לא מעוניין להשקיע כסף כאן והמו"מ לא הבשיל לכדי עסקה.

לפני חודשים ספורים עלתה על שרטון מערכת היחסים הארוכה של אדם ושלומי אבנון עם WPP, בין היתר כתוצאה מאי הסכמות מסחריות וניהוליות, והשניים פרשו. בר ווינגסט נשארו, אך נראה כי גם הם הגיעו למסקנה שללא הירתמות אמיתית של הקבוצה לטובת המשרדים בארץ, היכולת לגדול ולהתפתח מוגבלת.

יש להניח שעזיבתם של השניים בלי שמונו להם מחליפים מהווה מכת מוות למשרד. הנדוניה העיקרית של y&r ישראל היא נתח בתקציב שטראוס. קבוצת שטראוס הייתה המפרסמת הגדולה היחידה של שלמור-אבנון-עמיחי שגם בימי המשבר הגדול לא נטשה את הספינה הטובעת, והותירה חלק ממותגיה, בהם יטבתה והחטיפים המלוחים, במשרד. קשה להאמין שהמצב יישאר כך. סביר שרוב התקציבים של המשרד ימצאו את דרכם בסופו של דבר לאדלר-חומסקי - שעשוי לקבל עתה את התמיכה שהיה אמור לקבל בשלבים מוקדמים הרבה יותר.

אנדרו דימטריו, נשיא y&r אירופה שאחראי לסניף הישראלי, מסר בתגובה: "גיא ויובל היו חלק מהותי מפעילותה של y&r ישראל לאורך השנים האחרונות ואנו מאחלים להם בהצלחה בדרכם בהמשך. אנו צפויים להכריז על תוכניות חדשות עבור y&r ישראל בקרוב. הרשת נשארת מחויבת לעבודתה השוטפת עם משרד החוץ הישראלי והקונסוליה בניו-יורק, כמו גם לעבודתה עם חברות סטארט-אפ ישראליות".

פרשנות: WPP תצטרך להחליט

אחרי שנים שב-WPP בחרו לא לעשות דבר, הקבוצה תיאלץ להגיע לצומת מכריע - והפעם שלא מבחירה. יש להניח שכעת מה שניתן יהיה לעשות יתרום בפועל הרבה פחות ממה שיכול היה לתרום לפני כמה שנים, אפילו לפני כמה חודשים.

התקציב הגדול של y&r הוא של שטראוס. ושטראוס, יש להניח, תחליט בכוחות עצמה מה לעשות עם הפעילות שלה - להעביר את התקציב לאדלר-חומסקי או לבאומן-בר-ריבנאי.

WPP יכולים כעת לחזור לתוכנית שכבר הועלתה בפניהם בעבר ולמזג את מה שיישאר מ-y&r עם JWT. במספרים זה אולי יעבוד, אבל ספק אם זה ייצר ערך מוסף אמיתי ליורם דמבינסקי, מנכ"ל JWT, כפי שזה יכול היה לייצר פעם.

האפשרות היותר סבירה היא להישען על קבוצת אדלר-חומסקי - אם באמצעות העברת התקציבים לאדלר-חומסקי עצמו או להשתמש במשרד הפרסום LEAD שבשליטת אדלר-חומסקי.

כך המותג הבינלאומי ימשיך להתקיים ויוכל לשרת תקציבים בינלאומיים של y&r. החיבור המשותף ייצר גם גודל משמעותי וגם - ולא פחות חשוב - יקבל ניהול מקצועי של משרד חי ובועט. לכאורה זהו הצעד המתבקש, אבל WPP מזמן הוכיחו שכשזה מגיע לשוק בישראל, מה שמתבקש הוא לא בהכרח מה שנעשה.

עוד כתבות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"