ועדת הכלכלה: מכסת ייצור של 2.25 מיליארד ביצי מאכל ב-2017

דיונים באשר לתנאי אחזקת התרנגולות בלולים נדחו; וניסיונות הגופים לשמירה על זכויות בעלי החיים, בהם אנונימוס, לשפר את תנאי התרנגולות בישראל ולהשוות את התנאים לאלו המיושמים במדינות בעולם - ימשיכו להמתין

תבנית ביצים / צלם: איל יצהר
תבנית ביצים / צלם: איל יצהר

ועדת הכלכלה אישרה: מכסת ייצור ביצי מאכל ל-2017 תעמוד על 2.25 מיליארד ביצים - כמעט ללא שינוי ממכסת הביצים לשנה הנוכחית, שעמדה על 2.22 מיליארד - גידול של 1.5%. דיונים באשר לתנאי אחזקת התרנגולות בלולים, שאמורים היו להתקיים בוועדת החינוך של הכנסת, נדחו וניסיונות הגופים לשמירה על זכויות בעלי החיים, בהם אנונימוס, לשפר את תנאי התרנגולות בישראל ולהשוות את התנאים לאלV המיושמים במדינות בעולם - ימשיכו להמתין בשעה שעדיין קיימות מחלוקות בדבר בונוס למגדלים שישדרגו את הלולים. התקנות שאושרו הבוקר (ד') קובעות את הכללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק.

האישור הבוקר מגיע אחרי שבישיבה הקודמת, התגלו מחלוקות בין משרד החקלאות למגדלים, בעיקר מיישובי גבול הצפון, באשר לתקנה שביקש המשרד לאשר, שלפיה מגדל שישדרג את הלול יוכל לקבל מכסה כפולה לתקופת מסוימת. בדיון היום אמר יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל כי לא יאפשר מצב שבו כפל הגידול יהיה "בלוף".

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) התייחס למחלוקת בין המגדלים למשרד החקלאות והסביר כי כפל הגידול ניתן למי שרצה לשדרג את הלול, אך בפועל חקלאים העבירו את המכסה ללול אחר. לדבריו, "בלולים הגדולים יש 20%-30% יותר עופות מהמותר, ומועצת הלול צריכה לסדר את זה".

עוד ציין כי כדי לשמור על הענף צריך לטפל גם בתופעה של השכרת מכסות, שהתחילה לפני שנים מ-25 מגדלים והגיעה ל-700 כיום. המגדלים טענו כי כפל הגידול הוביל לעודף היצע ש"נותן כוח למשווקים הגדולים, שדורשים מהחקלאים הקטנים להוריד את מחיר הביצה". לפי אחד המגדלים כפל המכסות מוביל לייצור עודף של 34 מיליון ביצים בשנה.