סגירת פערי השכר המגדריים ממש מעבר לפינה, רק 170 שנה

לפי הפורום הכלכלי העולמי, נשים יאלצו לחכות משהו כמו 7-8 דורות כדי לקבל שכר שווה לזה של גברים

קריירה / צילום: Shutterstock
קריירה / צילום: Shutterstock

אין זה סוד שיש פערי שכר בין נשים לגברים, ולא משנה באיזה מקצוע מדובר. הפערים האלו אמנם הצטמצמו וממשיכים להצטמצם אך הם עדיין רחוקים מלהיסגר. יותר מזה: לפי בדיקה שערך באחרונה הפורום הכלכלי העולמי, נשים יאלצו לחכות 170 שנה - כן, 170 שנה או משהו כמו 7-8 דורות - כדי לקבל שכר שווה לזה של גברים. ההערכה הזאת אינה מעודדת, בלשון המעטה. בינתיים נמשיך להציף במדור זה את פערי השכר המגדריים, בניסיון לשנות את המצב הקיים.

אחד המחקרים האחרונים שפורסמו בעניין זה מתייחס לפערי שכר מגדריים בתעשיית ההיי-טק הבריטית, וסביר מאוד להניח שהם רלוונטיים גם לתעשיית ההיי-טק הישראלית. לפי חברת המחקר Hired Inc, נשים בתעשיית ההיי-טק הבריטית משתכרות פחות מגברים לאורך כל סולם ההיררכיה הארגונית. המחקר של Hired Inc מבוסס על 10,000 נתוני שכר בקרב 750 מעסיקים.

ראשית מצא המחקר כי בתעשיית ההיי-טק הבריטית פער השכר המגדרי (מבוסס על שכר חציוני ולא על שכר ממוצע) עומד על 9%, וזאת לעומת פער שכר של 14% בשוק התעסוקה הבריטי כולו. כלומר, תעשיית ההיי-טק שוויונית יותר - אך לא שוויונית לחלוטין. בארה"ב המצב דומה כשמדובר בתעשיית ההיי-טק - פער של 8% - אך די שונה כשמדובר בשוק התעסוקה האמריקאי בכללותו, 19%. כלומר, בריטניה שוויונית יותר מארה"ב. ועדיין, הפער בתעשיית ההיי-טק הבריטית גבוה מזה שבמקבילה הקנדית (7%) והאוסטרלית (5%).

עוד עולה מהמחקר של Hired Inc כי בה בעת שבארה"ב פערי השכר המגדריים הגבוהים ביותר הם מנת חלקן של החברות הגדולות ביותר, בבריטניה מדובר דווקא בחברות הבינוניות, כלומר חברות שמועסקים בהן 201-1,000 עובדים. בחברות היי-טק בריטיות בינוניות, פער השכר המגדרי הוא 17% - כפול מזה שבחברות קטנות (פחות מ-200 עובדים) או בחברות גדולות (יותר מ-1,000 עובדים).

נשים שיודעות מה הן שוות

Hired Inc בדקה במקביל את השכר שנשים מבקשות (להבדיל מהשכר שהן מקבלות בפועל) לעומת זה שגברים מבקשים, ומצאה כי פער זה - שאותו היא מכנה "פער הציפיות" - בא בעיקר לידי ביטוי בהנדסת תוכנה (אחד המקצועות המבוקשים בתעשיות ההיי-טק בכלל). נשים עם פחות מ-6 שנות ניסיון יבקשו פחות או יותר את אותו שכר שמבקשים גברים, אך נשים עם 6 שנות ניסיון יבקשו שכר הנמוך ב-18% מזה שיבקשו גברים עם אותן שנות ניסיון.

לפי כותבי המחקר, פירוש הדבר הוא שככל שהאישה מנוסה יותר, היא דווקא מעריכה את עצמה פחות - או לחלופין, שהגבר מעריך את עצמו הרבה יותר. אגב, לפי בדיקה של פירמת רואי החשבון Deloitte, פער השכר המגדרי בשוק התעסוקה הבריטי ייסגר בשנת 2069, כלומר בעוד 53 שנה - שליש מהזמן שייקח לו להיסגר בעולם כולו, כפי שכאמור גורס הפורום הכלכלי העולמי.

מה שכן מעודד במחקר של Hired Inc הוא שנשים דווקא כן מקבלות את השכר שהן דורשות, כלומר הפער בין השכר שהן דורשות לשכר שהן מקבלות בפועל נמוך יחסית, ונע בין מינוס 5% לפלוס 4%. "נשים שיודעות מה הן שוות, יכולות לקבל שכר כמה שיותר דומה לזה של עמיתיהן הגברים", מסיק המחקר.

הטכנולוגיה
 הטכנולוגיה