גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזמן התכווץ והשוק עובר ליחידות מיקרו

גוגל מובילה את אחד השינויים הגדולים בעולם השיווק: Micro-Moments

זמנים מודרניים / צילום: שאטרסטוק
זמנים מודרניים / צילום: שאטרסטוק

משהו קרה לזמן. פעם שלחנו מכתבים או השארנו הודעות על משיבונים וקיבלנו מענה רק כעבור שעות, ימים ואפילו שבועות. היום אנחנו שולחים הודעה בוואטסאפ ומצפים מיד לראות את שני סימני הווי הכחולים המאשרים שההודעה התקבלה. פעם האזנו לתקליטים או דיסקים שלמים, עד שאפל אפשרה לנו להוריד שיר יחיד. פעם הרצאה נמשכה שעה, ואז בא TED שכיווץ אותה ל-18 דקות וזה נשמע אתגר. היום באתר של TED אפשר למצוא הרצאות שאורכן פחות מ-12 דקות ואפילו פחות מ-6 דקות. פעם הצטרפנו לארגון וציפינו לקבל את "שעון הזהב" בתום 25 שנות עבודה. היום אף אחד לא מדבר במונחים האלה. עבודה יכולה להיות גם משימה יחידה בענן. הזמן התקצר, והמגמה הזאת ככל הנראה תימשך.

גוגל הבינה זאת היטב. היא מובילה בתקופה האחרונה את אחד השינויים הגדולים בעולם השיווק, שנקרא Micro-Moments. גוגל זיהתה את זירת הלוחמה החדשה של המותגים - הנייד. עשר שנים אחרי שהושק הטלפון החכם הראשון, ה-iPhone, כמעט 70% מדווחים שהם בודקים את הנייד בתוך רבע שעה מהיקיצה בבוקר, ובקרב הצעירים, 87% אומרים שהנייד נמצא איתם כל הזמן, יום ולילה. זה משנה את האופן שבו אנחנו מתקשרים, לומדים, עובדים, וצורכים חדשות ומידע. אנחנו מבצעים את רוב הפעילות בנייד ואנחנו בודקים אותו כ-150 פעם ביום, לפעמים למשך זמן של 10 שניות עד דקה. הרגעים האלה שבהם אנחנו פונים לנייד כדי לתאם פגישה, לשלוח מייל מהיר בתור לרופא שיניים או לשתף תמונות מהחופשה האחרונה הפכו להיות חלק מחיינו.

גוגל מחלקת אותם לארבע קטגוריות:

אני רוצה לדעת: כשאנחנו מחפשים מידע, חוקרים נושא, אולי אפילו מחפשים השראה. 91% פונים לנייד באמצע פעילות כדי לחפש מידע.

אני רוצה ללכת: כשאנחנו יוצאים לפעילות או לרכישה במקום פיזי. השימוש באפליקציות מבוססות מיקום גדל בהתמדה ו-82% מבצעים חיפוש כזה כשהם צריכים למצוא מקום בסביבתם.

אני רוצה לקנות: כשאנחנו מחפשים עזרה בשאלות כמו מה כדאי לקנות, היכן כדאי לקנות וכמה זה עולה. 82% מהצרכנים פונים לנייד כשהם בחנות, לפני רכישה, ו-10% מהם עושים רכישה במקום אחר בעקבות הבדיקה.

אני רוצה לעשות: כשאנחנו מחפשים הדרכה או מנסים משהו חדש. יש המון חיפושים כאלה ביוטיוב. יותר מ-100 מיליון שעות צפייה מסוג זה נרשמו ב-2015.

מה אנחנו עושים בנייד 150 פעם ביום

מבחינת אנשי שיווק הרגעים האלה שלנו בנייד הם הזדמנות ליצור איתנו קשר בזמן הנכון ובהקשר הנכון, כי הרי כל חיפוש שאי פעם עשיתם נשמר ומעובד. קחו לדוגמה עובדת בנסיעת עסקים שנוהגת לחפש מסעדה או קפה מיד עם הגעתה למלון. גוגל מציעה לעסקים מקומיים להקפיץ לה מודעות כאלה אפילו בלי שתחפש, ברגע שתשלוף את הנייד אחרי ה-Check-In. אין צורך לשאול איך גוגל יודעת שאותה עובדת הגיעה למלון. פשוט תפתחו את ה-Timeline שלכם במפה של גוגל ותבינו שיודעים עליכם הכול.

