איך השתנו חיי המשפחות שסיימו תוכנית ליציאה ממעגל העוני

מחצית מהמשפחות שעברו את התוכנית משתכרות פי 3.3 ממה שהשתכרו בתחילת התוכנית ■ שיעור הנשים העובדות זינק מ-41% בתחילת התוכנית ל-73% בסיומה

 מיטל פלג, מנכ"לית עמותת כתף לכתף / צילום:: אלה סברדלוב
מיטל פלג, מנכ"לית עמותת כתף לכתף / צילום:: אלה סברדלוב

ראש השנה הקרוב יהיה שמח הרבה יותר בבתיהן של משפחות שהצליחו להיחלץ השנה ממעגל העוני הרחב והעמוק שקיים בישראל. משפחות חד-הוריות, משפחות שבמשך דורות נותרו בשולי החברה ומשפחות של עולים חדשים שהתקשו להסתגל לחיים החדשים בארץ, כל אלה ועוד רבים אחרים החליטו לקבל עזרה ולצאת לדרך חדשה.

זה לא היה קל, התהליך שעברו הוא מורכב ודרש מהמשפחה ומכל המעורבים בדבר מאמצים גדולים והתגייסות מלאה - אבל כשהתוצאות הן שיפור משמעותי בהכנסה, מציאת תעסוקה מתאימה, רכישת השכלה, טיפול בבעיות רגשיות וגם הקטנת החובות והתלות בקצבאות - זה שווה הכל וזה משנה את החיים מקצה לקצה.

מחקר מעקב שערך ארגון "כתף לכתף" בקרב משפחות מסיימות, שבחן מה קרה ל-82 משפחות שנתיים לאחר סיום תהליך היציאה ממעגל העוני, אותו עברו במסגרת התוכניות של הארגון, חושף לראשונה את השיפור המשמעותי שחל במצבן של המשפחות ומאפשר לבחון את האפקטיביות של התוכנית בטווח הארוך.

מהמחקר עולה כי בכל הפרמטרים המרכזיים - תעסוקה, הכנסה, חובות וקשר עם הרווחה - חל שיפור משמעותי במצבן של המשפחות שלקחו חלק בתהליך האינטנסיבי, שבמסגרתו נפגשות המשפחות מדי שבוע עם הגורמים המלווים במשך שנתיים. בתחום התעסוקה השינוי הבולט נמצא בקרב הנשים. אם בתחילת התוכנית רק 41% מכלל הנשים עבדו, הרי שבסיומה שיעורן קרוב להכפיל עצמו והגיע ל-73% ונותר גבוה, גם אם פחת במעט, שנתיים לאחר מכן (68%).

ממצאי המחקר על מצב ההכנסה המשפחתית מעבודה הראו כי שנתיים לאחר סיום התוכנית, מחצית מהמשפחות משתכרות פי 3.3 ממה שהשתכרו בתחילתה - ההכנסה החציונית מעבודה של כלל המשתתפים במדגם (משפחות חד הוריות ודו הוריות) זינק מ-1,500 שקל בחודש ל-5,000 שקל בחודש.

עלייה מובהקת ומשמעותית נרשמה גם בהכנסה המשפחתית הממוצעת משכר, שגדלה מ-2,319 שקל בחודש ל-4,579 שקל. במקביל, חלה ירידה דרמטית בהכנסה המשפחתית מקצבאות, כאשר ממוצע ההכנסה מקצבאות למשפחה עמד בתחילת התהליך על כ-4,444 שקל בחודש, ואילו לאחר ארבע שנים הוא ירד ל-2,583 שקל. ממצא זה מדגים גם את התועלת הצפויה למדינה מתמיכה בתוכניות להתמודדות עם עוני.

אחד הנושאים המכבידים ביותר שאיתם נאלצות המשפחות העניות בישראל להתמודד הוא החובות. ממצאי המחקר מראים, כי מצבן של המשפחות מבחינת חובות והסדרי חוב השתפר. אם בעת ההצטרפות לתוכנית לכ-100% מהמשפחות היו חובות, כיום ל-79% מהמשפחות אמנם יש חובות, אך מאלה שיש להם חובות ל-69% יש שליטה על החוב בדמות הסדר מלא/חלקי של תשלום.

לדברי מיטל פלג, מנכ"לית ארגון כתף לכתף: "התשואה על ההשקעה במשפחות שעברו את התהליך מניבה תוצר מאוד משמעותי, גם בהגדלת ההכנסה הפנויה של המשפחות עצמן וגם בתרומה המשמעותית למדינה, בכך שהתלות בקצבאות קטנה בשיעור משמעותי. מהחקר שערכנו עולה כי התהליך מייצר שינויים שנשמרים ומשפיעים לטווח ארוך, לכן זה מחזק את אמונתנו שזוהי הדרך הנכונה. לדעתנו המדינה צריכה גם היא להרחיב את התמיכה בתוכניות מסוג זה, מעבר למה שתורם לנו הציבור הרחב, אשר בימים אלה נרתם לקמפיין גיוס התרומות שאנו עורכים בחגים ועוזר לנו לתת למשפחות המשוועות לעזרה - חכות במקום דגים".

ארגון "כתף לכתף" שפעילותו נתמכת על-ידי ידידות טורונטו ותרומות של הציבור, ליווה בעשור האחרון אלפי משפחות בתהליך היציאה מהעוני ובשנה הקרובה מתכוון לסייע ל-1,000 משפחות נוספות. הארגון הנו ארגון ארצי שמפעיל מוקדים באזורים גאוגרפיים שונים ברחבי הארץ ועובד עם אוכלוסיות מכל המגזרים. כתף לכתף מפתח ומפעיל תוכניות שונות לקידום והובלת משפחות בתהליכי שינוי ממצבים של משבר למצבים של חוסן נפשי, צמיחה ועצמאות, באמצעות מודל אימוני רב-ממדי והוליסטי, מוכוון תוצאות, המתייחס לארבעה צירי עבודה מרכזיים מול המשפחה: איכות חיים; ניהול כלכלי, חיזוק התא המשפחתי ותעסוקה.