"הגדלת ערך לבעלי המניות": מילות הקסם שיעלו שכר המנכ"ל

השפה שבה משתמשים מנכ"לים, בחירת המילים שלהם, משפיעה מאוד על שיעורי העלאת השכר שהם מקבלים ■ כמה כסף בדיוק שווה הביטוי הזה? לא תאמינו

קריירה / צילום: שאטרסטוק
קריירה / צילום: שאטרסטוק

זה קורה כמעט לכל אחד ואחת מאיתנו: מגיע הרגע שבו אנחנו חושבים שמגיעה לנו העלאת שכר, ואנחנו תוהים כיצד לפנות לבוס שלנו כדי שייענה לבקשה. מה בדיוק להגיד? איך לפנות? באילו מילים להשתמש? שיחה כזאת היא לא דבר קל ונעים, כי תמיד יש צד אחד שמבקש משהו שהצד השני לא ממש רוצה לתת.

הדבר נכון גם למנכ"לים, שלרוב דווקא צריכים להחליט אם לתת העלאה לכפופים להם. מה יעזור להם לקבל העלאה בעצמם? ובכן, מחקר חדש הגיע למסקנה שיש כמה מילות קסם שיסייעו להם להשיג את מבוקשם: הגדלת ערך לבעלי המניות (Shareholders Value). כלומר, מנכ"ל המציין את הגדלת הערך לבעלי המניות (במקרה של מנכ"לים, בחברות פרטיות או ציבוריות, הבוס הוא בעל המניות) כיעד העיקרי שלו - להבדיל משיפור נאמנות הלקוחות, הגדלת נתחי שוק ויעדים אחרים - יקבל העלאת שכר גבוהה יותר ממנכ"לים שאינם משתמשים במילות הקסם האלה.

חשוב להסביר שהעלאת הערך לבעלי מניות פירושה, בעיקר בחברות ציבוריות, העלאת מחיר המניה, כלומר שווי החברה, וזו תוצאה של שיפור נאמנות לקוחות, הגדלת נתחי שוק ויעדים תפעוליים אחרים, אך לפי המחקר, כשמנכ"ל אומר במפורש את צירוף המילים "הגדלת הערך לבעלי המניות" - או אז הוא מגדיל את סיכוייו לקבל העלאת שכר גבוהה יותר מעמיתיו שלא עושים זאת. במילים פשוטות יותר, מנכ"לים לא צריכים ללכת סחור-סחור אלא פשוט להגיד לבעל המניות את מה שהוא רוצה לשמוע, לנסות לתת לו את מה שהוא רוצה לקבל.

המחקר, שפורסם לאחרונה במגזין הניהול Journal of Management Studies, בדק 2,373 בקשות להעלאת שכר שהופנו לבעלי מניות על ידי 590 מנכ"לים של חברות הכלולות במדד S&P500 בין השנים 1998-2005. מדד זה, נזכיר, מייצג את 500 החברות הציבוריות הגדולות ביותר, במונחי שווי שוק, שנסחרות בשוק ההון האמריקאי. המחקר נעשה על ידי טקג'ין שין (Taekjin Shin) מאוניברסיטת סן דיאגו וג'יה יו (Jihae You) מאוניברסיטת לואיזיאנה, ובשכר התכוונו השניים לעלות שכר, כלומר שווי חבילת התגמולים שמקבל המנכ"ל: שכר ברוטו, בונוס, תגמול הוני (כמו אופציות למניות ומניות חסומות).

הרוב לא אומרים את המילים המפורשות

המחקר טוען למעשה כי השפה שבה משתמשים מנכ"לים, בחירת המילים שלהם, משפיעה מאוד על שיעורי העלאת השכר שהם מקבלים, כלומר לסימבוליזציה יש תפקיד מפתח באופן שבו הדירקטוריון ובעלי המניות מעריכים את המנכ"ל של החברה - על אחת כמה וכמה בעידן שבו יש פריחה של בעלי מניות אקטיביסטים (משמיעים את קולם כאשר הם אינם מרוצים מהתפקוד של הדירקטוריון ו/או של המנכ"ל).

"מנכ"לים שמשתמשים בשפה שמתאימה יותר לנורמות שכיחות מובילה את הדירקטוריון להעריך אותם יותר ואז להעניק להם חבילות שכר מפנקות יותר", מסבירים שין ויו במחקר שכתבו. כלומר, הם לא צריכים לנסות להיות מתוחכמים או שונים באופן הפנייה לדירקטוריון אלא להיות ישירים.

למרות מה שמקובל לחשוב, רוב המנכ"לים לא משתמשים בצירוף המילים Shareholders Value בבקשות העלאת השכר שלהם. להיפך: לפי המחקר, פחות ממחצית מהבקשות שנבדקו כללו את צמד המילים הללו.

כמה כסף בדיוק שווה הביטוי הזה? ובכן, לפי המחקר, כל אזכור של ביטוי זה מדי 1,000 מילה שווה להעלאת שכר בשווי של 116,045 דולר בשנה. "וזה לא מעט אפילו עבור מנכ"ל שעלות שכרו היא עשרות מיליוני דולרים בשנה. תוספת כזאת אינה שולית", נכתב במחקר.

אז אם אתם מנכ"לים, בפעם הבאה שאתם פונים לבעלי המניות שלכם כדי לקבל העלאת שכר, כנראה לא תפסידו אם תציינו כמה וכמה פעמים שאתם רוצים להגדיל את הערך לבעלי המניות.