דובק לבג"ץ: להכיר במותג IQOS של פיליפ מוריס כסיגריה

חברת הסיגריות הישראלית דורשת להורות למשרד הבריאות להכיר במותג IQOS של פיליפ מוריס, המכונה "סיגריות אידוי", כסיגריות לכל דבר - ומתוקף כך לגזור עליו את המגבלות הרגולטוריות הכרוכות בשיווק סיגריות

סיגריה אלקטרונית / צילום: רויטרס
סיגריה אלקטרונית / צילום: רויטרס

חברת הסיגריות הישראלית דובק יוצאת למאבק משפטי נגד חברת הסיגריות הבינלאומית פיליפ מוריס. דובק פנתה לבג"ץ בעתירה שבה היא דורשת להורות למשרד הבריאות להכיר במותג אייקוס (IQOS) של פיליפ מוריס, המכונה "סיגריות אידוי", כסיגריות לכל דבר - ומתוקף כך לגזור על המותג את המגבלות הרגולטוריות הכרוכות בשיווק סיגריות.

כידוע, על חברות הסיגריות חלות הגבלות רגולטוריות חמורות בכל הקשור לפרסום המותגים באופן כללי ובחובה לפרסום אזהרות על גבי חפיסות הסיגריות עצמן. בנוסף חלים איסורי מכירה לפי גיל וכן איסור להשתמש בהם במקומות ציבוריים. על כל אלה מתווסף מס גבוה שנדרשות החברות לשלם במטרה לייקר את המוצרים - מה שאמור להקשות על הצריכה. היות שהמותג אייקוס מוגדר כתחליף סיגריה, הרי שהוא משוחרר ממגבלות אלה.

בעתירה שהגישו עורכי הדין דן פרידמן ויואב זטורסקי ממשרד פרידמן, יונגר ושות', טוענת דובק כי משרד הבריאות מתעלם מהפרות בוטות של הוראות חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק הנעשות על-ידי פיליפ מוריס, וכי רשות המסים כלל אינה גובה מס קנייה על הסיגריות הללו - בעוד שעל סיגריות אחרות חל מס קנייה בשיעור המגיע לכ-80% ממחיר החפיסה.

עוד נטען כי אף שהסיגריות - הנמכרות תחת המותג HEETS - הן סיגריות לכל דבר, פיליפ מוריס אינה מציגה על חפיסות הסיגריות ובפרסומות להן אזהרות כנדרש בחוק, וכמו כן מפרה את חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק בהיבטים רבים נוספים.

דובק גם טוענת כי העובדה שמוצריה כן נתונים לרגולציה ומיסוי, בעוד שהמותג של פיליפ מוריס פטור מכך, נוגדת את עיקרון השוויון ופוגעת ביכולת של החברה להתחרות בחברת הטבק הבינלאומית. 

מפיליפ מוריס בע"מ נמסר בתגובה: "מערכת ה-IQOS היא תוצר של 10 שנות מחקר ופיתוח והשקעה של 3 מיליארד דולר, במטרה לייצר אלטרנטיבה אשר לה פוטנציאל להפחית את הנזק עבור ציבור המעשנים לעומת המשך עישון סיגריות. המוצר הושק כבר ב-20 מדינות, ולמעלה מ-1.4 מעשנים עברו להשתמש בו. מדובר בעתירה שהוגשה על-ידי מתחרה מסחרי. פיליפ מוריס בע"מ תלמד את העתירה ותגיב לדברים בבית המשפט".