כחלון האריך תוקף הטבות המס בקניית רכבי פלאג-אין

העשירון העליון נושם לרווחה: תוקף הטבת המס הוארכה גם למכוניות היברידיות, שנתח השוק שלהן צמח בשנה האחרונה במאות אחוזים ■ באוצר מעריכים על עלות הטבת המס בלמעלה מחצי מיליארד שקלים

שר האוצר, משה כחלון, חתם על צו המאריך בשנתיים נוספות את השיעורים המופחתים של מס קנייה המוטל על כלי רכב בעלי טכנולוגיית הנעה היברידית רגילה או היברידית מסוג פלאג-אין (כלומר, כלי רכב הנטענים מרשת החשמל), וכן על כלי רכב בעלי מנוע חשמלי בלבד.

שיעורי המס המופחתים לטכנולוגיות הנעה מתקדמות נקבעו במסגרת רפורמת "מיסוי ירוק" בשנת 2009 (ובנוגע לרכב היברידי, שיעור מס מופחת בשיעור 30% היה קיים כבר מספר שנים קודם לכן) ונקבע מתווה להקטנת הטבת המס על פני מספר שנים. אולם בפועל עד כה האריכו כל שרי האוצר את תוקף ההטבות ללא שינוי.

הצו החדש קובע כי עד 31.12.2019, רכב היברידי, שנמצא בדרגות זיהום 1 או 2, ימוסה בשיעור מס קניה 30%, ואילו רכב פלאג-אין בעל ציון ירוק, שאינו עולה על 100 ימוסה בשיעור 20%. רכב חשמלי ימוסה בשיעור 10%. אילולא הארכת הצו, שיעור המס על רכב היברידי רגיל ורכב פלאג-אין היה שב לשיעור של 83% מס בסיסי בצירוף הפחתות בהתאם לדרגת הזיהום, ואילו המס על רכב חשמלי היה עולה לשיעור של 30%.

יצוין כי בשנה האחרונה, בעקבות הטבות המס והרחבת ההיצע, זינקו מכירות כלי הרכב ההיברידיים בישראל בשיעור של יותר מ-250% ומתקרבים לכ-20 אלף יחידות. כלי הרכב ההיברידיים-נטענים, שרובם רכבי יוקרה, תופסים כיום נתח שמתקרב ל-50% מכלל פלח היוקרה. בענף מעריכים כי בשנה הבאה הפלח הזה עשוי לצמוח עוד. יצוין כי בדגמי יוקרה היברידיים נטענים מסוימים מגיע שווי הטבת המס למאות אלפי שקלים. על פי נתוני רשות המסים הפסד הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מן המהלך עומד על כ- 550 מיליון ש"ח לשנה, מה שהופך אותה להטבת המס היקרה ביותר בשוק הרכב.