"בעוד 3 שנים נראה בקניונים יותר מסעדות ופחות חנויות"

כך מכריז משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני עופר של קבוצת מליסרון, שמסכם שנה בקמעונאות ומביט קדימה ■ בתי קולנוע? "עושים קאמבק ענק. נפתח בקניון רמת-אביב" ■ גאפ? "לא התאים לשוק הישראלי" ■ המיזוג של קסטרו והודיס? "מהלך נכון לשני הצדדים"

"בעוד 3 שנים נראה בקניונים יותר מסעדות ובתי קפה, פחות חנויות ויותר חנויות גדולות. קסטרו, רנואר, פוקס, זארה - כולן יהיו על שטחים יותר גדולים" - את הדברים האלה אומר מנכ"ל קניוני עופר של קבוצת מליסרון, משה רוזנבלום, בראיון ל"גלובס".

"קסטרו לא נכנסת היום לשטח של פחות מ-1,000 מ"ר", הוא מספר. "אם הייתי אומר לך את זה לפני 5 שנים, היית חושבת שאני הוזה. זארה לא נכנסת לחנויות של פחות מ-2,000 מ"ר, ולפני 5 שנים הם לקחו בקושי 1,000 מ"ר. קבוצת זארה לפני 10 שנים הייתה זארה, והיום יש לה את פול אנד בר, סטרדיבריוס, מאסימו דוטי, ברשקה, והיא פותחת חנות ראשונה לזארה הום בגינדי תל-אביב. H&M פותח את COS, הרשת היוקרתית של המותג".

- ל-H&M הייתה שנה לא טובה.

"אבל היא הייתה טובה יותר משנת 2015 או לפחות דומה".

- הגלורי של H&M נשחק?

"אם אתה משווה מול רשתות בינלאומיות, אז זארה עשתה קפיצה רצינית, H&M עמדה במקום, ו-21 FOREVER תמשיך לרדת. מאוד קשה לנהל עסק בשלט רחוק מחו"ל, כשיש לך כאן 5 חנויות. אין ניהול. להערכתי, זו הבעיה של 21 FOREVER".

- זה כבר לא מותג נחשק מבחינת הקניונים?

"לא אצלי. אם תגידי לי לבחור בין 21 FOREVER לאורבניקה, אני אלך עם אורבניקה. בתפיסת עולמי, 21 FOREVER לא נכנסו לישראל ב'וואו' שנכנסה קבוצת זארה ולא כמו H&M. זה הזכיר לי קצת את הכניסה של סטארבקס לישראל. אין ספק שסטארבקס היא הצלחה עולמית, ובישראל היא לא הצליחה. למה? כי היא לא עניינה במיוחד את מי שלקח אותה כאן".

- זה לא עניין את יצחק תשובה?

"הוא אמר 'יאללה, נביא, ותהיה לנו רשת נוספת'. זה לא המיין ביזנס שלו. תראי מה עומרי פדן עשה במקדונלד'ס. בשעתו, כששאלו את עמרי פדן למה לתת לו את הזיכיון ולא לאחרים, הוא אמר: 'כי אני אעבוד בעסק'. הוא צדק. היכן שיש ניהול רציני, אין סיבה שעסק בישראל לא יצליח כפי שהוא מצליח בעולם.

"קחי את ענף האופטיקה. יוסי גביזון זיעזע את הענף עם קרולינה למקה, ואין ספק שזה סיפור הצלחה. התחלנו להספיד את אופטיקנה ואת אופטיקה הלפרין, אבל מאיר רסין (בעלי אופטיקנה - א"ח) ויעקב הלפרין (מבעלי אופטיקה הלפרין - א"ח) הבינו את העסק, והיום הם רושמים גידולים דו-ספרתיים בפדיונות. מי שעוד עשה עבודה טובה זו אירוקה, עם הקונספט החדש שפתח בקניון רמת-אביב. זה נראה מדהים. אין ספק שגביזון שינה את השוק".

- אז מה קרה בגאפ, שלבסוף קבוצת זארה ישראל החליטה לסגור את הרשת?

"אני חושב שגאפ לא מתאים לקונספט בישראל. לזכותו של ג'ואי שוובל (מבעלי זארה ישראל - א"ח) ייאמר שהוא הבין והוא מתקדם הלאה. אם פעם היו סוגרים רשת ומוטרדים מה יהיה עם כוח-האדם, היום זה הדבר האחרון שמטריד, כי יש מחסור אדיר בכוח-אדם בקמעונאות".

