כיצד תשפיע החלטת בג"ץ השבת על המערכת הקמעונאית?

יו"ר ארגון הקמעונאים הקטנים: "אכזבה קשה. ההחלטה מנציחה את חוסר היכולת להתמודד מול הרשתות הגדולות" ■ מנכ"ל רשת טיב טעם: "מאז שהשקנו את שירות המשלוחים בשבת, אנחנו רואים ביקושים גבוהים יותר בסוף השבוע בהיקף חזק ומפתיע"

סניף טיב טעם / צילום: לם וליץ סטודיו
סניף טיב טעם / צילום: לם וליץ סטודיו

בעקבות פסק הדין של בג"ץ, שנתנה היום (ה') נשיאת העליון היוצאת מרים נאור, ואשר התיר את פתיחת המרכולים בתל-אביב בשבת, יו"ר ארגון הקמעונאים הקטנים והמכולות, אלי סתוי, אמר היום בשיחה עם "גלובס": "זו אכזבה קשה עבור העסקים הקטנים שנאלצים בעל-כורחם לשלם את המחיר של האיוולת הזו. עכשיו באים לאותם עסקים קטנים שפועלים 6 ימים בשבוע, ויוצרים סיטואציה שבה יפתחו מרכולים בשבת, כך שלמעשה שואבים ביום החופשי הזה חלק משמעותי מהפדיון השבועי של אותו קהל מטרה שנמצא באזור המסחרי הזה".

להערכת סתוי, "עסק שלא פועל בשבת חווה ירידה של לפחות 10% מהפדיון השבועי שלו, שיזלגו לעסקים שנפתחים בשבת. מדובר בפגיעה מתמשכת בעסקים הללו. ההחלטה הזו סותמת את הגולל על פגיעת מרוכלים בשבת ומנציחה את המשבר ".

לדבריו מדובר בשוק שגם ככה מתקשה להתמודד עם התחרות מכיוון הרשתות הגדולות, "הרי גם ככה לספקי המזון משתלם יותר לעבוד עם הקמעונאים הגדולים ולתת להם שירות, מחיר ומגוון טובים יותר, והקמעונאים הקטנים נתפסים בעיניהם כשואבי מים וחוטבי עצים. זו מלחמה כמעט בלתי אפשרית, הסיטואציה הזו קשה מאוד, והעבודה בשבת מפרה עוד יותר את האיזון הזה".

הוא מציין כי הפגיעה נובעת בין היתר מהעומס שנופל על בעלי העסק, "העסקים הקטנים הללו בדרך כלל מנוהלים על ידי בעל העסק ולעיתים גם בני המשפחה שלו, הם עובדים בעבודה קשה וסיזיפית, משעות הבוקר המוקדמות ועד שעות הערב המאוחרות של היום, גם בהתמודדות מול תחרות קשה ודורסנית מול רשתות השיווק הגדולות, וגם עם יחס מועדף של הספקים בענף המזון כלפי הרשתות, מה שיוצר פער בלתי ניתן לגישור מבחינת העסקים הקטנים".

"אם מדברים על שכונה בתל-אביב שיש בה כמה מרכולים פרטיים ונפח המכירות בשבת הוא איקס, מי שפותח למעשה שואב חלק משמעותי מסך הפידיון שנגרע מהפעילות של שאר ימי השבוע. נוצרת פה תחרות שהיא לא הוגנת. הקמעונאים הקטנים גם ככה מתקשים לעבוד כמה ימים ברציפות, והיום השביעי הוא גם היום החופשי שלהם לצבור כוחות.

"מבחינת הקמעונאים הקטנים נוצר מצב בלתי נסבל בו הם לא מסוגלים לתת תגובה לפעילות החריגה של לעבוד ביום החופשי, הם לא מסוגלים לממן עובדים שיעשו זאת במקומם, ולא מסוגלים לעמוד בקנסות שלעתים מטילים בגין עבודה בשבת, ועל כן נאלצים לוותר על נישה משמעותית בתחום הצריכה המקומית בענף המזון כך שמבחינתם הנזק הוא אדיר. החלטה כזו היא גסת רוח ומתעלמת מהמצוקות הללו, ומהווה עוד נתבך בשרשרת ארוכה בה כלכלת ישראל וממשלת ישראל מתעלמת מהאינטרס של העסקים הקטנים להצליח ולשרוד בענף המזון".

