האם קורנפלקס של יוניליוור בא במגע עם לשלשת יונים או הפרשות עובד?

גורמים במשרד הבריאות: אלה שני המקורות האפשריים לזיהום בסלמונלה ■ הצביעו בסקר: האם מנכ"לית יוניליוור צריכה להתפטר מתפקידה - או להישאר ולהילחם?

המדף של מוצרי קורנפלקס, תלמה, ענת גבריאל / צילום: תמר מצפי, שלומי יוסף
המדף של מוצרי קורנפלקס, תלמה, ענת גבריאל / צילום: תמר מצפי, שלומי יוסף

האם דגני הבוקר של חברת יוניליוור באו במגע ישיר עם לשלשת (צואה) יונים? שאלה זו עומדת במרכזה של בדיקה שעורך משרד הבריאות הבוקר (א') במפעל תלמה של יוניליוור בערד.

כבר בעת פרוץ המשבר הסביר טכנולוג מזון ותיק בתעשייה ל"גלובס" כי זיהום במוצרי מזון יבשים הוא אירוע נדיר, וכי יש להניח שמדובר ב"זיהום צולב", קרי זיהום שנגרם מסביבת העבודה במפעל. לדבריו, האפשרות הנפוצה יותר למעבר של סלמונלה היא דרך לשלשת יונים.

גם במשרד הבריאות מבינים שזו האפשרות הסבירה, ולכן נלקחו היום דגימות בניסיון לאושש זאת. במשרד הבריאות אומרים כי ישנם שני מקורות אפשריים לזיהום בסלמונלה. האחת היא, כאמור, לשלשת ציפורים; והשנייה היא מהפרשות של עובד בקו הייצור שנושא את החיידק. לא ברור לאילו הפרשות מכוון בדיוק משרד הבריאות, וגם לא כיצד הן הגיעו, אם אכן, לדגני הבוקר.

כך או כך, במשרד הבריאות חוששים כי גם לאחר הבדיקות הם לא יוכלו להצביע בוודאות על מקור הזיהום. נזכיר כי לפני ימים אחדים פנה "גלובס" ליוניליוור בשאלה בעניין, והחברה השיבה כי "זיהומים נגרמים מכל מיני סיבות, ולא רק מצואה". 

בהקשר זה ראוי לציין כי קו ייצור דגני הבוקר של תלמה הוא ללא מגע ידי אדם, כך שהסבירות שמקור הזיהום הוא באדם, היא קלושה.

 

נזכיר כי ביום חמישי האחרון בשעות הערב, כשבוע לאחר ההודעה בהימצאות סלמונלה במפעל בערד, הודתה יוניליוור לראשונה כי מוצרים מזוהמים הגיעו אל החנויות. כבר בתחילת המשבר ובזמן שיוניליוור התעקשה שמוצרים לא הגיעו לחנויות, החברה בפגה ירידה של 30% במכירות הקורנפלקס.

הירידה במכירות הוחרפה מאוד בסוף השבוע והגיעה לשיעור של 50% בממוצע, כאשר מכירות "קורנפלקס של אלופים" של תלמה צנחו בשישי האחרון ב-60%, וזאת בהשוואה למכירות של יום שישי שבועיים קודם לכן, טרם המשבר.

אם אכן מקור הזיהום הוא צואה של יונים, הרי שהנהלת המפעל הייתה אמורה להיות מודעת למחדל עוד בטרם קיבלה את תוצאות הבדיקות. יונים המקננות על גג המפעל או חלילה בתוכו, וצואה שחודרת למפעל  - הם דברים גלויים לעין.