גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יום הדין של פיטר נאבארו

האיש שינסה לנצח, בשם טראמפ, את מלחמת הסחר מול סין

פיטר נאבארו  / צילום:בלומברג
פיטר נאבארו / צילום:בלומברג

פזמון חוזר בנאומי דונלד טראמפ בשבועות האחרונים הוא "הבלגן" (mess), שירש מברק אובמה. נתוני משרד המסחר האמריקאי השבוע אישרו לכאורה את "הבלגן":

בחודש ינואר, אחרון לנשיאות אובמה, ראשון לנשיאות טראמפ, נרשם הגירעון הגדול ביותר במאזן הסחר של ארה"ב זה 5 שנים. הוא עמד על 48.5 מיליארד דולר, או 500 מיליארד בשקלול שנתי. כמעט 60% של הגירעון הזה נזקפים לחובת סין.

זה הרי מה שטראמפ חזר וטען במהלך מערכת הבחירות שלו: ששותפות הסחר של ארה"ב, ובראשן סין, מזייפות את הכללים, ומנצלות הסכמי סחר דו-צדדיים ורב-צדדיים כדי "לגנוב מקומות עבודה" מארה"ב.

לתכלית הזו הודיע טראמפ עוד לפני השבעתו שהוא יקים "מועצת סחר לאומית" בבית הלבן, בדומה למועצה לביטחון לאומי. היא נועדה "לייעץ לנשיא על אסטרטגיות חדשניות" בעיצוב יחסי המסחר של ארה"ב. היא נועדה למלא בתוכן את הבטחת הנשיא "להשיב על כנה את גדולתה של אמריקה" באמצעות יצירת "מקומות עבודה הגונים בשכר הגון".

כאשר השוק יתעורר, האם תהיה מוכן?

בראש המועצה הועמד פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת קליפורניה באירוואיין, פיטר נאבארו. הוא כותב פורה, שהנשיא טוען כי קרא את ספריו והתרשם מתוכנם. נאבארו, אמרה הודעת מינויו, "תיעד בכושר חזונו את הנזקים שהגלובליזם המיט על ראשיהם של עובדים אמריקאים, והתווה את הדרך לחזור ולאושש את המעמד הבינוני שלנו".

רשימת ספריו של נאבארו כוללת אוספים של עצות למשקיעים עם שמות אקזוטיים כמו "כאשר השוק יתעורר, האם תהיה מוכן?"; ו"אם יורד גשם בברזיל, קנו סטרבאקס" (המניה, לא כוס הקפה). אבל המדריכים ההם שייכים לנאבארו המוקדם, לפני 12 ו-15 שנה. קו הייצור של נאבארו החדש פלט כותרים היאים למדינאים ולחוזים, כמו למשל "הנמר הדרוך: המשמעות העולמית של המיליטריזם הסיני", או "המלחמות הממשמשות ובאות עם סין: איפה הן יתחוללו וכיצד יהיה אפשר לנצח בהן".

קשה להעלות על הדעת צורת מחשבה הקרובה יותר אל השקפותיו של טראמפ: גם התנגדות לגלובליזציה ולהסכמי סחר רב-צדדיים, גם הזהרות של יום הדין מפני סין.

האם אנחנו עלולים להפסיד?

יום אחד לפני שהתפרסמו נתוני הסחר של ינואר, נאבארו נאם באוזני ועידה של כלכלני עסקים. הוא דיבר פחות או יותר כמו הבוס וכמו בכירי יועציו. הוא הצליף בכלכלנים מקצועיים ובאנשי התקשורת על קלות הדעת שהם נוהגים בגירעונות סחר. הגירעונות האלה מסגירים לידי זרים את הבעלות על כלי הייצור והשיווק (נאומו הופיע גם כמאמר ב"וול סטריט ג'ורנל", ומשם הוא מצוטט).

הבה נניח שהרוכשת היא יריבה אסטרטגית, המתחמשת במהירות, ומטרתה היא לכונן הגמוניה עולמית. היא רוכשת חברות אמריקאיות מכל הבא ליד - טכנולוגיות, קרקע חקלאית, רשתות לשיווק מזון. ולבסוף בידיה נמצא חלק ניכר של הבסיס התעשייתי הצבאי".

לא קשה להבין שנאבארו מדבר על סין, לא על רוסיה. הוא שואל, או מתריס, "האם אנחנו עלולים להפסיד במלחמה קרה רחבת ממדים על חירותה של אמריקה ועל שגשוגה, שבה כלי המאבק לא יהיה קנה הרובה אלא קול צלצולן של הקופות?

ומה יקרה אם המלחמה לא תהיה קרה, אלא חמה? החזות קשה עוד יותר. נאבארו מזכיר לקוראיו, כי "יש כיום רק חברה אמריקאית אחת המסוגלת לתקן מדחפי צוללות - ואף לא חברה אחת המסוגלת לייצר צגים שטוחים למטוסי קרב או משקפות לראיית לילה".

