מכירות המותג של שופרסל הפכו אותה ל"ספק" החמישי בגודלו

שופרסל מכרה מוצרי צריכה של המותג הפרטי בכ-2.5 מיליארד שקל, המהווים 6% ממכירות מוצרי הצריכה ב-2017 ■ מכירות המותג הפרטי מהוות כ-23% ממכירות רשת הקמעונאות הגדולה בישראל בשנה החולפת ■ בעקבות רכישת ניו-פארם, היקף המכירות של המותג הפרטי צפוי לצמוח

המותג הפרטי של שופרסל / צילום: תמר מצפי
המותג הפרטי של שופרסל / צילום: תמר מצפי

שופרסל , בניהולו של איציק אברכהן, הפכה לספקית מוצרי הצריכה החמישית בגודלה בישראל, בבחינת היקף מכירות המותג הפרטי. שופרסל צפויה לדווח כי סיימה את 2017 במכירות של 2.4-2.5 מיליארד שקל במותג הפרטי, כ-23% מהמכירות של הרשת.

לפי סטורנקסט, מכירות שוק מוצרי הצריכה (FMCG) ב-2017 הסתכמו בכ-41.6 מיליארד שקל, ולפיכך שופרסל מחזיקה בכ-6% ממנו באמצעות מכירות המותג הפרטי שלה, מה שממצב אותה על פניו כספקית החמישית בגודלה בשוק, לפני חברות ענק כמו יוניליוור, דיפלומט, סנו, חוגלה-קימברלי וטמפו.

שופרסל נכנסת למקום החמישי
 שופרסל נכנסת למקום החמישי

בבחינת מכירות המותג הפרטי כפעילות של ספקית, סביר להניח שגם סופר-פארם המחזיקה במותג לייף, נמצאת בצמרת הספקים הגדולים עם מכירות המוערכות ביותר מ-700 מיליון שקל בשנה.

מאז המחאה החברתית ב-2011 רשתות הקמעונאות הגדלות שמו דגש על פעילות המותג הפרטי והעבירו אותה לקדמת המדף. פעילויות אלה צומחות בקצב ניכר, ושופרסל, סופר-פארם ורמי לוי בולטים בהיבט זה. במסגרת המותג הפרטי הרשתות מספקות מוצרים מייצור מקומי ומיבוא.

בראש היתרונות של המותג הפרטי לקמעונאי נמצא השיפור ברווחיות של הקטגוריה, ויצירת אלטרנטיבה זולה ללקוחות הרשת ופיתוח נאמנות צרכנים.

לפי דוחות הקבוצה ל-2016, נמכרו בשופרסל כ-3,530 מוצרים במותג הפרטי, וסביר להניח שבשנה החולפת הכמות צמחה באופן משמעותי עם רצף של השקות של משקאות קלים, מוצרי חלב וקוסמטיקה. עם זאת, לפי דוחות החברה, כמחצית מהגידול במכירות המותג הפרטי ב-2016 נבע מסיווג של קבוצות מוצרים שונות כמותג פרטי.

כיום לחברה שני מותגים פרטיים בתחום המזון והטואלטיקה, מותג "שופרסל" ומותג "יש", וכן מותגים פרטיים למוצרי הבריאות בשם "גרין" ולמוצרי הנון פוד (כלי בית וטקסטיל ומוצרי חשמל) בשמות "גאלה" ו"פילוט". הרכישה של שופרסל את ניו-פארם בוודאי תרחיב את תחומי הפעילות שלה גם לעולמות הפארם.

הצרכן הישראלי ידוע כבעל חיבה למותגים, אולם שופרסל הצליחה לשבור את השליטה של שחקניות גדולות בתחום החלב והבשר. בין ההשקות הבולטות של המותג הפרטי בשנה החולפת ניתן למנות את הקולה.

מוצרי המותג הפרטי של שופרסל לא נמכרים רק על המדפים שלה. לאחרונה השיקה שופרסל חנות למכירה סיטונאית המוכרת לעסקים קטנים, כמו מכולות, מינימרקטים, ומסעדות מוצרים במחירים סיטונאיים, ובראשם מוצרי המותג הפרטי, כך שהשנה היא צפויה להגדיל את מכירותיה באופן משמעותי. בנוסף, בחצי השנה האחרונה היא מפעילה פיילוט למכירת והפצת מוצרים למכולות באזור השרון, שגם במסגרתו נמכרים מוצרי המותג הפרטי.