שמיים פתוחים - לא באילת: למה טיסות הפנים לעיר יקרות?

מהפכת הלואו-קוסט פסחה על מחירי הטיסות הפנים-ארציות לאילת, שעומדים על מאות שקלים לכיוון - כמו מחיר טיסה מאירופה לעיר הדרומית ■ ממה נובע המחיר הגבוה?

אילת / צילום: שלומי יוסף
אילת / צילום: שלומי יוסף

רפורמת השמיים הפתוחים הובילה לשחיקה במחירי הטיסות, ומחיר הנמוך מ-100 דולר לטיסה הלוך ושוב ליעדים קרובים, דוגמת קפריסין, הפך מחלום למציאות. גם תיירים שמגיעים בטיסות ישירות לאילת ממדינות באירופה משלמים מחיר דומה - אלא שאל מול רמת המחירים המבורכת הזאת, צורמת רמת המחירים של טיסות הפנים בקו תל-אביב-אילת, שמחירן כ-700 שקל הלוך ושוב, כלומר כ-200 דולר עבור טיסה בת 45-60 דקות.

למה? כי אפשר. שתי חברות מפעילות את טיסות הפנים לאילת משדה דב ומנתב"ג - ארקיע וישראייר - וכאשר התחרות מנומנמת, אין סיבה לצאת במלחמת מחירים לטובת הצרכן, מה גם שהטיסות מלאות ממילא.

בשנת 2016 טסו כ-1.4 מיליון נוסעים בטיסות פנים לאילת, מהם כ-70% בארקיע, והיתר דרך ישראייר. מעבר לביקוש ולהיעדר התחרות, החברות גם נהנות מכך שבשונה מטיסות בינלאומיות שבגינן משלמות חברות התעופה אגרות גבוהות, בכל הנוגע לתעופה הפנים-ארצית רשות שדות התעופה אינה גובה אגרות מהנוסעים.

ברשות שדות התעופה מדגישים כי "רש"ת מממנת את הפעילות הפנים-ארצית לכמעט 2 מיליון נוסעים בשנה ממקורותיה בלבד", ומוסיפים כי "לא ניתן כלל להשוות בין אגרה שמשלמת חברה בינלאומית על הפעילות בישראל לבין חברה בטיסות פנים-ארציות".

הדוגמה שמספקים ברש"ת היא אגרת נחיתה של מטוס האמברייר 195, העומדת על כ-600 שקל, ושל מטוס האיירבוס 320, העומדת על 830 שקל. שני המטוסים נמצאים בצי של ארקיע.

"לשם ההשוואה - בטיסה בינלאומית אגרת נחיתה למטוס איירבוס תנוע בין 8,000 ל-9,000 דולר. אגרות חניה בטיסות פנים עומדות על פחות מ-40 שקל ביום, ועל שירותי סבלות החברות הישראליות לא משלמות דבר, כך שאין מה להשוות".

גם ברש"ת מייחסים את המחיר הגבוה להיעדר התחרות, ומציינים כי "תיבחן האפשרות לפתוח את שוק הטיסות הפנים-ארציות לתחרות מובילים זרים".

 

אל-על המריאה, המחירים נחתו

2.5 מיליון נופשים מגיעים לאילת מדי שנה - כ-300 אלף מתוכם תיירים, מספר המשקף גידול הודות לטיסות ישירות לעיר מיעדים שונים באירופה. הם כאמור משלמים כ-50 דולר לכיוון - מחיר שלעתים מסובסד על-ידי משרד התיירות ואיגוד המלונות, במסגרת קמפיין החורף שמטרתו להגביר את תנועת התיירים לעיר.

מבחינת התיירים, עלות החופשה, כלומר הלינה והשהות בעיר, אינה מידתית ביחס למחיר הטיסה. עבור הישראלים הפער הזה פחות דרמטי, היות שיקר לטוס ויקר ללון במלונות באילת.

"הייתי רוצה שהמחירים יהיו סבירים ואטרקטיביים, ושהשירות יהיה הכי טוב שאפשר לתיירים ולישראלים שמגיעים לאילת", אומר אלי לנקרי סגן, ראש עיריית אילת. באשר למחירי טיסות הפנים הוא אומר: "יכול להיות שזה מהווה חסם מסוים ומרחיק נופשים פוטנציאליים מהעיר, אלא שזה נתון לשאלה של ביקוש והיצע. יש תקופות שהביקוש נמוך, והמחירים יורדים, ויש מבצעים וחבילות של מלון וטיסה.

"אני מניח שאילו היו פועלות בקו יותר חברות, המחירים היו אטרקטיביים יותר. המטרה שלנו היא לראות יותר תיירים וישראלים שמגיעים לאילת, וברור לנו שהפוטנציאל המספרי של התיירים באילת רחוק מאוד ממיצוי".

בשנת 2010 החלה אל-על להפעיל טיסות מנתב"ג לאילת. החברה הלאומית הפיחה חיים בתחרות, כשנכנסה עם שתי טיסות יומיות במחירים שהתחילו ב-99 שקל לטיסה והאמירו לכ-250 שקל.

התוצאה הייתה מיידית: ישראייר וארקיע הורידו מחירים ויצאו במבצעים, אם כי גם אז מחירי הטיסות המבוקשות יותר ללא מבצעים עמדו על כ-360 שקל לכיוון. המחירים כיום, כעבור 7 שנים, נותרו באותה רמה, אף שמחירי הדלק ירדו דרמטית והיו נמוכים עד לפני שנה.

