מכה בבטן הרכה: מה קורה כשלוקים בסלמונלה?

על רקע פרשת יוניליוור ו"טחינת הנסיך", "גלובס" עונה על השאלות החמות: מהיכן מגיעה הסלמונלה למפעלי המזון, איך נמנעים מהידבקות, ומה הקשר לקורנפלקס או לטחינה?

סלמונלה / צילום:  Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
סלמונלה / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

סלמונלה היא הרעלת מזון, כלומר קלקול קיבה, אבל מזן חריף יותר, הנגרמת מחיידק מסוג גררם נגטיב, משפחה שאליה משתייכים גם חיידקי ה-e. Coli, הקוליפורמים. מי שנדבק בסלמונלה יסבול משלשול ולפעמים גם מחום והתכווצויות חמורות בקיבה במשך 4-7 ימים.

רוב החולים מחלימים ללא טיפול, אם כי הם עלולים לסבול משלשולים או כאבי בטן למשך חודשים לאחר האירוע. אולם, לפעמים השלשול מוביל להתייבשות ומחייב אשפוז.

אם המצב אינו משתפר, יש להגיע לרופא אשר יאבחן את המחלה בין היתר באמצעות בדיקת צואה או דם. טיפול אנטיביוטי ינתן רק אם הזיהום התפשט מעבר לקלקול קיבה.

ככל שמערכת החיסון חלשה יותר - כך המחלה חמורה יותר, ולכן היא מסוכנת במיוחד לתינוקות וילדים, קשישים וחולים במחלות המדכאות את מערכת החיסון.

שיעור קטן מהלוקים בסלמונלה עלולים לפתח מחלה דלקתית בשם תסמונת רייטר, שפוגעת במפרקים ובאיברים אחרים.

אגב, המלצת הרופאים היום היא לאו דווקא לדבוק באורז וצנימים לאורך כל תקופת המחלה, אלא לנסות ולצרוך מזון מגוון קצת יותר, כדי לא לאבד רכיבים תזונתיים חיוניים. עם זאת, יש להימנע ממזון עתיר שומן, סוכר, תבלינים, אלכוהול או קפאין.

מהיכן מגיעה סלמונלה למפעלי מזון?

חיידק הסלמונלה מצוי בקיבתם אבל גם על עורם של מגוון בעלי חיים מסוגים שונים, כולל חיות משק וחיות מחמד. זוחלים, אפרוחים ומכרסמים קטנים נמצאים בסיכון מיוחד. החיות הללו מפרישות את החיידק בצואה, אם כי בכמויות קטנות. לכן, ישנה אפשרות להידבק אם מנקים צואת חיות וכן מירקות שדושנו בצואת חיות, אם כי היום המסלול הזה נחשב פחות מסוכן, כיוון שישנה בקרה רבה על אופן הטיפול בירקות מדושנים.

כאשר אנחנו אוכלים מזון מן החי - בשר, עוף, ביצים וחלב - ייתכן כי ישנו זיהום באותה חיה, אשר נוכח גם במזון. סלמונלה נמצאת במערכת הרבייה של העופות, ולכן מזהמת גם ביצים - אחת מכל אלף ביצים לערך.

 

אז מה הקשר לקורנפלקס או לטחינה?

כאן האשם הוא הצער האדם. כשאדם חולה בסלמונלה ואינו שוטף ידיים לפני שהוא נוגע במזון, הוא עלול להעביר את החיידק למזון.

איך נמנעים מהידבקות?

בני אדם נדבקים בסלמונלה רק כשהם בולעים את החיידק. כדי להימנע ככל האפשר מזיהום מחיידק הסלמונלה, עדיף שלא לצרוך ביצים לא מבושלות ומזונות המכילים ביצים לא מבושלות ונמצאים על המדף זמן רב.

יש לבשל מזון מן החי ובמיוחד בשר בטמפרטורות גבוהות. חלב יש לצרוך רק לאחר שהוא פוסטר, וירקות יש לקלף או לשטוף היטב.

מומלץ להפריד מזונות. את הבשר כדאי להכין על כלי נפרד מזה שעליו מניחים הירקות. יש לשטוף ידיים וכלים היטב בין הטיפול במזונות שונים והעיקר מזון מן החי ומזונות אחרים, וכמובן בין הטיפול במזון לבין אכילתו.

יש כאמור לשטוף ידיים אחרי כל מגע עם חיה ובמיוחד אחרי מגע עם זוחלים. פחות מומלץ לאמץ זוחלים כחיות מחמד במשפחות שבהן יש ילדים קטנים או תינוקות, קשישים או חולים כרוניים.

מיליוני חולים, תמותה מזערית

■ 10 מיליוני אנשים בעולם לוקים בסלמונלה כל שנה

■ 2,100 מקרים מתגלים בישראל בממוצע בשנה

■ שיעורי התמותה במערב הם מזעריים. בארה"ב, הדומה לנו מבחינת התפרצות הסלמונלה, רק 380 מכל מיליון חולים (0.038%) ימותו מהמחלה

■ באפריקה, שם החיידק של הסלמונלה אלים במיוחד ותנאי תחזוקת המזון ירודים יותר, מיליוני אנשים מתים מן המחלה בכל שנה

■ 60%-80% ממקרי הסלמונלה לא יזוהו, אלא ייחשבו להרעלת מזון רגילה