מש' הכלכלה בוחן פתיחת מכסות ליבוא טונה ללא ממכס

מדובר בשימורי טונה ארוזים, שהמכס עליהם הוא 12% - ולא בטונה המיובאת ונארזת בארץ, שעליה אין מכס ■ כיום יותר מ-50% מצריכת הטונה היא מהסוג הנארז בארץ ■ לפי יצרנים מקומיים, מי שייפגעו הם העובדים במפעלי האריזה של סטארקיסט ושל פילטונה

האם בקרוב מחיר הטונה יירד? אחרי הגבינות והבשר מגיע גם תורם של שימורי הטונה. ל"גלובס" נודע כי משרד הכלכלה נמצא בשלבי בחינה מתקדמים לפתיחת מכסות פטורות ממכס ליבוא טונה לישראל. כיום המכס על טונה ארוזה מיובאת עומד על 12%, וגורמים בענף מעריכים כי אם ייפתחו מכסות, צפויה להיות ירידה מיידית במחירים.

על-פי התכנון שנבחן במשרד הכלכלה, פתיחת היבוא למכסות פטורות ממכס תהיה בהליך תחרותי מונחה מחיר עם מחיר מטרה. על-פי הערכות בענף, כיום למעלה מ-50% מצריכת הטונה מגיעה מטונה מיובאת הנארזת בישראל, ואילו השאר מגיע מטונה ארוזה מיובאת. בטונה קיים שוני בין סוגי המוצרים הנמכרים, ומחיר הטונה משתנה לפי היחס בין הפירורים לנתח באריזה. כיום על הטונה שנארזת בישראל אין נדרש לשלם מכס, והוא משולם רק על הטונה שכבר מגיעה ארוזה.

בימים האחרונים פנו במשרד הכלכלה להתייעצויות עם גורמים בענף כדי להגדיר מוצר בעל קריטריונים ספציפיים שניתן יהיה לקבוע לו מחיר מטרה, וכנהוג בענפים כמו בשר או גבינות, לפתוח מכסות לכמות של כ-20% מהשוק. אם המהלך ייצא לפועל, הכוונה היא להציע מכסות של כ-3,000 טונות ולחלק אותן בין היבואנים שיציעו את המחיר הנמוך ביותר, החל במחיר הנמוך ב-15% מהמחיר הקיים בשוק.

לפי סטורנקסט, שוק הטונה הקמעונאי ב-2016 עמד על מחזור מכירות של 522 מיליון שקל, והצריכה השנתית הייתה כ-15 אלף טונות בשנה. 3 חברות מרכזיות עוסקות בישראל בעיבוד של טונה מיובאת ובאריזתה: סטארקיסט, ויליגר ופילטונה, המספקות כ-90% מהצריכה של שימורי הטונה בישראל. חלקה של סטארקיסט, ביבוא דיפלומט, בשוק הטונה הישראלי הוא 46%; ויליגר - 23%; ופילטונה - 21%.

מ-2013 החלה הורדה הדרגתית של מכסי המגן על שימורי הטונה, שהביאה במצטבר לירידה של 3.51 שקלים לק"ג. אך גם כיום, לאחר שההורדה הסתיימה ב-2016, היבואנים נדרשים לשלם מכס של 12%. ההחלטה על הורדת מכסי המגן על יבוא של טונה לישראל התקבלה בעקבות המלצות הוועדה בראשות פרופ' עמנואל טרכטנברג, שהוקמה בזמן המחאה החברתית בקיץ 2011.

ירידה מזערית

עם זאת, חוות-דעת שגיבש הממונה לשעבר על התקציבים במשרד האוצר, דוד בועז, שפורסמה במארס אשתקד, קובעת כי הפחתת מכסי המגן על יבוא של שימורי טונה הובילה לירידה מזערית במחיר הטונה לצרכן.

נציין גם כי בשנה האחרונה התייקרו מחירי חומרי הגלם של הטונה. כך, ב-2015 הייתה ירידה של 1.69 שקלים במחיר רביעיית שימורי טונה, אך ב-2016 הייתה ירידה מזערית של 3 אגורות, וב-2017, עד כה, יש עלייה של 98 אגורות.

מי שצפוי להיפגע ממהלך כזה הם עובדי תעשיית אריזת הטונה המקומית. כך, סטארקיסט, המעסיקה כ-125 עובדים בטירת הכרמל, עשויה לפטר רבים מהם במקרה של החלטה על הפסקת פעילות הייצור בישראל. כך גם המפעל של פילטונה, המעסיק כ-85 עובדים בבאר-שבע.

לפני למעלה משנה כתב בעלי פילטונה, קובי כהן, במכתב ששיגר למנכ"ל משרד הכלכלה בהמשך להורדת מכסי המגן, כי "תקוותנו היא שנצליח בכלל לשמר את הפעילות של המפעל החדש ולהמשיך לייצר בארץ".

גורמים במשרד הכלכלה הדגישו כי כל מהלך של פתיחת מכסות ליבוא הוא תהליך ארוך שבמסגרתו נבחנים צורכי השוק, ביקושים, מחירים, שישנם יבואנים שיוכלו לעמוד במכסות, והדגישו כי איש אינו רוצה שהתעשייה המקומית תיפגע.

ממשרד הכלכלה נמסר: "המשרד בוחן באופן שוטף צעדים שיאפשרו את פתיחת השוק לתחרות, למגוון מוצרים ומחירים. המשרד בוחן מגוון רחב של מוצרי צריכה ומזון, בהם גם הטונה. בשלב זה טרם התקבלה החלטה בנושא".

טונה
 טונה