אוריינט אקספרס נוסח יפן: חברות הרכבות מציעות סיורי פאר

חברות הרכבות הגדולות ביפן השיקו קרונות רכבת מצומצמים ומפוארים שמיועדים לטיולים ברחבי יפן, במחיר מרבי של 22 אלף דולר לנוסע

אחת מרכבות הפאר / צילום: וו סטריט ג'ורנל
אחת מרכבות הפאר / צילום: וו סטריט ג'ורנל

חברות הרכבות הגדולות ביפן, שאת הרכבות שלהן גודשים מיליוני נוסעים בשעות הלחץ, משיקות סיורי מותרות ברכבת במחיר של עד 22 אלף דולר לזוג. הסיורים, שהכרטיסים להם אוזלים חודשים רבים לפני מועד עריכתם, הם אחת הדרכים שבהן מנסות החברות לצמוח מכיוון שהתכווצות האוכלוסייה מדלדלת את פעילות הליבה שלהן.

סיורי פאר ברכבות מופעלים גם ביבשות אחרות, אך מה שמבדל את יפן הוא שכמה ממפעילות שירותי הרכבת הגדולות במדינה - עם הכנסה שנתית של יותר מ-10 מיליארד דולר לכל חברה - מאמצות את הפוטנציאל הגלום בקשישים אמידים ובתיירים זרים כאמצעי לחלץ את עצמן מהסטגנציה.

נוסעי רכבת ביפן רשמו 23.6 מיליארד נסיעות ברכבת ב-12 החודשים שהסתיימו במארס 2015 - התקופה האחרונה שעבורה קיימים נתונים ארציים ממשלתיים. זוהי עלייה של 4% בלבד לעומת הנתונים שלפני עשרים שנה.

פלח המותרות, שמניב הכנסה קטנה יחסית, תורם לחידוש יוקרת המותג, ומושך נוסעים לסיורים, לבתי המלון ולמסעדות שמחיריהם נמוכים יותר, ושהפעלתם מתבצעת יותר ויותר בידי חברות הרכבות במסגרת המאמץ לגוון את מקורות ההכנסה.

איסט ג'פן ריילוויי, המסיעה יותר מ-750 אלף איש ביום דרך תחנת שינג'וקו בטוקיו, השיקה במאי רכבת פאר בעלת 34 מושבים בלבד. הרכבת שצבעה כצבע השמפניה עוצבה בידי קן קיויוקי אוקוימה, מעצב תעשייתי יפני הידוע בזכות עבודתו עבור מותגי פרארי ופורשה. לרכבת יש רציף בלעדי משלה בתחנת אואנו בטוקיו. בקרונות פרוסות מחצלות טטמי מסורתיות, והם מצופים בלוחות עץ שנועדו להזכיר את היערות המקיפים את מסלול הנסיעה. עלות הרכבת, כולל הרציף החדש, התקרבה ל-90 מיליון דולר.

הכרטיסים, הנמכרים בהגרלה, כבר אזלו עד יוני הבא. מסלול טיול בן ארבעה ימים כולל ביקורים במבצרים ומקדשים עתיקים, וארוחה בפונדק שכוללת פטריות שאותן מלקט אחד העובדים.

רכבת "טוויילייט אקספרס מיזוקזה" של ווסט ג'פן ריילוויי, שהושקה ביוני עם מחיר מרבי של 22 אלף דולר לזוג עבור סוויטה של כ-35 מ"ר לשני לילות, נוסעת מאות קילומטרים דרך ערים קטנות בחוף ים יפן.

מגמת רכבות הפאר החלה ב-2013, כשקיושו ריילוויי השיקה את קו שבעת הכוכבים שלה - פעילות הדגל שסימנה את גיוון פעילות החברה לתחום הנדל"ן, בתי המלון והמסעדות. הפרויקט נחל הצלחה מסחררת, ותרם ליציאתה המוצלחת של קיושו ריילוויי לבורסת המניות של טוקיו אשתקד.

למהנדסי ג'פן ריילוויי לקח שנה וחצי לפתח אמבטיה וסיר נזיד יפני מסורתי שלא יתיזו נוזלים בזמן הנסיעה.