הנצנוץ הבינלאומי התעמעם

שוק האופנה בישראל חווה שינויים כבר כמה שנים, אבל נדמה כי השינויים שחלו בשנה החולפת משרטטים תמונה חדשה של השוק. המהלך המשמעותי ביותר הוא המיזוג בין קסטרו לקבוצת הודיס, שמציב את שתי השחקניות בקדמת הבמה, ממש ליד קבוצת פוקס וקבוצת זארה ישראל. ממש במקביל, ההיחלשות של קבוצת גולף דוחפת אותה אחורה ומטילה צל על פעילות הקבוצה דווקא בגזרת האופנה, ובאופן ממוקד יותר במותג גולף. בזמן שגולף קידס זוכה להצלחה, המותג גולף ממשיך לדשדש. 

קבוצת פוקס ממשיכה להתחזק, לאחר רכישת פעילות חנויות רשת נייקי, הרחבת רשת מנגו ופתיחה צפויה של רשת פוט לוקר. לצד כל אלה, מותג הנעליים צ'ארלס אנד קיט לא עונה על הציפיות של הקבוצה, והיא מצמצמת את הסניפים לטובת פוט לוקר.

השנה גם הוכח כי הנצנוץ של המותגים הבינלאומיים יכול להתעמעם כשמדובר בשוק הישראלי. כאמור, 21 FOREVER חווה ירידה במכירות, ימי הזוהר שהיו ל-H&M בעת הכניסה לארץ כבר נעלמו, והמותג גאפ עומד לסיים את דרכו כאן, אף על-פי שהוחזק בידי אחת מקבוצות האופנה החזקות והמובילות - זארה ישראל.

- מה קורה ברשת ההנעלה צ'ארלס אנד קיט?

"אצלי יש חנות אחת, בקניון פתח-תקווה. זה עבד סביר, אבל הראל ויזל (מנכ"ל ומבעלי פוקס - א"ח) החליט להפוך את החנות לחנות של פוט לוקר. ממה שאני מבין, אם זה לא יעבוד - הוא יעשה שינוי. היום מנהלים לא חוששים לעשות מהלכים נכונים. הראל ויזל לקח שתי רשתות שעמדו במקום, נייקי ומנגו, ועשה להן מהפך שלם. מנגו ונייקי בגידול של עשרות אחוזים בקניונים אצלנו, וגם פוקס הום בגידול דו-ספרתי.

"בכלל, בין ינואר לנובמבר 2016 יש לנו גידול של יותר מ-6% בפדיונות. המותגים החזקים מתחזקים מאוד. גם הזולים, קרי תמנון וזברה, מתחזקים מאוד. תמנון עולה אצלנו בעשרות אחוזים בפדיונות ומגדיל שטחים. האמצע נחלש, קרי הוניגמן וגולף, אף על-פי שלגולף היו פדיונות טובים בדצמבר 2016. דצמבר הוא חודש שתיקן לרבים את הפדיונות. אני לא בטוח שהוא תיקן את הרווחיות, כי התחילו מבצעי סוף עונה".

- לדברי בכירים ברשתות, הם מקבלים הצעות מקניונים להיכנס במקום גולף והוניגמן בחנויות שבהן החוזה עומד להסתיים.

"שמעתי את זה. אני לא הכתובת. אני צריך לעזור להם להשתקם, אם הם מחליטים להשתקם ולעשות שינוי. לקבוצת גולף יש היום צוות חזק ומדהים, יו"ר כריזמטי (אפי רוזנהויז - א"ח) ומנכ"ל (רביב ברוקמאייר - א"ח) מאוד חרוץ. זה יכול להיות צוות מנצח. השאלה הגדולה אם הבעלים יזרימו כסף לחברה כדי לשקם אותה. האם אני נותן להם סיכוי לשקם את כל קבוצת גולף? במפורש כן".

- יש להם ירידה באופנה.

"הייתה להם ירידה, ואי-אפשר לבוא בטענות למנהלים, כי הם נכנסו לפני 3-4 חודשים. הם לא אחראים למה שהיה לפני כן. כדי לייצב אופנה ולייצר שינוי, לוקח שנה. אפשר אולי לשלוט בהזמנה של הקיץ הקרוב, אבל הכי נכון זה בחורף הבא. בדצמבר הפדיונות של קבוצת גולף עלו. הם בודקים הכול לעומק ומכינים תוכנית אסטרטגית שיפרסמו ברבעון הראשון".

- ומה עם הוניגמן?

"קובי מוסיה (מנכ"ל קבוצת הוניגמן - א"ח) עשה מהפך שלם ב-TNT. הם בגידול בכל החנויות. הוניגמן קידס עובד חזק. אני חושב שהוא בשינוי בכל מה שקשור להוניגמן. הם החליטו לאחד את הוניגמן והוניגמן קידס תחת חנות אחת, והם במהלך שיפוץ והתאמות בתחום הזה. זה חוסך כוח-אדם, מלאי והרבה הוצאות תפעול. הבעיות הכי קשות אלה כוח-האדם והעלויות שלו".

- נראה שהמותג הוניגמן לנשים במצב מאוד לא טוב.

