ישראייר מציגה שיפור בכל המדדים לקראת המיזוג עם אל-על

מדוחות ישראייר לרבעון השלישי של 2017 עולה גידול של 27% במחזור המכירות, גידול של 26% בהיקף הנוסעים ושיפור של 8% ברווח התפעולי

לקראת המיזוג עם אל-על, הצפוי לקבל אישור סופי כבר בחודש ינואר, כפי שאמר אתמול מנכ"ל אל-על דוד מימון - חברת התעופה ישראייר מציגה דוחות רבעון שלישי המשקפים שיא בפעילות ובהכנסות של החברה. מדוחות ישראייר (במסגרת דוחות אי.די.בי) עולה גידול של 27% במחזור המכירות, גידול של 26% בהיקף הנוסעים ושיפור של 8% ברווח התפעולי.

המהלך שנקטה ישראייר בשנים האחרונות, בשונה ממרבית חברות התעופה האחרות, הוא היערכות ומענה לתחרות עם פתיחת השמיים ומתקפת טיסות הלואו קוסט בשמי האוויר הישראלי. ישראייר לא הסתפקה במכירת שירותי טיסה בלבד, אלא שמה את הפוקוס על מכירת של חבילות נופש תוך דגש על מחיר.

למעשה - כפי שהסביר בשעתו ל"גלובס" מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס - החברה בונה חבילות על בסיס מחיר. בהתאם למחיר "מלבישים" על החבילה את היעד. מדובר בשינוי חשיבה שגם רבים מהצרכנים אימצו, ולראיה - שורה של יעדים במפה העולם, יעדים זניחים שרחוקים תפיסתית מביקור בערים קלאסיות דוגמת פריז או רומא, אלא גיחה לבאדן באדן לפוזנן או לקרקוב.

הגישה הזו הובילה לכך שאת הרבעון האחרון מסכמת ישראייר במחזור מכירות שמצביע על גידול של 27% לרמה של 172 מיליון דולר, לעומת 135 מיליון דולר אשתקד. הרווח התפעולי של הקבוצה ברבעון השלישי גדל ב-8% והסתכם בכ-12 מיליון דולר, לעומת כ-11 מיליון דולר אשתקד.

תרומת ה-EBITDA (רווח לפני מסים, ריבית פחת והפחתות) של הקבוצה גדלה ב-7% ברבעון השלישי ועמדה על כ-15 מיליון דולר, לעומת כ-14 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. עוד עולה מהדוחות כי הרווח הנקי ברבעון של הקבוצה השתפר בכ-4% ועומד על 11.1 מיליון דולר.

לפי דוחות רשות שדות התעופה, ישראייר הטיסה במהלך הרבעון השלישי כ-327 אלף נוסעים מנתב"ג, לעומת כ-260 אלף נוסעים בתקופה המקבילה אשתקד. כאמור, החברה הרחיבה את הפעילות מעבר לצי המטוסים שלה, המונה 4 מטוסים בלבד, שני מטוסי איירבוס ושני מטוסי ATR (ועוד 4 מטוסים חכורים ששימשו את החברה בעונת השיא), כשהטיסה עוד 190 אלף נוסעים בחבילות נופש וטיסות שהופעלו בקוד זר (כלומר על-ידי מטוסים של חברות אחרות). 

המנכ"ל אורי סירקיס מסר עם פרסום הדוחות: "שילוב מוחץ של התגייסות טוטלית של כל חטיבות החברה, בצד תכנון מדויק ודבקות באסטרטגיית חבילות הנופש, אפשרו לנו להתגבר על משפיעים שליליים כמו עוצמת התחרות בנתב"ג, היצע המושבים, מחירי הדלק, שערי החליפין, הריבית והאתגרים התפעוליים, ולהציג שנה שישית ברציפות של שיא בפעילות המסחרית של ישראייר".

ואכן, מחיר הדלק המצוי במגמת התייקרות, הרכיב המשפיע ביותר על מחירי כרטיסי הטיסה, מהווה אתגר לכלל חברות התעופה. סמנכ"ל הכספים של ישראייר, יוני צברי, התייחס לנושא: "מעבר לאתגרים המסחריים שהיו לקבוצת ישראייר בתשעת החודשים של השנה, החברה התמודדה גם עם אתגרים פיננסיים משמעותיים, ובראשם עליית מחירי הדלקים, שינויים דרמטיים בשערי החליפין ועליית הריבית בארה"ב.

"על אף האתגרים כאמור, קבוצת ישראייר סיימה את הרבעון השלישי ברווח נקי של כ-11.1 מיליון דולר, הגבוה בכ-0.4 מיליון דולר מהרבעון המקביל אשתקד. כמו כן הקטינה קבוצת ישראייר מתחילת השנה את התחייבויותיה הפיננסיות בסכום כולל של כ-13 מיליון דולר, כך שנכון לתום הרבעון השלישי עומדות התחייבויותיה לבנקים בסך כולל נטו של כ-21 מיליון דולר, המהווים לראשונה בתולדות הקבוצה יתרה הנמוכה מה-EBITDA השנתית שלה".

בטיסות הפנים בחודשים ינואר עד אוקטובר הטיסה ישראייר 342 אלף נוסעים. השבוע הודיעה ארקיע כי היא מקפיאה את טיסות הפנים שלה מחיפה עד לתחילת 2018 (בשל הצורך להוציא את המטוס המפעיל את הטיסות בקו לתחזוקה), ובכך היא משאירה את ישראייר לבדה בקו.

טיסות הפנים בישראל, בעיקר מתל-אביב-אילת, בשונה מטיסות ליעדים בינלאומיים, הוא תחום שלוקה בחוסר תחרות, היות שישראייר וארקיע הן שתי החברות היחידות הפועלות בענף (לעומת כ-140 חברות בינלאומיות הפועלות מנתב"ג). לאחרונה העביר ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, מכתב לממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, בדרישה שלא תאשר את מיזוג ישראייר עם אל-על, לאור החשש כי החברה תפסיק להפעיל טיסות לאילת (טענת ראש העיר היא שאל-על מבחינתה הפסיקה לטוס לאילת לפני מספר שנים לאור העדר רווחיות בקו). שאיפתו היא להשיג התחייבות ארוכת-טווח לכך שישראייר תמשיך לטוס לאילת, שאיפה המצטרפת להכנסת חברות נוספות לקו, לרבות חברות תעופה זרות.

שמות שהוזכרו כפוטנציאליים להפעלת טיסות מנתב"ג לאילת כוללים את ריאנאייר ואת וויז אייר, כאשר גם מנכ"ל חברת בריטיש איירווייז, שביקר לאחרונה בישראל, ציין כי החברה תשקול להפעיל טיסות לאילת באמצעות מותג לואו קוסט חדש של הקבוצה.

עם זאת, ככל הידוע, לאחר המיזוג עם אל-על שצפוי להיות מאושר בקרוב, ישראייר תמשיך לפעול כזרוע נפרדת, בשונה ממותגי אל-על סאן דור ו-UP. הכוונה היא שישראייר תמשיך לטוס עם הצי שלה ועם הצוותים שלה בטיסות הפנים ובטיסות לחו"ל. במקביל נזכיר כי בקרוב צפוי מנכ"ל אל-על, דוד מימון, לסיים את תפקידו. ועדה לאיתור מחליף למימון הוקמה בימים אלה.