"מהלך היסטורי": תיקון חדש לחוק התכנון והבנייה על הפרק

עפ"י הצעת חוק שקידמו ח"כ רועי פולקמן ומרכז הגר לפיתוח מדיניות דיור חברתי, תוספת של 25% לשטח הבנייה ברשויות המקומית תאושר, ובלבד שיעמדו להשכרה במשך 20 שנה ■ "זה הזמן שציבור התושבים ידרוש מראשי הערים לגבש ולפרסם מדיניות בנושא דיור להשכרה"

פרופסור נטע זיו / צילום: תמר מצפי
פרופסור נטע זיו / צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר אישרה ועדת הרפורמות בכנסת לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק התכנון והבנייה שיאפשר לרשויות מקומית לאשר בניית דיור להשכרה כחלק מפרויקט בנייה רגיל. מדובר בהצעת חוק שקידם חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו).

במרכז הגר לפיתוח מדיניות דיור חברתי באוניברסיטת תל-אביב, שסייעו בקידום הצעת החוק, סבורים כי מדובר במהלך היסטורי, לא פחות, ומקווים שהצעת החוק שצפויה לעלות לאישור המליאה בתחילת החודש הבא אכן תוכל להוביל לשינוי בתחום.

נזכיר כי הצעת החוק מציעה לאפשר לוועדה המקומית לאשר תוספת של עד 25% בשטח הבנייה בפרויקט וזאת בתנאי שהדירות שייבנו יהיו להשכרה בלבד למשך 20 שנה, רבע מהן בשכר דירה נמוך ממחיר השוק. במקביל, הצעת החוק גם מסמיכה את הוועדה המחוזית לאפשר תוספת שטח גדולה מ-25% לאותה המטרה.

עוד בהצעת החוק: אפשרות לרשות המקומית להגדיל את ההנחה על הדירות המוזלות עד 40% לעומת 20% במקרה רגיל. הזכאים לדירות המוזלות יהיו, כך על פי הצעת החוק, זכאי תוכנית מחיר למשתכן, כלומר מי שאין בבעלותו דירה בשש השנים האחרונות, עם שינוי לגבי גיל הזכאות לרווקים שיעמוד על 26 לעומת 35 בתוכנית מחיר למשתכן. במקביל, רשות מקומית גם רשאית להקצות 25% מיחידות הדיור בהגרלה לבני המקום ו-30% באזור עדיפות א' ו-ב'.

עוד נקבע כי רשות מקומית תהיה רשאית לאשר במועצת העיר מדיניות ביחס למחיר דיור בהישג יד. במחוז צפון ודרום ניתן לקבוע הפחתה של 10% עד 30% ממחיר השוק וביתר האזורים ניתן לקבוע הפחתה של בין 20% ל-40%. בכל מקרה, דמי השכירות לא יעלו על תקרה שתחושב לפי המחיר הממוצע הארצי של שכר הדירה עבור דירת 4.5-5 חדרים במחיר השוק, בתוספת 10%.

"התיקון לחוק הוא צעד היסטורי בתחום התכנון, ומסדיר לראשונה בצורה רחבה את הסמכויות שבידי מוסדות התכנון להקצות דירות עבור דיור בהישג יד", כך מסבירה פרופסור נטע זיו, המנהלת האקדמית של מרכז הגר. עוד מוסיפה פרופסור זיו כי גם עיתוי אישור הצעת החוק יכול לסייע בקידום הדיור להשכרה וזאת בשל העובדה שהשנה היא שנת בחירות בראשויות המקומיות מה שיכול להיות מתורגם ללחץ של התושבים: "אנו מצויים בתקופה שלפני הבחירות לרשויות המקומיות וצופים שציבור התושבים ידרוש מראשי הערים לגבש ולפרסם מדיניות בנושא, להפעיל את הכלים החדשים ולהתחייב ליצירה של דיור בר השגה ברחבי העיר".

סבסטיאן ולרשטיין, מנהל מרכז הגר הוסיף ואמר היום כי: "מאז המחאה החברתית אנו עדים לניסיונות לייצר תוצרים שונים תחת הכותרת של 'דיור בר השגה', אך בפועל הפרויקטים השונים מתקשים להציע מחירים שהם בהישג ידם של משפחות ויחידים בעלי הכנסה בינונית ומטה, בעיקר באזורי ביקוש. התיקון הוא המהלך הראשון שבאמת יכול ליצור דיור במחירים שיהיו ללא ספק בהישג ידם של רבים בקרב אוכלוסיות אלו. לצערי החוק לא נוקט עמדה ברורה ביחס לתנאי זכאות לדיור בהישג יד וגורם לאנשים בעלי הכנסה נמוכה וגבוהה להתחרות על אותן דירות. נושא הזכאות יוסדר במסגרת של תקנות ואנו נחושים לפעול על מנת לקבוע תנאי זכאות המתעדפים בעלי הכנסה נמוכה ובינונית".

עו"ד אורי אטינגר, מנהלת תחום מדיניות במרכז הגר התייחסה אף היא להצעת החוק ואמרה: "הצעת החוק משנה את ההגדרה האבסורדית שקיימת היום בחוק התכנון והבנייה לפיה דיור בהישג יד הוא דיור להשכרה במחיר שוק. מעבר לכך, הדרישות המחמירות בחוק יצרו מודל שאין לו היתכנות כלכלית, ולכן רשויות ויזמים לא קידמו תוכניות לדיור בהישג יד. הצעת החוק הנוכחית מסירה את החסמים הללו וקובעת תמריצים אטרקטיביים עבור דיור שיש לו ערך מוסף מבחינה ציבורית כי הוא ייתן מענה של שכירות יציבה, למשקי בית בעלי הכנסה נמוכה ובינונית".