סאגת "סטטוסים מצייצים" לא נגמרת; התיק יגיע לעליון?

ענקית האינטרנט תעתור לבית המשפט העליון ■ עו"ד גיא אופיר: "פייסבוק רק דוחים את הקץ" ■ ביום חמישי האחרון קבע ביהמ"ש כי עמוד הפייסבוק "סטטוסים מצייצים" של אבי לן יוחזר לאוויר

אבי לן/ צילום:איל יצהר
אבי לן/ צילום:איל יצהר

בשעה האחרונה הגישה פייסבוק בקשה דחופה לבית המשפט העליון שיתיר לה לערער לעליון על החלטת הביניים של בית המשפט המחוזי מהיום (א') לפיה אין לעכב את ביצוע החלטת החזרת העמוד "סטטוסים מצייצים".

במקביל מחפשת הרשת החברתית שופט תורן בבית המשפט המחוזי כדי שידון בבקשה נוספת שבכוונתה להגיש לעיכוב ביצוע - בקשה בה תעדכן אודות בקשת רשות הערעור שהגישה לעליון (על ההחלטה של המחוזי מהיום, כאמור).

מפעיל העמוד הפופולרי, מצידו, יגיש בשעה הקרובה לבית המשפט המחוזי בקשה מכוח פקודת ביזיון בית המשפט נוכח העובדה שעל אף החלטתו מהיום שאין לעכב את ביצוע החזרת העמוד עד להגשת הערעור של פייסבוק לעליון - היא לא העלתה את העמוד במועד.

החברה אכן פנתה לעליון בבקשה כאמור, ועל כן העמוד השנוי במחלוקת עוד לא יוחזר לאוויר הרשת החברתית.

ערעור פייסבוק לעליון / צילום מסך
 ערעור פייסבוק לעליון / צילום מסך

עו"ד גיא אופיר, שייצג את לן בהליכים, מסר בתגובה לצעד האחרון של פייסבוק: "אין דרך אחרת לתאר את זה מלבד אגו פגוע וחוסר יכולת להפסיד בכבוד. לפנינו תאגיד על המתנהג כאחרון הנתבעים, מבזה פסק דין, ומנצל מלוא משאביו כדי להתיש אדם פרטי שניצח אותו בביהמ"ש. אני מאמין שבית המשפט העליון בסופו של דבר יאמר את דבריו בצורה נכוחה ונוקבת, ופייסבוק רק דוחים את הקץ".

לפני זמן לא רב הגיש אופיר בקשה לפי פקודת בזיון בית משפט בה הוא מבקש מבית המשפט להשתמש בסמכותו לכפות על פייסבוק להשיב את העמוד באמצעות קנס או מאסר. ולתת צו ירידה לנכסיה של גוגל לרבות תפישת סימני המסחר שלה בישראל הטלת עיקולים על חשבונות הבנק .עדי סופר תאני מנכלית פייסבוק נכללת בין הגורמים אליהם מכוונת הבקשה.

"זה רגע של מבחן בו הכל שואלים האם שלטון החוק חל ונאכף גם נגד תאגיד על העושה ככל העולה על רוחו. בעל דין אחר , מקומי לא היה מעיז לפעול בזילות ובהתרסה כה חמורה כלפי החלטות בית המשפט. גם תאגידי על אחרים עומדים וצופים מה יהיה דינה של פייסבוק", נכתב בבקשה.

לטענת אופיר, במעמד זה נבחן יישום החוק כלפי תאגידים רב לאומיים. הן הציבור והן התאגידים ילמדו ממקרה זה האם החוק שריר וקיים נגד ענקים טכנולוגיים או שאלו מסוגלים לכופף את מערכת המשפט בישראל.

כזכור, ביום חמישי האחרון קבע בית המשפט כי עמוד הפייסבוק "סטטוסים מצייצים" יוחזר לאוויר, אך לן לא יקבל פיצוי כספי, שכן בפסק הדין נקבע כי התובענה שהתקבלה היא לצו "עשה" בלבד. עם זאת, נפסקו לו החזר הוצאות בסך 75 אלף שקל והחזר שכר-טרחה בסך 150 אלף שקל.

כזכור, לפני כ-3 שנים הוסר עמוד "סטטוסים מצייצים" - אז אחד העמודים הפופולריים בישראל - על-ידי פייסבוק ישראל, לאחר שב"גלובס" נחשף כי העמוד מכר סטטוסים לצד שלישי. בפייסבוק טענו אז כי מדובר בהתנהלות בניגוד לתקנון השימוש של הרשת החברתית.

בהמשך פנה לן לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בדרישה לחייב את פייסבוק העולמית ואת נציגתה, פייסבוק ישראל, להשיב את העמוד לאוויר ולפצות אותו ברבע מיליון שקל בגין מחיקת העמוד.

התביעה הוגשה באמצעות עו"ד אופיר, שטען טענות רבות בנוגע לכוח של פייסבוק והצורך לרסן אותו. שתי הטענות העיקריות שנטענו היו שיש להתייחס לפייסבוק ולכמות המשתמשים העצומה שלה כאל גוף ציבורי ולפעול ביחס אליה לפי המשפט הציבורי. בהתאם לכך, פייסבוק יכולה לחסום משתמש רק אם עבר על חוקי המדינה או הפר את החוזה שלו עמה.