הצניחה בנפט הכפילה את רווחי אל-על ברבעון; שוויה נסק

הרווח הנקי הסתכם ב-35 מיליון דולר - פי 2 מאשר ברבעון המקביל ■ המנכ"ל דוד מימון: "החברה מתמודדת בכבוד עם התחרות מהשמיים הפתוחים"

דוד מימון / צילום: סיון פרג'
דוד מימון / צילום: סיון פרג'

חברת התעופה אל על  ממשיכה להציג שיפור חד ברווחיותה, בזכות הירידה החדה במחירי הנפט הגולמי והדלק הסילוני בעולם. אל על דיווחה היום (ד'), כי סיימה את המחצית הראשונה של 2016 עם רווח נקי של 13.6 מיליון דולר, בהשוואה לרווח זעום של 1.3 מיליון דולר במחצית המקבילה אשתקד. ברבעון השני לבדו הציגה אל על רווח נקי של 35 מיליון דולר - פי שניים מזה שהושג ברבעון המקביל אשתקד.

בעקבות המשך השיפור ברווחיות, החליט דירקטוריון אל על לחלק לבעלי המניות דיבידנד של 18.3מיליון דולר (70 מיליון שקל), וזאת בהמשך לשתי חלוקות דיבידנד בהיקף כולל של 152 מיליון שקל שביצעה החברה בשנה האחרונה.

בתגובה לדוחות נסחרה היום מניית אל על בעלייה של כ-2%, למחיר המשקף לחברה שווי של 1.5 מיליארד שקל. רק לשם השוואה, לפני כשנתיים בלבד, כאשר מחירי הנפט הגולמי בעולם עוד נשקו ל-110 דולר לחבית (לעומת כ-45 דולר לחבית כיום), עמד שוויה של אל על בבורסה על כ-220 מיליון שקל בלבד - כמו כל הדיבידנדים שיקבלו בעלי המניות בתוך כשנה.

אל על מציינת בדוחות, כי ברבעון השני גדלה תנועת הנוסעים שלה בטיסות בינלאומיות בכ-15% לעומת הרבעון המקביל, כאשר בסך הכול גדלה תנועת הנוסעים כולה ב-10% בלבד. כך שחלקה של אל על בסך כל תנועת הנוסעים טיפס ברבעון השני ל-34.2%, לעומת 32.7% ברבעון השני אשתקד. נתונים אלו מצביעים על עלייה בנתח השוק של החברה בטיסות מישראל ואליה, וזאת למרות מדיניות השמיים הפתוחים של הממשלה, שהגבירה את התחרות בשוק התעופה המקומי.

הכנסות החברה גדלו ברבעון השני ב-5% לעומת הרבעון המקביל, והסתכמו ב-537 מיליון דולר, בין השאר בזכות העובדה כי חג הפסח חל השנה עמוק יותר אל תוך חודש אפריל. עם זאת, במחצית השנה הראשונה (שמנטרלת את השפעת מועד רכישת הכרטיסים לקראת חופשת הפסח) נרשמה צמיחה קלה בלבד בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, של 0.4%, ל-934 מיליון דולר.

הצמיחה בהכנסות נובעת כאמור מהעלייה במספר הנוסעים של אל על, בתפוסת המטוסים ובטיסות הארוכות יותר שבוחרים הנוסעים לרכוש. אלא שצמיחה זו אינה מהותית, בשל התחרות העזה מול החברות הזרות, שאף הולכת ומתגברת לנוכח הירידה במחירי הדלק הסילוני (דס"ל). כך שהירידה במחירי הדס"ל שיפרה את הרווחיות, אולם מנגד הביאה לירידה חד-ספרתית במחיר הממוצע לכרטיס, וזאת בין השאר מאחר שירידה במחירי התשומות מאפשרת ביתר קלות גם מתן הנחות ללקוחות. נוסף על כך, הושפעו ההכנסות לרעה מירידה של 14.6% בהכנסות החברה מהטסת מטענים, וזאת בשל ירידה בכמויות המטענים שהוטסו, ובמחירים שנגבו על הטסתם.

לדברי מנכ"ל אל על, דוד מימון, "אל על מתמודדת בכבוד עם התחרות ממדיניות השמיים הפתוחים, ואפילו מנצחת בה". הוא סיפר עוד, כי כחלק מהיערכות החברה לשנים הבאות, הצליחה ההנהלה לסכם בחודש שעבר על חכירת מטוס נוסף מדגם בואינג 9-787 (דרימליינר), שיצטרף לצי המטוסים שלה כבר ברבעון הראשון של 2018.

בעקבות עסקה זו, יגדל הצי העתידי של מטוסי הדרימליינר של אל על ל-16, והראשון מביניהם יגיע כבר בעוד כשנה. "ניצלנו הזדמנות בשוק ולקחנו את המטוס הזה", הסביר מימון.

במקביל, דיווחה החברה כי הציעה לפני כחודשיים למכירה את כלל צי המטוסים מדגם בואינג 747-400 (ג'מבו) שבבעלותה, וזאת כחלק מהיערכותה לקראת קליטת צי הדרימליינר. לדברי הנהלת אל על, התקבלו מספר הצעות לרכישת המטוסים, והן נמצאות כעת בבחינה.

המיזוג עם ישראייר בבדיקות נאותות

כחלק מהיערכותה להתמודדות טובה יותר בשוק הטיסות המוזלות, טיסות השכר וחבילות הנופש, מקדמת אל על בשנה האחרונה מהלך למיזוג פעילות החברה הבת סאן דור, עם חברת ישראייר שבבעלות קבוצת אי.די.בי. על פי המתווה המתגבש בין הצדדים, תחזיק אל על בכ-80% מהחברה הממוזגת, וביתרת המניות תחזיק אי.די.בי.

לדברי המנכ"ל מימון, נמצא המהלך בשלב בדיקת הנאותות שמבצע כל צד בעסקה למשנהו. מימון מקווה שהליך זה יסתיים בקרוב, ומדגיש כי שני הצדדים בעסקה רוצים בהצלחתה. "אם נסיים את העסקה עם ישראייר, אז אנחנו אופטימיים שנקבל את אישור הממונה על הגבלים עסקיים לצורך ביצועה. התחרות במדינת ישראל היא לא בין אל על לארקיע ולישראייר, אלא מול חברות התעופה הגדולות והבריתות שהן חותמות ביניהן".