הקץ לשיבושים בטיסות? נחתם הסכם בין הנהלת אל-על והטייסים

ההסכם כולל תוספת שכר של 8.75% לטייסים, וזאת בתמורה להתייעלות וקיצור השהות שלהם בחו"ל בטיסות ארוכות-טווח ■ אל-על התחייבה להפסיק את השימוש במטוסים חכורים

חתימת ההסכם באל-על / צילום: דוברות ההסתדרות
חתימת ההסכם באל-על / צילום: דוברות ההסתדרות

בתום 21 שעות של דיונים הודיע הערב (א') יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כי מנכ"ל חברת אל-על, דוד מימון, וועד טייסי אל-על, בראשות הטייס ניר צוק, חתמו על הסכם שישם קץ לשיבושים בטיסות אל-על.

ההסכם כולל שורה של סעיפים עליהם הסכימו הצדדים עוד ביום ראשון שעבר, אלא שלאור מחלוקות שעלו במהלך השבוע האחרון ההסכמים לא נחתמו, ויתרה מכך, בסוף השבוע אף חזרו השיבושים על גבם של הנוסעים, שסבלו לא מעט בחודשים האחרונים. 

תוספת שכר של 8.75%

עקרונות ההסכם כוללים תוספת שכר לטייסי אל-על (בכל ותק): הטייסים יקבלו תוספת של 8.75% לשכרם - במקום תוספת של 7.4% עליה הוסכם מוקדם יותר השבוע. כאן יש לציין הישג לטייסים, אלא שהתוספת באה כפועל יוצא של התייעלות וויתורים אליהם התחייבו הטייסים, כך למשל קיצור משך השהות בחו"ל בתחשיב של 3.6 שעות מנוחה על כל שעת טיסה - פחות ממה שקורה כיום. 

עוד התחייבו הטייסים לקיים "בלוק טיים" בטיסות, קרי הגדרה למשך טיסה ועל-פיה התגמול, וכך לא יוארך מלאכותית זמן הטיסה.

כמו כן, הצדדים התחייבו להפסיק עם השיבושים, והחברה התחייבה להפסיק את השימוש בטיסות חכורות. גם נושא הטיסות המפוצלות יופסק (אלא באישור החברה). גם שיבושים בהליך ההדרכות יופסקו לאלתר.

נושאים חשובים אחרים הנוגעים לעובדים הזמניים (עובדי קרקע ודיילים וגם עובדי תחזוקה) - לגביהם הצדדים הגיעו להבנות, אולם טרם נחתם הסכם רשמית. 

יצוין כי תוספת השכר שגדלה ב-1.25% באה על חשבון התייעלות אליה התחייבו הטייסים: את הסכם קיצור השהייה עליו הוסכם יחילו לפי ההסכם על כלל הטייסים שעושים את הקו לניו-יורק (בתחילה ההסכם קבע כי קיצור השהייה לא יחול על כלל הטייסים). בכך חוסכת החברה עלות של מלונות ואש"ל, והיא זוכה לזמינות גבוהה יותר של טייסים. גם הסכם הבונוס לפרק זמן של 6.5 שעות עליו הוסכם בשבוע שעבר - בוטל. 

השינוי הגדול הוא העמקת התייעלות - הוסיפו לקצר שהייה לכל הטייסים בניו-יורק, חוסכים מלונות ואש"ל - מעבר למה שהיה בהסכם הקודם.

סעיף נוסף קובע כי תוקם ועדת מעקב עליה יפקח ניסנקורן, שיוכל אף להטיל קנס בשיעור של 2.4% (הפחתה שכר משיעור העלייה), אם יתברר כי הטייסים לא מיישמים את ההסכם. 

יידרש שיקום 

הסכסוך בין אל-על וועד טייסיה נמשך זה זמן רב. בינואר האחרון אף דיווחנו על הסכם הבנות אליו הגיעו הצדדים, אך הסכם זה כזכור לא החזיק מעמד, והקרע בין הצדדים הלך והחריף עד לשיא של השמצות הדדיות והטחות של האשמות זה כלפי זה - מה שכמובן ידרוש הליך של שיקום בחברה.

השיחות עליהם הכריז אמש ניסקורן התחילו בשעה 20:00 במוצאי שבת, והן הסתיימו כאמור הערב. 

ההסכם כולל, כאמור, שיפור בתנאי הטייסים על חשבון התייעלות שתבוא מצידם - למשל באשר לקיזוז שעות השהות מעבר לים בטיסות ארוכות-טווח ובקיצור משך הטיסה באמצעות הגדרת "בלוק טיים" (משך זמן מוגדר לפיו מחושב התגמול עבור הטיסה). בעניין זה, אחרי שאל-על האשימה את הטייסים כי הם "מורחים" את זמן הטיסה בכוונה, אף הוגשה לאחרונה בקשה להכרה בתביעה כייצוגית נגד החברה. עוד כולל ההסכם שיפור לאלפי העובדים הזמניים של אל-על, דיילים, עובדי קרקע ועובדי תחזוקה. 

