מכסות יבוא הגבינות הצהובות הפטורות ממכס הוגדלו ב-13%

בשל הגידול בצריכת גבינות ארוזות, חלקן במכסה יגדל ■ תנובה אמורה להיות הנפגעת העיקרית מהיבוא, אך ההכנסות שלה דווקא גדלו

ועדת מכסות של משרד הכלכלה והתעשייה תפרסם מחר (ה') את ההליך התחרותי ליבוא גבינות צהובות לשנת 2018 במסגרת מכסה פטורה ממכס, שתעמוד השנה על כ-6,100 טון, לעומת 5,400 ב-2017, גידול של 7%. ההצעות יוגשו עד סוף אוקטובר.

בשלוש השנים האחרונות מפעיל משרד הכלכלה מנגנון של חלוקת מכסות יבוא לגבינה קשה בפטור ממכס כאמצעי להגברת התחרות בשוק הקמעונאי ולשם הפחתת מחירים לצרכן. במשרד מציינים כי פתיחת המכסות ליבוא הביאה להגדלת מבחר מוצרי הגבינה הצהובה המיובאים והמחירים, בהם גם גבינות שמחירן נמוך ב-40% ממחיר המותג המוביל בשוק, גבינת עמק של תנובה. בנוסף, נתח השוק של המותגים המיובאים החדשים הולך וגדל על חשבון המותגים המובילים.

במשרד צופים כי הגדלת המכסה של יבוא הגבינות הקשות לקראת 2018 נתח של 20%-25% מהצריכה השנתית של השוק הקמעונאי, תחזק את המגמה של הגברת התחרות והוזלת הגבינות הצהובות לצרכן. כיום סך מכירות הגבינות הקשות מהוות כ-20% מכלל הפדיון השנתי של שוק מוצרי החלב.

יאיר שירן, מנהל מינהל תעשיות ויו"ר ועדת מכסות, מציין כי לאור הצלחת המהלך של פתיחת שני מסלולי תחרות נפרדים לגבינות במעדנייה וגבינות גבינות ארוזות ב-2017, לקראת 2018 יוגדלו ההקצאות לגבינות על המדף, על חשבון גבינות למעדנייה. שירן מוסיף כי "בשנה האחרונה ראינו שהמסלול הנפרד ליבוא גבינה צהובה באריזה קמעונאית הצליח להביא לכניסת מותגים חדשים הזולים ב-20%-40% מן המותג המוביל. במקביל, ציבור הצרכנים בישראל מגביר את רכישות הגבינה הצהובה באריזה קמעונאית על חשבון ירידה קלה בהיקף הצריכה של גבינה קשה במעדניות".

גבינות
 גבינות

נתח השוק של טרה גדל ב-3%

שינוי נוסף המתוכנן לקראת 2018 הוא מתן רישיונות לארבעה זוכים בכל מסלול, לעומת חמישה זוכים ב-2017. שירן מציין כי מהלך זה נעשה על-מנת להגביר את התחרות בין היבואנים והרשתות המתחרות על הקצאות מן המכסה העומדת לחלוקה, דבר שצפוי להביאן להתחייב למחירים נמוכים יותר לצרכן.

השינוי בשוק הגבינות הצהובות החל לפני כשלוש שנים. בספטמבר 2014 הכריז משרד הכלכלה על פתיחות הליך תחרותי ליבוא גבינות קשות במסגרת מכסה פטורה ממכס כאמצעי להגברת התחרות והורדת מחירים. בספטמבר 2016 הודיעה ועדת מכסות של משרד הכלכלה על הרחבת ההליך התחרותי גם ליבוא גבינות קשות באריזה קמעונאית על-מנת לנייד את הפחתות המחיר גם לגבינות הנמכרות על המדף.

לפי סקירה שפרסם היום משרד הכלכלה, "בתקופה שקדמה להפעלת ההליך התחרותי, עמדה בפני הצרכן הישראלי הברירה של רכישת גבינה צהובה של יצרן דומיננטי ששלט בלמעלה מ-80% מן השוק", כלומר תנובה, "באמצעות המותגים עמק, גלבוע וגוש חלב, או מותג מקומי אחר שנמכר במחירים אף גבוהים יותר באותה תקופה, נעם", כלומר מותג הגבינה הצהובה של טרה, השייכת לחברה המרכזית למשקאות.

אולם, על-פי נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס", תנובה וטרה לא נפגעו מבחינה כספית מאחר ששוק הגבינות הצהובות הארוזות בצמיחה. בעוד שנתח השוק של תנובה קטן בשנתיים האחרונות בכ-9.3% - מנתח שוק של 76.7% ב-2015 ל-69.6% בשנה הנוכחית - הרי שהודות לגידול בסך המכירות, תנובה דווקא רשמה גידול בהכנסות.

בשמונת החודשים הראשונים של 2017 רשמה תנובה מכירות בקצב שנתי של 380 מיליון שקל, לעומת מכירות שנתיות של 366 מיליון שקל ב-2016, ושל 377 מיליון שקל ב-2015. מי שגדלה בשוק זה הן בנתחי שוק והן מבחינה אבסולוטית היא גבינת נועם של טרה.

גבינות
 גבינות