המירוץ לראשות הפד: תשדיר טלוויזיה קרא למנות את ג'נט ילן

שדולה פוליטית הפעילה ניסיון אחרון להשפיע על בחירת הנשיא טראמפ, אך נראה כי הוא קרוב למנות לתפקיד את ג'רום פאואל, חבר מועצת הנגידים של הפד, שקרוב בדעותיו לילן

ג'רום פאואל / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל / צילום: רויטרס

הניסיונות להשפיע על בחירתו של הנשיא טראמפ ביו"ר חדש לפדרל ריזרב קיבלו אתמול (ג') תפנית בלתי רגילה, כאשר שדולה פוליטית שנוטה לשמאל עשתה משהו חסר תקדים כנראה: היא הריצה תשדיר טלוויזיה לטובת אחד ממועמדיה.

קמפיין Fed Up של "המרכז לדמוקרטיה עממית" הריץ תשדיר בן 30 שניות שקורא לטראמפ להציע ליו"רית הפד הנוכחית, ג'נט ילן, כהונה שנייה. התשדיר שודר במהלך התוכנית Fox & Friends, תוכנית הבוקר של ערוץ חדשות פוקס שהנשיא אוהב לצפות בה, ולהגיב עליה לעתים תכופות בטוויטר.

"רצינו להיות בטוחים שטראמפ יודע שילן היא הבחירה הנכונה לעם האמריקאי, ולפי שמרנים ומשקיעים רבים, גם הבחירה הנכונה לטראמפ עצמו", אמר שון סבסטיאן, ממנהלי מסע Fed Up (משחק מילים, שפירושו גם "נמאס" וגם "פד מורם").

השדולה טוענת שגישתה של ילן, שבאה לביטוי בהעלאות ריבית איטיות, טובה יותר ליצירת מקומות עבודה מהגישות האגרסיביות יותר של כמה מהמועמדים האחרים לתפקיד. טראמפ נועד עם ילן וראיין גם את יתר המועמדים, ששניים מהם - הכלכלן ג'ון טיילור מאוניברסיטת סטנפורד ונגיד הפד לשעבר קווין וורש - מתחו ביקורת חריפה על מדיניות הכסף הקל של הפד אחרי המשבר הפיננסי.

התשדיר בעד ילן שודר אולי מאוחר מדי. טראמפ צפוי למנות את נגיד הפד ג'רום פאואל ליו"ר הבא, ולהודיע על החלטתו בסוף השבוע.

התשדיר של Fed Up הציג פרשנויות חיוביות על תפקודה של ילן שכתבו עיתונאים, פעילי שוק, ליברלים ושמרנים.

"אנחנו חושבים שעדיין ייתכן, גם בשעה המאוחרת הזו, שטראמפ יאזין לקולות עמיתים שמרנים, שמעודדים אותו להישאר עם ילן מפני שהיא סיפקה גידול עקבי ביצירת מקומות עבודה ושוק מניות פורח עבור טראמפ", אמר סבסטיאן.

תשדיר בסגנון מסעות בחירות הוא התפתחות ייחודית במה שהפך כבר לתהליך פומבי ממושך של בחירת הבוס הבא של הבנק המרכזי האמריקאי. טראמפ דן בפומבי במעלותיהם של כמה מהמועמדים. בשבוע שעבר הוא ביקש מסנאטורים רפובליקאיים להציג את חוות דעתם על שני מועמדים, ושאל מנחה תוכנית בטלוויזיה מי ראוי לתפקיד. הוא אפילו קידם את ההודעה שלו על ידי העלאת וידאו לאינסטגרם ביום ו' שעבר, שנאמר בו שהוא יודיע השבוע על המינוי, וזה יהיה "אדם שיעשה עבודה פנטסטית, אני מקווה".

התהליך המתמשך סיפק הזדמנויות לגורמים מעוניינים להתערב בו. כמה סנאטורים רפובליקאים העלו בשבועת האחרונים חששות בנוגע לפאואל, והמליצו על מינוי טיילור או וורש לתפקיד. עם זאת, אף אחד מהסנאטורים לא הגיש התנגדות רשמית לפאואל, ולא איים להצביע נגדו.

במקביל, שום מחוקק לא ארגן מסע תמיכה פומבית בילן, כפי שעשו כמה מהם ב-2013, כאשר קבוצת סנאטורים דמוקרטים כתבה לנשיא דאז אובמה המלצה למנותה לתפקיד.

קמפיין Fed Up מתח ביקורת על הפד וילן, על העלאות הריבית בשנתיים האחרונות, שלטענתו ימנעו מחלק מהאמריקאים השתתפות בהבראה הכלכלית מן המשבר. כעת השדולה הזו רואה את ילן כעדיפה על החלופה, והיא מנהלת מסע במיוחד נגד מינוי וורש. הקבוצה הקימה אתר שנקרא Warsh Is Wrong כדי להסביר את עמדתה נגדו.

פאואל, לעומת זאת, קרוב בדעותיו לילן וצפוי להמשיך את קו המדיניות שלה. אם יתמנה, יהיה פאואל, 64, המכהן כיום כחבר מועצת הנגידים של הפד עורך דין בהשכלתו, יו"ר הפד הראשון זה 30 שנה ללא דוקטורט בכלכלה. לפני שהצטרף למועצת הפד עבר פאואל כבנקאי השקעות בקרלייל גרופ.