"יש שיפור בפדיונות. קובי עושה עבודה טובה מאוד. אני מקווה שהוא מוביל אותו לכיון נכון. אין ספק שב-TNT הוא עשה מהלך מאוד נכון".

"יהיו פחות סוחרים"

- כיצד ישפיע המיזוג בין קסטרו לקבוצת הודיס?

"הן גבי רוטר והם יוסי גביזון עשו מהלך נכון עבור שניהם. גבי צריך מנועי צמיחה חדשים לקסטרו, ומהצד השני גביזון הוא איש שיווק ויזם מדהים, אבל הוא לא איש ניהול, והשילוב של שניהם הוא שילוב חזק מאוד".

- הם ינהלו משא-ומתן משותף מול הקניונים?

"ברור שהקבוצות יתאחדו בקטע של משאבים וניהול משא-ומתן מול קניונים וגופי מסחר אחרים, ובצדק".

- נוצרו 3 קבוצות חזקות מאוד - קבוצת פוקס, קבוצת זארה ישראל וקבוצת קסטרו הודיס. זה משפיע על הרשתות המתחרות ומעניק להן הרבה יותר כוח, וממילא תנאים מסחריים טובים יותר.

"אין לי קניון בבנייה, לכן אני לא הכתובת. יש לנו קניונים חיים, נושמים ופועלים. עם כולם אני מנהל משא-ומתן נקודתי לכל קניון ולגופו של עניין. לכן את הלחץ של העוצמה אני לא מרגיש. אין ספק שקניון בבנייה מרגיש מאוד את הלחץ שלהם. אם יש לך לשווק קניון חדש, יכול להיות שלקבוצות יש דרישות מאוד גדולות גם בהשתתפות, בהשקעה וגם בשכר הדירה. אל תשכחי שקניון חדש צריך להוכיח את עצמו.

"האם יש לי דרישה להגדיל שטח חנויות? במפורש כן. קסטרו רוצה להגדיל, זארה רוצה להגדיל ורוצה שטחים לרשתות החדשות. פוקס רוצה שטחים לרשתות חדשות, והוא מגדיל את מנגו ונייקי. את פוקס הוא הגדיל מזמן, כי הוא קרא את המפה לפני כולם. גביזון מחפש שטחים לרשתות החדשות שהוא מביא".

- אנחנו הולכים לעבר שוק של ענקים?

"יהיו פחות חנויות, פחות סוחרים וחנויות גדולות יותר. זה הולך להיות שוק מאוד ממוקצע. יש מהלך של שינוי דרסטי של סוחרים שראו את השוק והתאימו את עצמם. הודיס נגסה ב-S.WEAR, אבל שוקו ודרור לב (בעלי ומנכ"ל S.WEAR - א"ח) הבינו את השוק והתמקצעו. הם העלו את רמת המוצר שלהם לרמה שלא פוחתת מהמותגים הבינלאומיים כמו לולו למון, התאימו את גודל החנות, והם עולים בפדיונות. בדלתא, צביקה שוימר (מנכ"ל דלתא ישראל - א"ח) לקח את דלתא למקומות חדשים, ואני לא מכיר הרבה אנשים שעשו את זה. גולברי עושה עבודה מדהימה".

- מה קורה בגזרת מותגי היוקרה?

"רוני אירני (מנכ"ל ומבעלי קבוצת אלשרד - א"ח) הוא אחד האנשים שמבינים את השוק הבינלאומי ואת התאמתו לצרכים הישראליים. אני לא חושב שיש עוד אדם שמבין את השוק הזה כל-כך טוב כמו אירני. הוא עשה פלאים בפקטורי 54 בקניון רמת-אביב וגם באאוטלטים של פקטורי 54 בביל"ו ובחוצות המפרץ".

- ומה עם המותג טומי הילפיגר?

"מרגע שהוא לקח את טומי הילפיגר מקבוצת סקאל, הפדיון של המותג בקניון רמת-אביב עלה פי חמישה ממה שהיה קודם".

- שטח החנות גדל?

"לא, הוא קטן. הוא העלה את פקטורי 54 לקומה העליונה ליד לואי ויטון והוריד את טומי הילפיגר לקומה התחתונה. זה ניהול. הוא יודע לשים את הסחורה. כל מותג שהוא הביא לקניון רמת-אביב הוא הצלחה מסחררת: ארמני אקסצ'יינז, ארמני ג'ינס, אוריגינל, מייקל קורס, טומי, דיזל". 

נעליים - לא חסר

אם לשפוט לפי רוזנבלום, שוק ההנעלה בישראל עובר מהפך, ואיתו מגיעים גם אתגרים לא פשוטים עבור לחלק מהרשתות.

