שטייניץ נכנע לפקידי האוצר? הבלו על הגז הטבעי צפוי לעלות

המיסוי על הגז הטבעי הדחוס יעלה בהדרגה מ-2020 עד 2026, אז הוא יגיע ל-80% מהבלו על הסולר - 2.34 אגורות לק"ג לעומת 2.93 אגורות לליטר ■ "אם אפשר לחסוך מאות או אלפי חיי אדם, זה שווה כמה מיליארדים לאורך עשר השנים הבאות"

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

שר האנרגיה יובל שטייניץ התבטא לראשונה באופן פומבי נגד הבלו על הגז הטבעי שמבקש משרד האוצר להשית מ-2020. כפי שדווח ב"גלובס", גורמים שונים בתעשייה טוענים שהמס, שיגיע באמצע העשור הבא ל-2.34 אגורות לק"ג גז טבעי דחוס, יסכל את המעבר של משאיות ואוטובוסים עירוניים לגז טבעי ולא יאפשר להפחית את הזיהום העירוני מתחבורה, האחראי לכ-90% מהתחלואה הקשורה לזיהום. זאת משום שהמעבר לגז טבעי בתחבורה מחייב השקעות גדולות בתחנות תדלוק ובציי רכב יקרים לעומת אלה המונעים בסולר.

"הורדת הזיהום, לא רק בתעשיית החשמל ובתעשיות בכלל ברחבי המדינה, אלא גם בתחבורה, חשובה מאוד לבריאות הציבור", אמר שטייניץ ביום רביעי האחרון בכנסת. "דעתי מאוד ברורה: כשרוצים לעודד מהלך כזה, עדיף לא לקחת מס ל-10 או 12 שנים לפחות. הרי ממילא אנחנו ממסים את הגז הטבעי במקור. בואו נשאיר את המחיר הנמוך יחסית למהפך תחבורתי, כי הבריאות של אזרחי ישראל חשובה; אם אפשר לחסוך מאות או אלפי חיי אדם, זה שווה כמה מיליארדים לאורך עשר השנים הבאות".

ל"גלובס" נודע כי עמדתו זו של שטייניץ הובעה גם בדיונים הסגורים על צו הבלו החדש, אך מי שהכריעו בסוף היו פקידי האוצר. על פי הצו, המיסוי על הגז הטבעי הדחוס יעלה בהדרגה מ-2020 עד 2026, אז הוא יגיע ל-80% מהבלו על הסולר - 2.34 אגורות לק"ג לעומת 2.93 אגורות לליטר. במהלך התקופה יופחתו במקביל החזרי המס בכ-3 מיליארד שקל בשנה על סולר למובילים ומסיעים, עד לביטולם הסופי ב-2026.

צו הבלו נובע מוועדת מיסוי ירוק 3, שקבעה כי התועלות החיצוניות של הגז הטבעי על הסולר מסתכמות ב-64 אגורות לליטר. על בסיס זה קבעו באוצר את הבלו, בהנחה שהפער מהווה תמריץ מספיק. זאת בניגוד גמור למגמה העולמית להעניק הנחות גדולות בהרבה. כך, באיטליה, מהמדינות המובילות במעבר לגז טבעי בתחבורה, המס עומד על 0.42% בלבד מהמס על בנזין, ובהולנד בין 4% ל-21% מהמס על בנזין. בכלל מדינות OECD שיעור המס על גז טבעי לתחבורה הוא שליש מהמס על בנזין וחצי מהמס על סולר. לפי תחשיב זה, הבלו בישראל צריך לעמוד על לא יותר מ-1.5 שקל לק"ג גז טבעי דחוס.

לדברי ח"כ יעל כהן-פארן, העוסקת בנושא, "העלאת מס הבלו על הגז כבר ב-2020 היא טעות אדירה שתוביל לכישלון מוחלט של הכנסת הגז לשימוש בתחבורה בישראל. העברת צי התחבורה הכבד לגז היא בעלת חשיבות ברמה לאומית, בעיקר מההיבטים הסביבתי והבריאותי. המחיר היום הוא מחיר מונופוליסטי וגבוה, ועליו מעוניינים להוסיף מס שיותר מיכפיל את מחירו. הרגולציה אינה מקילה את המעבר גם כך".

בתגובה לפניית "גלובס" נמסר מלשכת שטייניץ כי הוא מתכוון לצאת למאבק בנושא וכבר שוחח עם יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, שנוטה להסכים עם עמדתו. עוד נמסר כי שטייניץ יכנס השבוע דיון בלשכתו עם נציגי משרד האוצר ורשות המסים, במטרה לשנות את צו הבלו ורק לאחר מכן להביאו לאישור ועדת הכספים.