בספטמבר 2013 הודיעה אל-על על הפסקת פעילותה בקו, בנימוק של שיקולי ביטחון, בשל שינוי מתווה הטיסה שדרשה רשות התעופה האזרחית. לאחר הכרזת אל-על שיגר יו"ר ועד עובדי ארקיע מכתב לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, שבו טען כי אל-על הפסיקה את טיסותיה לאילת מחוסר רווחיות, וכי היא הוליכה את השר שולל. בתגובה לדברים טענה אל-על כי אין קשר בין הנושא המסחרי לבטיחותי, ויצאה בקריאה לשר כ"ץ "להכריז על שמיים פתוחים גם בקו אילת".

השנים חלפו, ומהפכת השמיים הפתוחים הובילה לכ-140 חברות תעופה הטסות כיום לישראל ולהורדת מחירי הטיסות. אולם מהפכה כזו פסחה על ענף טיסות הפנים. במסיבת עיתונאים שכינס השר כ"ץ במלאת 5 שנים למהפכת השמיים הפתוחים, הוא הכריז כי יפעל לתחרות בקו לאילת באמצעות חברות תעופה זרות שיעצרו בנתב"ג להורדה ולאיסוף נוסעים - והזכיר את ריאנאייר בהקשר הזה.

ל"גלובס" נמסר ממשרד התחבורה כי "שר התחבורה אכן פועל לפתוח לתחרות את טיסות הפנים לאילת ולאפשר לחברות זרות הטסות לישראל לבצע טיסות המשך לאילת, במטרה להוזיל את המחירים".

תחרות בתחבורה לאילת יכולה לבוא גם מכיוון של רכבת. כבר שנים מדברים על הקמת קו מהמרכז לאילת בהשקעה של מאות מיליוני שקלים, אלא שכרגע זו תוכנית שרחוקה מסיום. במשרד התחבורה מדגישים בהקשר זה כי "הרכבת לאילת נמצאת בשלב תכנון וקידום חלופות לביצוע".

הכי יקר: מאוחר בבוקר

בהיעדר תחרות, נראה כי גם רמת השירות אינה מחייבת את השחקניות בענף. נוסעים רבים שטסים באופן תדיר לאילת, כמו גם תושבי העיר, מספרים על עיכובים ושיבושים בטיסות ועל שינוי במועדי הטיסה שמתרחשים באופן קבוע.

"אני לעולם לא אקח את הטיסה היומית האחרונה, משום שיש סיכוי סביר שהיא תבוטל. לצערי, אני יודע את זה מתוך ניסיון", מספר אחד התושבים. "העיכובים שמסתכמים בשעה במקרה הטוב מתרחשים על בסיס יומי. יחד עם העיכובים, הצורך להגיע שעה וחצי לפני הטיסה והנסיעה בנמל התעופה, מתקבלת חוויה שדומה למשך הנסיעה במכונית, כולל עצירה לקפה".

תלונות כאלה שכיחות למדי, וגם "חוק טיבי", המגדיר פיצוי לנוסעים במקרים של עיכובים או ביטולי טיסות, אינו עוזר.

הפיצוי בטיסות הפנים נמוך משמעותית ביחס לפיצוי במקרים של שיבושים בטיסות בינלאומיות, היות שהוא נגזרת של המרחק: במקרה של עיכוב העולה על 4 שעות, על חברת התעופה לפצות נוסעים בקווים לאילת משדה דב, נתב"ג או חיפה ב-250 שקל.

טווח מחירי הטיסות משתנה לפי מועד הטיסה. כך למשל, אם טסים לאילת בשעות הערב, הפחות אטרקטיביות לנופשים, משלמים פחות מאשר בשעות הבוקר המאוחרות, המבוקשות. לדוגמה, טיסה בחודש יולי למשפחה בת 5 נפשות תעלה 1,255 שקל בשעה 9:45 בבוקר, לעומת 1,546 שקל לטיסה שיוצאת ב-11:15.

בארקיע, לדוגמה, מנעד המחירים ביום נתון לטיסת הלוך משדה דב לאילת נע בין 203 שקל ל-366 שקל. מלאי המקומות על הטיסות המוזלות מוגבל ולכן רלוונטי בעיקר למקדימים להזמין, ולרוב הוא ישקף גם את פונקציית שעת הטיסה לשעות פחות מבוקשות. טיסת החזור מאילת לשדה דב, לפי מועד שבדקנו, כללה מחיר אחיד של 366 שקל לכל שעה.

סוכני נסיעות, כמו גם ארקיע וישראייר עצמן, משווקים חבילות הכוללות טיסה ומלון שעשויות להציע דיל משתלם יותר, אבל לא מעט נופשים - בין היתר לנוכח הגידול בהיצע דירות Airbnb באילת - מעדיפים להפריד בין הטיסה והמלון.

מארקיע נמסר בתגובה: "במערכת ההזמנות של ארקיע ניתן למצוא טיסות זולות בצורה משמעותית מהמחירים שהוצגו. תמחור טיסות הפנים נעשה, בין היתר, לפי שיקולים של היצע וביקוש, היקף השירות, תאריכים, יום בשבוע שעת הטיסה וכיו"ב. נוסיף ונציין כי טיסות פנים באירופה ובארה"ב נמכרות אף הן במחירים דומים".

מישראייר נמסר בתגובה: "עולם התעופה הוא עולם תחרותי מאוד עם מתח רווחים נמוך ורמת סיכון גבוהה. כך גם הקו לאילת. למרות העלייה במחירי הדלק, מחיר הטיסה הממוצע ירד בשנים האחרונות. כמובן שהמחירים מושפעים משעות הטיסה, אם מדובר בסוף שבוע או אמצע שבוע ומאיזה שדה תעופה. ישראייר מציעה כעת לרוכשים מלון וטיסה במחיר המתחיל ב-79 שקל לכיוון, זאת בנוסף להנחות אשר ניתנות לחיילים ולתושבי אילת".

היי דרומה
 היי דרומה