אושרה עסקת מכירת מאגרי הגז כריש ותנין לאנרג'יאן היוונית

השר שטייניץ אישר סופית את עסקת מכירת מאגרי הגז כריש ותנין מדלק ונובל; עלות תוכנית הפיתוח - מיליארד דולר ■ מרידור: "נמצא דרך להעביר צינור לטורקיה במים קפריסאים"

שר  אנרגיה ד"ר יובל שטייניץ  מנכל אנרג'יאן Mathios Rigas/צלם: יוסי זמיר
שר אנרגיה ד"ר יובל שטייניץ מנכל אנרג'יאן Mathios Rigas/צלם: יוסי זמיר

שר התשתיות והאנרגיה, יובל שטייניץ, אישר היום (ג') את עסקת מכירת מאגרי הגז כריש ותנין מדלק ונובל לחברת אנרג'ין היוונית. במעמד החתימה בירושלים הציגו מייסד ומנכ"ל אנרג'יאן, מתיאס ריגאס, והשותף הבכיר בחברה, סטאטיס טופוזוגלו, את תוכנית הפיתוח של המאגרים, שתעלה מיליארד דולר ותאפשר הזרמת גז לישראל בסוף 2019 או בתחילת 2020. 

על-פי הודעת משרד האנרגיה, "השר שטייניץ אמר לנציגי אנרג'יאן שנשקלות דרכים שונות לעידוד פיתוח מאגרים קטנים ובינוניים, והמדינה תפעל לקצר את לוחות הזמנים הבירוקרטיים. שטייניץ הדגיש בפניהם כי הוא מצפה להגשת תוכניות סופיות לאישור תוך מספר חודשים, ולעמוד בלוח הזמנים המהיר ביותר לפיתוח הפרוייקט".

בתוך כך, מנכ"ל משרד התשתיות והאנרגיה, שאול מרידור, שהתראיין אמש לסוכנות בלומברג אמר כי הוא מאמין שניתן יהיה לייצא גז מישראל לטורקיה כבר ב-2019. לדבריו, כל סיכום עם הטורקים יכלול מנגנון הגנה, שיבטיח את המשך זרימת הגז גם אם היחסים בין המדינות שוב יעלו על שרטון.

"בשביל שהבנקים יממנו פרויקט כזה הם צריכים לדעת שלא משנה מה יקרה ברמה הפוליטית בין המדינות, הצד העסקי יהיה מוגן", אמר מרידור. לשאלה אם הקמת הצינור יכולה לפגוע בסיכויי שיחות הפיוס בין שני חלקי האי, השיב מרידור בשלילה מבלי לפרט: "יש לנו תוכנית לכל תסריט. אנחנו מדברים על זה עם הקפריסאים ועם הטורקים. אני די בטוח שנמצא דרך שתאפשר להעביר את הצינור לטורקיה דרך המים הכלכליים של קפריסין".