הצעת רכש לכלכלית ירושלים מחברה שרשומה באיי הבתולה

הצעת הרכש בהיקף של 530 מיליון שקל מאת SHAYMA INVESTMENTS שבבעלות עופר סיידוף נוקבת במחיר הנמוך בכ-12% ממחיר השוק ומותנית בהיענות מלאה לכמות המבוקשת

זוהר לוי / צילום: תמר מצפי
זוהר לוי / צילום: תמר מצפי

יום לפני שהיא מפרסמת דוחות כספיים לרבעון השני, דיווחה היום חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים  על הצעת רכש שהגישה SHAYMA INVESTMENTS - חברה שהתאגדה לפני כחודש וחצי באיי הבתולה הבריטיים ונמצאת בבעלות איש עסקים לא מוכר: עופר סיידוף (באמצעות OS TRUST).

סיידוף מציע להשקיע כ-530 מיליון שקל ברכישת כ-28.6% מהון המניות של כלכלית (73.6 מיליון מניות) במחיר של 7.25 שקל למניה, נמוך ב-12% ממחירה של המניה בבורסה (כלכלית זינקה ביותר מ-80% בחצי השנה האחרונה על רקע השיפור הדרמטי במצבה הפיננסי ושווי השוק שלה גדל ל-2.2 מיליארד שקל) כך שבהחלט ייתכן שסיידוף יאלץ לשפר את הצעת הרכש שלו. לפי תנאי הצעת הרכש נדרשים בעלי המניות לקבל החלטה ד ל-18 בספטמבר והיא מותנית בהיענות מלאה לכמות המבוקשת.

הצעת הרכש של סיידוף מיועדת בעיקר לבעלי המניות המרכזיים בכלכלית שכן בעלי מניות קטנים יותר יכולים, אם רצונם בכך, לממש את אחזקותיהם בשוק במחיר גבוה יותר.

מניית כלכלית ירושלים, אותה מוביל דודו זביידה ללא בעל שליטה או גרעין שליטה, רשמה עלייה דרמטית בחודשים האחרונים על רקע שתי הנפקות הון גדולות ששיפרו את איתנותה הפיננסית של החברה ושינו את מפת בעלי המניות בחברה, שבעבר נשלטה ע"י אליעזר פישמן.

נכון להיום בעלת עניין מרכזית בכלכלית היא חברת סאמיט של זוהר לוי עם 19.4% מהמניות. איש העסקים דוד פורר מחזיק ב-12% מהמניות, הפניקס מחזיקה 10.3% ואלטשולר שחם 9.6%. אליעזר פישמן, בעל השליטה הקודם, מחזיק בכ-9.3%, ואיש העסקים משה הבא, יו"ר בזק בינלאומי לשעבר, מחזיק בכ-5% באמצעות חברת גנוס שבבעלותו.

לפני כחודשיים, בסיומו של מאבק מתוקשר, הצליחו בעלי המניות החדשים להדיח את הדירקטוריון הקודם של החברה, בראשות אהרון פוגל, ולמנות דירקטוריון חדש. בדירקטוריון שנבחר באסיפת חברים שלושה מועמדים שהציעה סאמיט - לוי עצמו, רון בארי ויאיר שלהב. פורר הכניס לדירקטוריון שני נציגים - בנו טל ואמיר בורגר. גם בית ההשקעות אלטשולר שחם הכניס את שני מועמדיו לדירקטוריון: אלון כהן וליאור אשכנזי. שני הדירקטורים החיצוניים, עמנואל גבאי ומאיר יעקובסון, נותרו במועצת המנהלים, כך שבדירקטוריון יש כעת תשעה חברים.

מנכ"ל כלכלית זבידה, נזכיר, הוביל בנובמבר 2015 "הנפקת בזק" של מניות בכלכלית, שנועדה לאפשר לחברה לפרוע את התחייבויות הענק שלה למחזיקי האג"ח ולבנקים, ולהעניק לה שקט בחזית מימוש הנכסים.

במסגרת אותה הנפקה נמכרו 31% מהמניות לפי מחיר של 5.55 שקל למניה והמשתתפים גם קיבלו אופציות לרכישת מניות נוספות ב-50 מיליון שקל תוך 6 חודשים. לאחר מכן, בפברואר, גייסה החברהה עוד 750 מיליון שקל, כשמחיר המניה בהנפקה נקבע על 5.9 שקלים.

באותה הנפקה השקיעה סאמיט של זוהר לוי 245 מיליון שקל ולאחר מכן היא רכשה מניות נוספות מידי מבנק לאומי ב-47 מיליון שקל (לפי מחיר של 6.22 שקל למניה). פורר השקיע 150 מיליון שקל בהנפקה ולאחר מכן רכש מניות מבנק לאומי ב-33 מיליון שקל נוספים.

בעקבות העלייה האחרונה במניה סאמיט מרווחים סאמיט ופורר יותר מ-30% על השקעתם בכלכלית לעומת מחיר השוק ואם ייענו להצעת הרכש במחירה הנוכחי הם ירשמו רווח של יותר מ-20%. עם זאת, קשה להאמין שסאמיט, שנכנסה במקור לכלכלית כהשקעה שנתפסה כאסטרטגית, תיענה להצעה. פורר, אלטשולר שחם, הפניקס, מנורה ופסגות (שרכשו אף הם מניות מלאומי בעשרות מיליוני שקלים בסוף מארס לפי 6.22 שקל), עשויים להיענות להצעה ולסגור רווח מהיר.

בעלי המניות בכלכלית ירושלים
 בעלי המניות בכלכלית ירושלים