מתים מזיהום: דוח חדש - בתיה"ח בארץ לא עומדים ברף הניקיון

נתון חדש העולה מדוח משרד הבריאות: 130 בני אדם מתו בשנה החולפת כתוצאה מזיהום שנגרם מהחדרת עירוי מרכזי ■ עוד נבדק עד כמה המאושפזים חשופים לזיהומים מסוג זה

בית חולים/  צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
בית חולים/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

דוח שפרסם הבוקר (ד') משרד הבריאות חושף כי רוב בתי החולים בארץ לא עומדים ברף הניקיון ומניעת הזיהומים של ארצות-הברית ואירופה. מפגרים במיוחד הם בתי החולים בצפון הארץ: רמב"ם, הלל יפה, זיו, פוריה ולניאדו, בהם מאושפזים מבוגרים רבים לתקופות ממושכות.

הדוח מצא כי 130 בני אדם מתו בשנה האחרונה בעקבות זיהום שהתפתח בעקבות החדרת עירוי מרכזי לדמם בבתי החולים בארץ. החדרת עירוי לשם מתן טיפול נוזלי או כדי שיוכלו הרופאים להעריך את מצב החולה ביחידות טיפול נמרץ בבתי החולים היא הליך שגרתי ופשוט לכאורה, שעלול בקלות יתרה לחשוף את החולה לזיהומים קשים המגבירים את הסיכוי לתמותה בכ-20% עד 50%.

האחראי על מניעת זיהומים במשרד הבריאות, פרופ' יהודה כרמלי, הסביר כי הפתרון לסוגיה הוא תקצוב הולם ופיקוח קפדני: "מלבוש הצוות המחדיר והתמגנות על-ידי כובע, מסכה, חלוק מיוחד, כפפות סטריליות וחיטוי ידיים ועד כיסוי החולה מקצות הרגליים עד מעל לראש והכנת הציוד בצורה נכונה".

הדוח מציג גם מגמות חיוביות: ב-10 השנים האחרונות צומצמו בכ-1,070 מקרי זיהום הדם בעת החדרת עירוי מרכזי. בכל שנה נפטרים כ-5,000 בני אדם שגופם הזדהם בבתי החולים בארץ. כדי לצמצם את הנתון המטריד הזה, משרדי הבריאות והאוצר יצטרכו לתקצב היטב את בתי החולים, שבין כה וכה חנוקים וקורסים תחת עומס העבודה.