אג"ח רוסיה זינק בכ-3% בסופ"ש; "ללבייב זה מגיע בדיוק בזמן"

הסוחרים בשוק האג"ח מעריכים כי הסנקציות מעל רוסיה יוסרו מהר מכפי שצפו, ובכל מקרה הסנקציות לא יוחרפו ■ מאז בחירת טראמפ עלה האג"ח הממשלתי הרוסי בכ-5%

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

בסוף השבוע הונחה על השולחן שאלה משמעותית עבור המשקיעים בשווקים הפיננסים: האם יוסרו הסנקציות מעל רוסיה? האם ארה"ב תקל עליה? או בכלל יוחרפו הסנקציות, כפי שרצה הנשיא היוצא, ברק אובמה, לאחר שרוסיה התערבה בבחירות בארה"ב נגד הילארי קלינטון.

במהלך מסיבת העיתונאים המשותפת לטראמפ עם תרזה מיי, ראשת ממשלת בריטניה, נשאל טראמפ על הנושא ואמר "עדיין מורדם מידי לדבר על הסרת הסנקציות מעל רוסיה". האמירה הזו של טראמפ גרמה לגל של ספקולציות בין סוחרי האג"ח, אבל לא עבר הרבה זמן וקונצנזוס הפרשנויות בחדרי המסחר היה כזה: ראשית, האמירה של טראמפ משקפת עמדה שונה מהותית מזו של אובמה ולפיה לא יוחרפו הסנקציות לאחר ההתערבות של רוסיה בבחירות בארה"ב. שנית, במוקדם או במאוחר, כשפוטין יעלה על סדר היום את נושא ההקלה בסנקציות - בסבירות גבוהה יוקל על רוסיה גם אם הן לא יוסרו באופן מלא.

הביטוי להערכה זו במסחר באג"ח הגיע תוך מספר דקות כשהתשואה של אגרות החוב הממשלתיות של רוסיה ל-10 שנים ירדו ב-0.3%, נתון שקול לעליית מחיר של כמעט 3% והן נסחרו בתשואה של 8.15%. כאן המקום לציין שמאז שנבחר דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב ירדו התשואות של האג"ח הממשלתי הרוסי בקצת פחות מ-1%, נתון משמעותי במונחי אג"ח ממשלתי.

"זו תגובה משמעותית", אמר בסוף השבוע בכיר באחד הבנקים הישראלים הגדולים, "אני מניח שהרבה לקוחות ישראלים שמחים היום כי זה משפר להם את הבטוחות שהם נאלצו להשלים למערכת הבנקאית כשהוטלו הסנקציות על רוסיה. לפישמן וזיסר זה כבר מאוחר, אבל יכול להיות שללבייב זה מגיע בדיוק בזמן" הוסיף הבכיר.

בשולי הדברים, יש לציין, כי מעבר לטייקונים יש שורה ארוכה של ישראלים שמושקעים בכלכלה הרוסית והקלה בתשואות של אגרות החוב הממשלתיות הרוסיות משפרת את מצבם. "המשך ירידת התשואות של ממשלת רוסיה, תשחרר הרבה כסף בישראל" סיים הבכיר באחד הבנקים הגדולים בישראל.

סרגי וסצ'ונוק מאופנהיימר אמר הבוקר ל"גלובס" כי "טראמפ מעוניין להיפגש עם פוטין ולהגיע להסכם על הנשק הגרעיני בתמורה להסרת הסנקציות מבלי להתייחס לסוגיית אוקראינה. הסיפור של טראמפ הוא פחות אידיאולוגי כמו בתקופת אובמה. היחסים בפן האישי בין טראמפ לפוטין הם טובים הרבה יותר מהיחסים שהיו עם אובמה, וזה היה ידוע. כרגע כבר עכשיו רואים שהמטבע הרוסי מתחזק כשלפני שנה הוא נסחר ברמה 86 רובל לדולר וזה היה על רקע הסנקציות וגם הצניחה במחירי הנפט, היום הרובל ירד מתחת ל-60 רובל לדולר וזה משמעותי לכלכה. במהלך השנה הרובל התחזק בכמעט 40% כשמאז שטראמפ נבחר הרובל התחזק בכ-10%.

"הכלכלה הרוסית מתבססת על סחורות ויש שני דברים שמשפיעים: מחירי הסחורות שכבר שנה עולים וזה בא במקביל להתחזקות הרובל, זה מחזק את מאזן התשלומים של רוסיה ומוריד את הלחצים האינפלציוניים, כלכלת רוסיה היא מוטת יצוא סחורות ויבוא של מוצרים מוגמרים - זה גורם לירידה בקצב האינפלציה כשבתקופה האחרונה ירד קצב האינפלציה ירדה משיא של מעל 15% בסוף 2015 ותחילת 2016 ל-5.4% בקריאה אחרונה של דצמבר. האג"ח במטבע מקומי עומד על כמעט 8% בתוספת שינויי שער חליפין של הרובל מדובר על תשואה ריאלית משמעותית למשקיעים - שהיא תשואה דולרית דו ספרתית אז אם אכן הציפיות להקלה או להסרה מלאה של הסנקציות הרי שמדובר בנקודה משמעותית שלא נסתרה מעיני המשקיעים בסוף השבוע".