כמו כל תופעה, לא חשוב היכן היא התחילה, בסוף כנראה נפגוש אותה גם בעולם העבודה. מתרחש כאן שינוי תודעה והרגלים, ומה שהורגלנו בו כצרכנים אנחנו דורשים גם כעובדים. כבר היום יש דוגמאות לכניסה של מגמות כאלה לעולם העבודה - לדוגמה, אתרי טוקבקים פנים-ארגוניים, אתרים כמו Glassdoor ו-Blind שעונים על הדרישה לשקיפות בארגונים. זה מחלחל גם לעשייה עצמה ומתבטא בקצב העבודה, בצורך להתארגן מחדש עם זמני תגובה מהירים, בחבירה לצוותים מוכווני פרויקטים.

גם ענן העבודה עבר ליחידות קטנות. כבר ב-2008 נולדו מונחים כמו Microwork ו-Microjob, שפירושם ביצוע עבודות ביחידות קטנות דרך פלטפורמות רשת כמו MTurk, Fiverr, Upwork ורבות אחרות. באחרונה פורסם ב-HBR מאמר שכותרתו The Microwork Solution המייחס למגמה הזאת, לצד מגמת מיקרו נוספת הנקראת Microfinancing, את היכולת לאפשר לאוכלוסיות העולם שאין להן גישה לעבודה להתפרנס מיחידות עבודה קטנות ובמקביל לקבל גישה לכסף כדי לפתח עסקים.

מעבר לעבודה, תופעת המיקרו חודרת גם לתחום הלמידה. תחילה, כשרק נפתחו ברשת קורסים חינמיים ברמה גבוהה, הם דימו את קורסי האקדמיה - הם היו ארוכים וסבלו מאחוז גובה מאוד של נשירה. אבל בזמן האחרון, נכנסו פלטפורמות חדשות של מיקרו-למידה, כלומר למידה במנות קטנות, בכל זמן ובכל מקום, ללא הרצאות ארוכות ולוח זמנים קשיח. מדובר בפלטפורמות כמו Coursmos, Curiosity, LiteLearn. כמו בשיווק, גם כאן הזמינות והיחידות הקטנות מייצרות מוטיבציה ללמידה באופן שונה מקורס שנלמד בחדר עם מרצה ובורקס.

בישראל, הסטארט-אפ Emerj של חדוה קליינהנדלר מקדם מיקרו-מנטורינג. הוא מאפשר לחבר בין הצורך בקבלת עצה ברגע מסוים לבין מנטור זמין שיש לו הידע והניסיון הנדרשים. כפי שקליינהנדלר אומרת, עכשיו, כשהזמן מתקצר לרגעים, ברור שמנטורינג לא חייב להיות מערכת ארוכה ומתמשכת ויכול להביא ערך רב בזמן ובמקום הנכון עם האדם הנכון.

וזו כנראה רק ההתחלה. הטלפון החכם, שנמצא כאן במרכז השיח, חוגג השנה עשור, ואם תעצרו לחשוב על זה, הוא לא רק קיצר את הזמנים, הוא הנגיש לנו עולמות שלמים והרחיב את הזיכרון שלנו, אפילו את היכולות. כבר אפשר לראות באופק הלא-כל-כך רחוק את העולם שאחריו, שבו לא נזדקק למסכים שיתווכו בינינו לבין המידע אלא נענוד או נלבש מה שצריך, ואולי ביום מן הימים ההרחבה הזאת תיעשה ממש בתוך הגוף. ואנחנו נתרגל.

■ הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל העולמית ובעלת הבלוג "על עבודה וקריירה באמצע החיים", www.niritcohen.com

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 19־18 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

תתכוננו, העלאות מסים נוספות בדרך: באוצר מזהירים מגירעון של 7% ובוחנים צעדים כואבים

מהלומה נוספת צפויה להכנסה הפנויה שלנו לאחר ה"תגלית" שצצה במסגרת ההכנות באוצר לקראת תקציב השנה הבאה ● בין צעדי ההתכנסות שנשקלים כעת, כדי למנוע משיעור הגירעון לקפוץ ל־7%: הקפאת מדרגות מס הכנסה והעלאת המע"מ בשיעור גבוה מהמתוכנן - כבר ב־2024

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; אמדוקס יורדת במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הניקיי ירד ב-0.3% ● נתוני הסחר בסין הפתיעו לחיוב ● טבע זינקה בכ-13% לאחר הדוחות ● ARM צללה בחדות לאחר תחזיות מאכזבות ● הראל: "לנוכח התמתנות האינפלציה בגוש האירו, ההסתברות גבוהה שנראה הורדת ריבית שם בחודש הבא" ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי שוק המחשבים האישיים מבוססי בינה מלאכותית ● בהמשך היום תפורסם החלטת הריבית בבריטניה

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם