גורמים ברמ"י: "אנו דוחים מכרזים כי הקבלנים לא עומדים בקצב"

זאת על רקע דחיית מכרז גדול של מחיר למשתכן בראשל"צ וכישלון מכרזים ברמלה ועתלית ■ גורמים ברשות מקרקעי ישראל: "קבלנים לא מספיקים לבדוק המכרזים, להוציא ערבויות ולקבל מימון. שומעים מהם שהם מפספסים מכרזים גדולים בגלל העומס"

בנייה בראשון לציון / צילום: תמר מצפי
בנייה בראשון לציון / צילום: תמר מצפי

מכרז גדול של מחיר למשתכן בראשון-לציון, לבניית 2,510 יחידות דיור בשכונת נרקיסים, נדחה לאחרי פסח. המכרז מתייחס לשטח מחנה צריפין שהתפנה והוא אחד ממכרזי מחיר למשתכן הגדולים באזור המרכז. מכרז זה אטרקטיבי לקבלנים לא רק בשל מיקומו, אלא גם בשל העובדה שהזוכים יוכלו למכור 25% מהדירות בו במחירי שוק ולא לזכאי מחיר למשתכן, בדומה למכרז הגדול במודיעין-מכבים-רעות שנסגר בתחילת השבוע וכלל 30% דירות למכירה בשוק החופשי.

פנייה אל רשות מקרקעי ישראל בניסיון לברר מדוע נדחה המכרז, כמו גם מדוע נכשלו לאחרונה כמה מכרזים שפורסמו אך לא הוגשו אליהם הצעות, מעלה טענה מצד רמ"י כי לא מדובר בבעיות בתב"ע של המכרזים, או באי כלכליותם, כי אם בקושי של השוק לספוג אותם.

מדובר למשל במכרז שפורם בעתלית לבניית 60 יחידות דיור מוזלות ובמכרז בעיר רמלה לבניית 652 יחידות דיור מוזלות. בשני המיקומים נסגרו בעבר מכרזי מחיר למשתכן בהצלחה, וברמ"י מודים היום שכישלון המכרזים הפתיע גם אותם.

"לא הצלחנו להבין למה המכרזים נכשלו", אמר גורם בכיר ברמ"י, "אז התחלנו לגשש אצל הקבלנים. הרושם שקיבלנו אחרי השיחות היה שהם פשוט לא עומדים בקצב. היו קבלנים ששאלו אותנו מה עם המכרז במודיעין למשל, והופתעו לשמוע שהוא כבר נסגר, הם אמרו שהם לא מצליחים לגשת לכל המכרזים ולהוציא ערבויות. בחלק מהמקרים אין להם מספיק צוותים והם מתקשים גם בסוגיית המימון.

"הרי פעם בפרויקטים היו יכולים לעשות מימון הדרגתי עם פריסייל, אבל במחיר למשתכן הכל יחד, וגם הערבויות למכרזים זה משהו שאי-אפשר להוציא בלי סוף. יש גם את הנושא של לוחות הזמנים שמחייבים פעילות מהירה מצד הקבלנים, ולא כולם יכולים לעשות את זה במקביל.

"פעם היו אוגרים קרקעות וניגשים למכרזים, היום הם לא יכולים. זו גם הסיבה שהחלטנו, מיוזמתנו וגם בעקבות בקשה של יזמים וקבלנים, לדחות את המכרז בראשון-לציון", אמר הגורם. כאמור, המכרז שהיה אמור להיסגר ביום שני שעבר נדחה לאחר פסח.

מדברי הגורמים ברמ"י עולה עניין נוסף והוא שייתכן כי ענף הנדל"ן מתקשה להכיל את היקפי הביצוע הנדרשים במסגרת המכרזים, בשל מחסור בעובדים, בעיית מימון או גם מיעוט בחברות ביצוע שיכולות לבנות בהיקפים גדולים. בנוסף, נכון להיום לא כל החברות משתפות פעולה.

עוד עולה מדברי גורמים בכירים ברמ"י כי ההחלטה לשלב דירות למכירה בשוק החופשי במכרזי מחיר למשתכן לא תהיה מוגבלת רק למכרז במודיעין או בראשון-לציון, וככל הנראה כל מכרז גדול יכלול בין 10% ל-30% דירות שהזוכים יוכלו למכור בשוק החופשי.

מדובר בשינוי מהותי במכרזים, שעשוי להוביל לביקוש גדול מצד קבלנים אבל גם לשפר את איכות הבנייה, וזאת משום שאם באותו הבניין ייבנו דירות מחיר למשתכן לצד דירות המיועדות לשוק החופשי, היזם או הקבלן יצטרך להשקיע בשטחים המשותפים בהתאם.