המשרד להגנת הסביבה מאיים בהשבתת הרכבות בציר איילון

בכירים ברכבת זומנו לשימוע בגלל זיהום בתחנות השלום ויוספטל, תוך איומים בצו מינהלי ועונשי מאסר ■ במשרד מדגישים כי המטרה אינה לעצור את הרכבות, אלא למלא את החובה לדאוג לשלום הציבור

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

המשרד להגנת הסביבה מאיים בהוצאת צווים אישיים נגד מנהלי רכבת ישראל, ובעצירת תנועת הרכבות בציר האיילון, בשל זיהום אוויר חריג שנוטר בתחנות השלום בתל-אביב ויוספטל בבת ים. מנהלי הרכבת זומנו לשימוע במחוז תל-אביב של המשרד בשבוע הבא, שאחריו עשויות להינקט פעולות מעשיות בהתאם להוראות חוק אוויר נקי.

בהודעת המשרד על השימוש צוטט השר זאב אלקין כאומר: "חובתנו, מצד אחד, להזהיר את הציבור, ומצד שני לצאת למאבק נחוש מול רכבת ישראל, על מנת למצוא פתרונות לבעיית זיהום האוויר בתחנות אלו. החיים של כולנו והבריאות של כולנו אינם בני ערובה של אף חברה תחבורתית - גדולה וחשובה ככל שתהיה".

על פי הצו שנשלח הבוקר לשלושה מנהלים בכירים ברכבת, "משרדנו שוקל נקיטה בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותו, ובכלל זה הוצאת צו מינהלי לרכבת למניעת ולצמצום זיהום האוויר... הוצאת צו מינהלי לרכבת להפסקת שימוש מכח סמכות משרדנו... לתשומת לבכם, העונש המרבי הקבוע לעבירה... הינו מאסר שנתיים או קנס של 678 אלף שקל, ואם נעברה העבירה על ידי תאגיד, כפל הקנס האמור".

במשרד להגנת הסביבה מסבירים כי הוא פועל מול הרכבת כבר תקופה ארוכה להפחתת זיהום האוויר בתחנת רכבת השלום ובתחנות נוספות, וכי "חרף דרישות המשרד והצעדים שנעשו על ידי הרכבת לגיבוש פתרונות להפחתת הזיהום, לא נקטה הרכבת בפעולות מעשיות שהביאו להפחתת זיהום האוויר החמור בתחנות.

"למרות טענות רכבת ישראל, הרי שהמשרד להגנת הסביבה אינו פועל לסגירת התחנות אלא לקידום פתרונות להפחתת זיהום האוויר בתחנות, לעמידה בדרישת החוק ולמניעת נזק בריאותי לציבור - מטרות שראוי כי יעמדו אף בראש סדר העדיפויות של רכבת ישראל, המפעילה צי רכבות מיושן ומזהם.

"המשרד להגנת הסביבה רואה במערכות הסעת המונים, ובכלל זה ברכבות נוסעים אמצעי תחבורה נכון מבחינה סביבתית ובעל פוטנציאל להפחתת זיהום אוויר מתחבורה", נמסר מהמשרד, ועם זאת, "למשרד יש חובה חוקית להתריע בפני הציבור על מצב זיהום האוויר כפי שנמצא בתחנות, והתרעה לציבור פורסמה בהתייעצות עם גורמי המקצוע במשרד הבריאות".

הרכבת: המשרד להגנת הסביבה מתעלם מהעבודה המשותפת שעשינו

ברכבת הגיבו בחריפות על הזימונים וההודעה לעיתונות: "כמאה אלף נוסעים ביום ייאלצו לוותר על שירות הרכבת בשל הנחיות המשרד להגנת הסביבה, שמשמעותן בפועל הינן הפסקת תנועת הרכבת מגוש דן וממנו. החלטת המשרד עלולה לגרום לכאוס תחבורתי ולשימוש באלפי רכבים ואוטובוסים במקום ברכבות, שיביאו להגברה משמעותית של הסיכון בדרכים ולאי הפחתה בזיהום האוויר".

ברכבת מציינים כי בעוד כחודש צפוי להיבחר זוכה במכרז שיצא בליווי המשרד להגנת הסביבה, להתקנת מסננים בתחנות יוספטל וקוממיות. "ההזמנה לשימוע נמסרה על אף שהרכבת נוקטת בכל האמצעים שעומדים לרשותה למציאת פתרונות מקצועיים מידיים לנושא, הן בארץ והן בחו"ל, ולמרות שפרויקט חשמול קווי הנוסעים של החברה, שכידוע, נמצא כבר בעיצומו, צפוי לצמצם את זיהום האוויר כבר עם הפעלת קו הרכבת המחושמל הראשון, מהרצליה לירושלים ולסייע בפתרון הבעיה, בטווח של שנים אחדות.

"מאחר והרכבת אינה מתכוונת לפעול בניגוד לדין, המשמעות האופרטיבית של החלטת המשרד להגנת הסביבה הנה סגירתם המידית, המלאה או החלקית, של קווי הרכבת העוברים בתל-אביב.

"רכבת ישראל תפעל לשכנע את המשרד להגנת הסביבה כי האינטרס הלאומי מחייב את המשך תנועת הרכבת במקביל לשיתוף פעולה בין הצדדים במציאת פתרון כולל לסוגיה, והכל לטובת ציבור הנוסעים בישראל. לצערנו, מוכיח הזימון הבהול לשימוע, כי הדבר לא צלח בידנו עד כה אולם לא נפסיק לנסות. רכבת ישראל פועלת לקבלת הנחיות משרד התחבורה בנושא".

תחנת רכבת השלום / צילום:המשרד להגנת הסביבה
 תחנת רכבת השלום / צילום:המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה: "לצמצם למינימום את זמן השהות בתחנות"

בהודעת המשרד להגנת הסביבה, שיצאה בצהריים, נכתב כי בהתייעצות עם משרד הבריאות המשרד "מתריע בפני ציבור הנוסעים, ובמיוחד אלה הנמנים עם האוכלוסייה הרגישה (חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון), לצמצם למינימום האפשרי את זמן השהות ברציפים בתחנות רכבת השלום בתל-אביב ויוספטל בבת ים".

על פי ההודעה, בתחנות אלה "קיים חשש לבריאות הציבור, לאור חריגות חוזרות ונשנות של חלקיקים נשימים עדינים (חלקיקי דיזל) וחנקן דו-חמצני (סמן לזיהום אוויר מכלי-רכב אך גם מקטרי רכבת), המנוטרים בתחנות. קיימות כיום עדויות לכך שחשיפה לרמות גבוהות של מזהמי אוויר, כפי שנמצאו בתחנות, מגדילות את הסיכון לבריאות הציבור".

השר אלקין הוסיף כי זיהום האוויר מתחבורה הוא "אחד האיומים הסביבתיים הקשים ביותר על חיי ובריאות תושבי ישראל. להזכירכם, כל שנה מתים בישראל בטרם עת כ-2,500 איש מפגעי זיהום אוויר, כאשר רוב התרומה לזיהום האוויר היא זיהום אוויר מתחבורה. לכן, אנחנו רואים בחומרה רבה את רמות הזיהום האוויר הגבוהות שהתגלו בתחנות הרכבת השלום ויוספטל, שמאיימות על בריאות הציבור, במיוחד על האוכלוסיות הרגישות".