"השוק הבעייתי הוא שוק הנעליים. אין רשת אופנה שאין בה נעליים. היום מוכרים נעליים במנגו, בקסטרו, בזארה, במאסימו דוטי, ב-H&M וברנואר. זה אומר ששוק הנעליים היוקרתי ישרוד, והאמצע ייעלם".

- מי באמצע?

"קחי את נעלי קליגולה. אני לא יודע כמה חנויות יש להם היום, אבל הם סגרו בהרבה מקומות, ואצלנו הם סגרו 3-4 חנויות".

- זו רשת טובה.

"נכון. גם נעלי גזית צמצם חנויות משמעותית. אלדו מאוד התחזק. היום הוא הכי חזק, והוא עושה עבודה מדהימה גם עם המותג ספרינג. מי שפותח סניפים חדשים היום אלה אלדו וספרינג, ומי שעוד מתחזק זה נעלי קלארקס ששייכים לבעלים של נעלי נמרוד. GO TO עובד בסדר גמור, עושה חנויות גדולות, והתחזק מאוד". 

- אמרת שהקניונים יכללו יותר מסעדות. למה?

"כי הפוד קורט (food court - מתחמי רשתות המזון בשירות עצמי) הולך ונעלם, ואנשים רוצים לקבל שירות".

- אם היית בונה היום קניון, הוא היה ללא פוד קורט?

"עם פוד קורט מצומצם. 4-5 תחנות, כמו בקניון רמת-אביב. מאז ששיפצנו וצמצמנו אותו ברמת-אביב, הוא יותר מהכפיל את הפדיון שלו בטוטאל, לא פר חנות. בקניון רחובות שיפצנו את הפוד קורט וצמצמנו, וזה העלה דרסטית את הפדיונות". 

"מי שסגר בתי קולנוע, עשה טעות" 

כדאי לשים לב לדבר הבא: אחרי שהקניונים סגרו את בתי הקולנוע, האחד אחרי השני, רוזנבלום טוען שזו הייתה טעות.

"בתי הקולנוע של גלובוס בקניונים שלנו ברחובות, בפתח-תקווה, בגרנד חיפה ובקריון נמצאים בגידול חד. אנחנו הולכים לבנות קולנוע בקניון רמת-אביב. הגשנו בקשה לעירייה, אך עדיין לא קיבלנו אישורים. אנחנו מתכננים 4 אולמות בהרחבה של הקניון, כנראה עם גלובוס, אבל זה עדיין לא סגור עם אף אחד. זה יהיה משהו שונה לחלוטין. בתי קולנוע עם חוויה אחרת של ישיבה ואירוח, כמו סלון ביתי. במקביל אנחנו בונים בקניון מעלה-אדומים 4 אולמות בתי קולנוע".

- בתי הקולנוע עושים קאמבק אחרי שהעיפו אותם מהקניונים?

"בתי הקולנוע עושים קאמבק בענק. אני לא העפתי אף פעם. את לא יכולה להגיד שאני סגרתיף ואני מאמין שמי שסגר - עשה טעות".

- גם בקניון רמת-אביב היו בתי קולנוע.

"מה לעשות. אם אני הייתי שם, לא הייתי סוגר".

תגובות: קניונים כושלים, שכר דירה עולה

גרשון ברושי, בעל חברת נעלי קליגולה, מסר בתגובה: "יש לנו 35 חנויות. אנחנו פותחים הרבה, סוגרים חלק ופותחים חנויות אחרות. אנחנו קיימים 36 שנה, ונראה לי שנשרוד אחריו. אפשר לדבר על הקניונים הכושלים ועל המחיר מופקע. בבאר-שבע הגרנד קניון כושל, ונוסף לחנות שלנו שם קיבלנו עוד חנות בקומה השנייה חינם. יש לא מעט קניונים כושלים. במליסרון לוקחים פי שניים על שכירות לעומת מה שלקחו לפני 15 שנה. הפדיונות לא גדלו.

"פתחנו הרבה סניפים. חלקם לא הצדיקו את עצמם, וסגרנו אותם. זה לא קשור לרשת אלא לקניון. ב-50% מהקניונים אין הצדקה לדמי השכירות. כדאי שהם יסתכלו על הקניונים הריקים בארה"ב. יש שם הרבה כאלה, כי המכירות באינטרנט בעלייה. במקומם הייתי דואג יותר מהאינטרנט מאשר ממה שיקרה לקליגולה". 

אבי וינר, בעל חברת נעלי גזית, מסר בתגובה: "צמצמנו משמעותית מספר חנויות, בגלל ששוק הנעליים מתחלק על הרבה יותר רשתות, ושכר הדירה בקניונים לחנויות בסדר גודל שלנו רק עולה, כשהרשתות הגדולות משלמות הרבה פחות. יש לנו היום 14 חנויות, מחצית בבעלות ומחצית בזכיינות, לעומת 35 חנויות בשיא".