"הירידה בשיעורי הרווחיות של שיכון ובינוי היא זמנית"

שיכון ובינוי פרסמה דוחות, והמניה הגיבה בירידות חדות בשני ימי המסחר האחרונים ■ האנליסט דוד גבאי מאקסלנס: "חוזרים על המלצת קנייה, המבוססת על מחיר יעד של 11 שקל למניה"

משה לחמני, ירון קריסי / צילומים: סיון פרג', תמר מצפי
משה לחמני, ירון קריסי / צילומים: סיון פרג', תמר מצפי

חברת שיכון ובינוי  דיווחה בתחילת השבוע על הכנסות שיא של כ-1.8 מיליארד שקל ברבעון הראשון של 2017, צמיחה של 62% לעומת הרבעון המקביל ב-2016, כתוצאה מפעילות מוגברת בחברות הבנות SBI (בעיקר ניגריה) וסולל בונה (בעיקר פרויקט אשלים). רווחיות נמוכה יותר בפרויקטים בניגריה ובאשלים השפיעו על הרווח התפעולי ברבעון שצמח לכ-105 מיליליון שקל (ללא רווחי הון) לעומת 65 מיליליון שקל ברבעון המקביל. ברווח הנקי נרשמה ירידה חדה, והוא כלל כ-58 מיליון שקל רווחי הון ממכירת 40% מהזכיין פרויקט נתיבי צפון וכ-15 מיליון שקל הוצאות מימון מגידור מטבע הניירה הניגרי.

מניית שיכון ובינוי, הנמצאת בשליטת שרי אריסון, הגיבה בירידות חדות בשני ימי המסחר האחרונים, למחיר של 8.6 שקלים המשקף לחברה שווי של כ-3.5 מיליארד שקל. מנכ"ל שיכון ובינוי הוא ירון קריסי והיו"ר שלה הוא משה לחמני.

"אנו מעריכים שהירידה בשיעורי רווחיות היא זמנית וצופים שיפור ברווחיות ככל שפרויקט אשלים יתקדם לעבר 2018. כמו כן, אנו מעריכים ש-SBI תזכה בעבודות תשתית מתקציב 2017 של ניגריה בעלי רווחיות גבוהה יותר. בנוסף, הערכת השווי של שיכון ובינוי נדל"ן משקפת את הירידה בעסקאות בשוק הדיור. אנו חוזרים על המלצת קנייה, המבוססת על מחיר יעד של 11 שקל למניה", כתב כותב האנליסט דוד גבאי מאקסלנס בתגובה לדוחות.

גבאי מציין כי הפעילות בניגריה ממשיכה לצמוח, ו-SBI דיווחה על הכנסות של כ-60 מיליון דולר ברבעון לעומת 56 מיליון דולר ברבעון הקודם וגבייה של כ-56 מיליון דולר חייבים בתקופת ינואר-אפריל. סולל בונה רשמה גידול של כ-509 מיליון שקל בהכנסות (צמיחה של כ-92% לעומת הרבעון המקביל) כתוצאה מהתקדמות בפרויקט אשלים. ברם, שיכון הציגה ירידה בשיעור הרווח הגולמי ל-9.9% ברבעון לעומת 13.8% ברבעון המקביל כתוצאות מרווחיות גולמית נמוכה של כ-20% בניגריה ונקיטת גישה שמרנית בהכרת הרווח בפרויקט אשלים. בסה"כ הרווח הגולמי צמח בכ-17% לכ-180 מיליון שקל. הרווח התפעולי צמח בכ-8% לכ-175 מיליון שקל ברבעון. 

בנוגע לתזרים המזומנים מציין גבאי כי "שיכון דיווחה של תזרים שלילי של כ-698 מיליון שקל מפעילות שוטפת כתוצאה מתשלום מקדמות בפרויקט אשלים וצאלים ועליה בחייבים ב-SBI. אנו צופים חזרה לתזרים חיובי כתוצאה מגבייה של כ-74 מיליון דולר ב-SBI ברבעון השני (עד כה) וככל ששיכון מתקדם בפרויקט אשלים וצאלים".

בנוגע לתחום יזמות הנדל"ן בארץ מציין גבאי כי שיכון ובינוי נדל"ן דיווחה על ירידה של כ-44% במכירת יחידות דיור מינואר-אפריל לעומת השנה הקודמת, בהתאם לירידה בכמות העסקאות בדירות החדשות בכלל השוק כתוצאה ממדיניות הממשלה להגדלת היצע הדירות לצד צמצום של פעילות המשקיעים בשוק. "אנו צופים ירידה של כ-23% במכירת דירות בשנת 2017 לכ-600 יח"ד, המשקפת המשך חולשה בשוק והשווי של פעילות ייזום המגורים של שיכון עומד על כ-1.14 מיליארד שקל".