לקראת החלטת הריבית הערב: אנליסטים - לא תהיה העלאה

היום ב-21:00 - השווקים יקבלו תשובה לשאלה שמעסיקה אותם במשך חודשים ■ הקונצנזוס - הריבית לא תעלה, אך יש מי שמזהיר מפני שאננות יתר

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

בעוד המשקיעים סופרים את הדקות עד לתום כינוס ועידת השווקים הפתוחים (FOMC) של הפדרל ריזרב ולהכרזה על מדיניות הריבית בארה"ב ב-21:00 (שעון ישראל), מספר גורמים מנצלים את הדקה ה-90 כדי לחוות את דעתם על החלטת הריבית הערב. הקונצנזוס ברור: לא תהיה העלאת ריבית, וגם לא צריכה להיות.

לורנס סאמרס, לשעבר שר האוצר של ארה"ב, פירט בסדרה של ציוצים בטוויטר מדוע אסור לפד להעלות ריבית. בין הסיבות שמנה סאמרס היו החולשה בשוק העבודה האמריקני בחודשים האחרונים והצמיחה האיטית בקצב האינפלציה. בין היתר, הדגיש סאמרס שבמידה והריבית תעלה וייווצר משבר, לבנק המרכזי לא יישארו כלים להתמודד איתו. לורנס הוסיף שמלבד שינוי שער הריבית, קיימים צעדים טובים יותר להתמודד עם הדאגות לקיום בועות בשוק.

אברי שנפלד, כלכלן ראשי בבנק ההשקעות CIBC, אמר כי הוא אינו סבור שהפד יעלה את הריבית או אפילו ירמוז על העלאה כזו בעתיד, לאור הנתונים הכלכליים עד כה ב-2016: "הייתה לנו מחצית ראשונה חלשה, חודש-חודשיים טובים יותר, וכעת חודש חלש יותר. האם שמנו את הנתונים החלשים מתחילת השנה מאחורינו? אני חייב לומר שלא".

דאגלס פורטר, כלכלן ראשי ב-BMO, הבנק הרביעי בגודלו בקנדה, נחרץ יותר: "התנאים להעלאת ריבית פשוט אינם קיימים עדיין. הנתונים בחודש אוגוסט היו מאכזבים ביותר".

מנגד, ישנם מספר כלכלנים שמסייגים מעט את הקונצנזוס האמור. בעוד שהשווקים מתמחרים סיכוי של 15% להעלאת ריבית היום, ג'יימס גלאסמן, כלכלן ראשי ב-JP Morgan Chase, סבור שמדובר בהגזמה כלפי מטה. "אני לא חושב שהדברים ברורים כמו שהשוק מתמחר אותם. נתוני תביעות האבטלה מראים שהמצב יציב". 

עם כל זאת, ניתן אולי לראות את השורה התחתונה בדבריו של פול אשוורת', הכלכלן הראשי ב-Capital Economics, שהתייחס לאפשרות של העלאת ריבית מפתיעה  - "זה פשוט לא הסגנון של ילן".