ניסנקורן מסר במועד החתימה: "לאורך כל המשא-ומתן ראיתי אל מול עיניי את הנוסע הישראלי, שמגיעה לו חברת תעופה לאומית יציבה וחזקה, אשר מערכת יחסי העבודה בה תקינה ומשופרת למען השירות לאזרח. ההסתדרות תמשיך ללוות את כלל הסקטורים של עובדי החברה. בשעה זו אני רוצה להודות לצדדים שמצאו את הכוחות הנכונים והשאירו את המשקעים מאחור. כעת כולם ביחד מגויסים למען הצלחת החברה והשירות לנוסע". 

"חובת ההוכחה היא עלינו"

מנכ"ל אל-על, דוד מימון, מסר: "אנו שמחים לבשר כי נחתם הסכם התייעלות בין חברת אל-על להסתדרות ונציגות העובדים ומגזר הטייסים, אשר יוביל לדרך חדשה ויעילה של עבודה פורה מול מגזר הטייסים, למען עתיד טוב יותר לחברה, על כלל עובדיה ולנוסעינו הנאמנים. 

"ברצוננו להתנצל בפניכם קהל לקוחותינו על השיבושים שחוויתם ועל הסבלנות והנאמנות שגיליתם. אנו נמשיך לעשות כל שביכולתנו על-מנת להמשיך להיות ראויים לאמונכם, ונעשה זאת בזכות העובדים הנאמנים שלנו - שרשרת ארוכה, המורכבת מהמוני חרוזים עדינים של עשייה, למען בטיחותכם והגעתכם הנכספת אל היעד באופן הטוב, הנעים והיעיל ביותר - מעובדי התחזוקה, דרך הטכנאים, הדיילים, עובדי הביטחון והקרקע בכלל, כל צוותי האוויר וכמובן הטייסים. ברצוני להודות ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שפעל לילות כימים לסייע להשגת ההסכם". 

מנכ"ל אל-על ציין את ההערכה הרבה לכל עובדי החברה והצוותים המלווים אותה באוויר וביבשה, 24/7, לרבות הטייסים: "הנכס האמיתי והמשמעותי של אל-על הוא ההון האנושי שלה, וזה מה שעושה את ההבדל. לאורך כל הדרך חזרתי ואמרתי שבחברת אל-על עובדים האנשים הטובים ביותר והטייסים הטובים ביותר. 

"אני מתחייב כי כל עובדי החברה מגויסים לטובת חזרה לשגרה והחזרת העבודה התקינה לסדרה, תוך חיזוק האמון שלכם בנו. אנו מבינים שכעת יותר מתמיד חובת ההוכחה היא עלינו, ובכוונתנו לעשות כל שיידרש כדי להישאר חברת התעופה המועדפת עליכם, בה תמשיכו להרגיש הכי בבית בעולם. פנינו לעתיד, לחברה שתעבוד באופן יעיל יותר, שקוף והגון", אמר מימון. 

מוועד טייסי אל-על נמסר: "אנחנו מברכים על חתימת פרק ההסכם של טייסי החברה ועל הפסקת הפגיעה בנוסעים ובעובדים, שהם הנכסים החשובים ביותר של חברת אל-על. ליבנו עם אלפי הנוסעים והעובדים שנפגעו בשבועות האחרונים שלא לצורך. טייסי אל-על ימשיכו להיות זמינים - כפי שהיו ויהיו תמיד - לרווחת הנוסעים ובמטרה לקדם את החברה.

"נמשיך לעמוד לצד עובדי החברה המסורים, עד שיגובשו גם ההסכמים איתם, ונפעל יחדיו לקיים יחסי עבודה תקינים. זה המקום להודות להסתדרות, בראשות היו"ר אבי ניסנקורן ואבי אדרי, שהיו שותפים מרכזיים בתהליך חשוב שהחזיר את חברת אל-על לדרך המלך". 

אבי אייזנר, יו"ר נציגות עובדי אל-על, מסר: "אני מברך על ההסכם עם הטייסים. בהמשך לכך, כבר בימים הקרובים ייערכו דיונים של נציגות העובדים הכללית באל-על עם ההסתדרות והנהלת אל-על, במטרה לחתום על ההבנות שהושגו עם עובדי הקרקע והדיילים. בין ההישגים עליהם הוסכם: הכנסת מכסה של עשרות עובדים זמניים למעגל הקביעות; מכסות נוספות של דיילי אוויר שיזכו לקביעות; פתרון לכיסוי הביטוח הסיעודי של עובדי אל-על; והתחייבות שעם כניסת צי המטוסים החדש לא יפוטרו עובדי תחזוקה, ושכרם לא יפגע".