מי שדווקא בירך על ההחלטה הוא עדי כהן, מנכ"ל רשת המזון טיב טעם, שלא רק שסניפיה פועלים בשבת, היא גם השיקה באחרונה אתר אונליין עם שירות משלוחים שפועל גם בשבת. "מדובר בהחלטה צפויה שמשמרת את הסטטוס קוו ומאפשרת פתיחת חנויות עבור מרבית הציבור שקונה גם בשבת. לאחרונה השקנו אתר מכר מקוון, ההחלטה מאפשרת את הפעילות הזו, והביקוש מבטא את את הצורך שיש לכך. מאז שהאתר החל לפעול אנחנו רואים שהיקף הדרישה בסופי השבוע הוא חזק ומפתיע".

במערכת הדתית הפוליטית סערו היום בעקבות הפסיקה. שר הפנים, אריה דרעי, מסר היום: "ברגע עצוב זה אין לי אלא להיתלות באילנות גבוהים, בנשיא ראובן ריבלין, שאמר השבוע: 'לא מהפכה עושה בית המשפט אלא הפיכה'. ומדובר בהפיכה של ממש".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני, אמר היו כי 'בית המשפט העליון פשוט מנותק מהעם, השופטים פוגעים בדרך קבע בתורה הקדושה ובמסורת העם היהודי, כל פסקיהם מבוססים על עידוד חילול שבת ופגיעה בציבור המסורתי שומר השבת, לפגוע ברגשותיו מצפונו ופרנסתו. על פי ההסכם הקואליציוני נביא ביום ראשון את התיקון לחוק, ומה שבית המשפט קלקל אנחנו נתקן כדי לשמר את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית'. הוא הוסיף כי ההחלטה של נאור פוגעת באזרח הקטן ובבעל המכולת שיצטרך לעבוד ביום המנוחה, לא נאפשר את הפגיעה הזאת בהם בשום אופן

רועי לחמנוביץ', מנכ"ל קואליציית "שבת שוויון" שנודע לאחרונה במאבקיו על סגירת המרכולים בתל-אביב בשבת, התייחס לפסיקה ואמר כי היא אינה מפתיעה, "אין ספק שכתוצאה מפסיקת העליון יפגעו מאות סוחרים ברמה המשפחתית וברמה הכלכלית, אך אנחנו רואים בנזק זה נזק זמני". לדבריו הפתרון לתיקון מה שהוא מגדיר כעוולה יגיע מהמערכת הפוליטית, "הגיעה העת שראשי הקואליציה, מפלגות דתיות חרדיות ובכלל, שעבורם השבת היא בעלת משמעות לא יתנו לפסיקה הזאת להתקרר וכבר ביום א' יביאו אלו הדואגים לשבת חוק שבת שיתקן פסיקה זו ויאפשר למאות בעלי עסקים לנוח בשבת. אם זה לא יקרה - אזי שותפה הקואליציה לעמדת בג"ץ".

המשנה לראש עיריית תל-אביב, ארנון גלעדי, הוסיף כי "הצמיחה של המרכולים בתל-אביב נעוצה ברפיון האכיפתי ולמעשה הוענק פרס לעבריינים. יש לפעול לצמצום מספר המרכולים והפיצוציות הפתוחים בשבת, כך שבכל רובע או שכונה בהן קיים ביקוש לחנויות מסוג אלו יש לפתוח אותן בצורה מצומצמת ביותר , וכך למעשה יישמר הסטטוס קוו".

עורכי הדין ד"ר רלי לשם, יוכי כדיר-פז ועידן לרון ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות' ייצגו את עיריית תל-אביב.