זו תוצאה של הגירת התעשייה האמריקאית אל מעבר לים, אבל "לחלק ניכר של וול סטריט ולרוב הכלכלנים לא אכפת".

האל"ף בי"ת במבוא לכלכלה

למען האמת, רוב הכלכלנים, בוודאי בעולם האקדמי, מתייחסים בשיעורים משתנים של ביטול לתשומת הלב שממשל טראמפ מקדיש לגודל גירעונות הסחר. למשל, פרופ' לארי סאמרס מאוניברסיטת הרווארד, שהיה שר האוצר בממשל ביל קלינטון, מזכיר כי עוד לפני שארה"ב חתמה הסכמי סחר עם סין, עם מקסיקו ועם דרום קוריאה, ההיטלים שלה על יבוא מן הארצות האלה לא הגיעו ליותר מ-4%.

"העלייה ביבוא לארה"ב אינה תוצאה של הנמכת חומות המכסים", כתב סאמרס בחודש שעבר בטורו ב"פייננשל טיימס", "אלא היא נובעת מזה שהארצות המכונות 'מגיחות' (emerging) אמנם הגיחו. הפוטנציאל הכלכלי שלהן גדל והולך בזכות רפורמות כלכליות ויתר אינטגרציה גלובלית".

בעל טור במגזין העסקים "פורבס", ניק וורסטל, שהוא גם עמית מחקר במכון אדם סמית' בלונדון, כתב השבוע למקרא נאומו של נאבארו, כי האיש מתקשה "בהבנת האל"ף בי"ת" של מבוא לכלכלה. לפי וורסטל, ארה"ב יכולה להוסיף ולממן את גירעונותיה באמצעות מכירת נכסים לזרים מבלי שמכירתם תשאיר טביעות אצבעות כלשהן.

וורסטל כותב, שבמהלך רבעון ממוצע, העושר בארה"ב גדל ב-1.8 טריליון דולר בעוד שהגירעון המסחרי מגיע לחצי מיליארד דולר בשנה שלמה. "אנחנו יכולים להוסיף ולמכור פיסת אמריקה לזרים לנצח - ואגב כך הבעלות של זרים על אמריקה תקטן ותלך" כאחוז של התוצר הגולמי.

חלק של ההוויה הכלכלית

ובכן, זה מזכיר במידה חשודה את טענת חסידיה של כלכלת ה-supply side משנות ה-80 של המאה שעברה, שמעלה ומוריד לא הגודל האבסולוטי של הגירעון בתקציב אלא חלקו של הגירעון הזה בתוצר. אם התוצר גדל בחמישה אחוזים בשנה, די בזה כדי ליישב את בעיית הגירעון, ואין צורך לבזבז זמן על נוסחת איזון.

כתב ההגנה ההוא התקבל בתערובת של גועל נפש ושל משיכת כתפיים. אבל הגיונו, האינטלקטואלי או המעשי, הפך לחלק של ההוויה הכלכלית. רק במשך 4 שנים, בסוף ימי נשיאותו של ביל קלינטון, הצליחה ארה"ב לאזן את תקציביה. מאז, היא אפילו לא ניסתה, אף כי הפוליטיקאים שלה, בייחוד מן הימין, מעלים מס שפתיים קבוע לרעיון.

כיוצא בזה גם הגירעון המסחרי. עצם קיומו אינו מצביע על חולשה בסיסית. מבקריו נוטים להסיח את הדעת מן העובדה שגם קשרי מסחר בעייתיים, בין שהם עם סין, או עם גרמניה, או עם מקסיקו, עדיין מספקים שוקי יצוא ענקיים ליצרנים אמריקאיים, והם המקור למיליוני מקומות עבודה.

מלחמת סחר עם סין, שהמועמד טראמפ הרבה לאיים בה, אמנם תעניש את סין עונש כבד, ועשויה להפחית ב-5% את צמיחתה השנתית - אבל די לעיין ברשימת התעשיות האמריקאיות, בייחוד בטכנולוגיה עילית, התלויות בשוקי סין לעצם קיומן, כדי להבין את גודל המחיר שייגבה מארה"ב.

בעיית הסחר הממשית עם סין תצטרך להמתין כנראה עוד כמה שנים, כאשר יתממשו יעדי הייצור שלה בענפי טכנולוגיה מתקדמים. עד 2025 היא מתכננת למלא 70% מצרכיה באמצעות ייצור מקומי. או אז, בואינג, אפל וקוואלקום יהיו זקוקות להרבה מאוד התערבות פוליטית. אבל ב-2025, על פי כל חישוב אפשרי, דונלד טראמפ לא יהיה עוד נשיא ארה"ב.

■ רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו הלת' גדל, המניה צוללת בכ-11%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● מדור חדש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות בחוזים העתידיים; רדיט מזנקת ב-10%, ליפט ב-5%

הדאקס עולה ב-0.5% ● הניקיי צלל ב-1.6% ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב