עם 5.8% רייטינג, מכבי ת"א היא כבר לא "הקבוצה של המדינה"

המעבר של היורוליג למשחקים בימי שלישי ושישי הפך את שידורי מכבי ת"א בערוץ 10 לאירוע שולי

מכבי ת"א כדורסל / צילום: שלומי יוסף
מכבי ת"א כדורסל / צילום: שלומי יוסף

אם היו שואלים בעבר מישהו על הלו"ז של השבוע הספורטיבי, גם אם הוא לא כל כך בעניין -סביר להניח שהיה מתחיל ביום חמישי - "יום חמישי זה מכבי כדורסל". המסורת של ימי חמישי וההרגלים שנבנו סביב הערב הזה תדלקו את המותג הקבוצה של המדינה והיו מוקד הכוח המרכזי שלו. סדר היום סביב יום חמישי בערב אפשר כידוע למכבי לבנות את כוחה הכלכלי באמצעות רייטינג טלוויזיוני עצום.

לאחרונה אפשר היה לקבל דוגמה עד כמה שינויים ארגוניים יכולים לחסל היסטוריה ואפילו מותג. מאז החליטה היורוליג לשנות את שיטת המשחקים ולהעלות את מספר המשחקים, נודדת מכבי תל-אביב לשחק פעמיים בשבוע, לעתים בימי שלישי ושישי. במהלך השנה האחרונה משדר ערוץ 10 את מכבי תל-אביב ביורוליג ברייטינג הנמוך אי-פעם של הקבוצה בערוץ ברודקאסט - ממוצע של 5.8%. משחקי יום שלישי ששודרו השיגו 4.7% בממוצע.

בכל העולם מתקיימת מלחמה בין המסורת שעליה נבנו הליגות וקהל האוהדים לבין הרצון של ראשי הליגות לייצר עוד כסף. בגרמניה קוראים אוהדים להחרמת משחקים בעקבות העברת משחקי בונדסליגה גם לימי שני בשעה מאוחרת בערב, אחרי שכבר העבירו משחקים גם לימי שישי. בליגה הספרדית בכדורגל העבירו משחקים לשעות מוקדמות מאוד בגלל השוק הסיני, וחלק מהמשחקים נערכים בשעה מאוחרת מאוד ובימי שישי. בפרמיירליג האנגלית מחזור משחקים אחד פרוס על פני ארבעה ימים, ומיום שבת המסורתי של משחקים שנפתחים ב-14:00 כמעט שלא נותר זכר.

במקרה הזה של מכבי אין לאוהדים מטרה ברורה למחאה. במקום זה הם פשוט הולכים ונוטשים ומאבדים עניין. למכבי תל-אביב השינוי הזה רע מאוד. מצד אחד אמנם הקבוצה מקבלת יותר כסף מהשתתפות ביורוליג החדשה, שמאפשרת יותר משחקים (30 משחקים בשנה לפחות) אבל מצד שני הקבוצה נמוגה ציבורית. ולהתפוגגות הזאת עשוי בסופו של דבר גם להיות מחיר כלכלי: מי ירצה לפרסם בעשרות אלפי דולרים בהיכל ברייטינג של 3.5%? ואיך בדיוק תגדיל ותרחיב את קהל האוהדים שלך, איך תצעיר אותו, עם רייטינג אפס?

השינוי השני שגורר את מכבי לחוסר תודעה ולרייטינג נמוך הוא פיצול הערוצים. בעבר ערוץ 10 לא היה מעז לשים את מכבי בפריים-טיים ברייטינג כזה. אבל היום הנכס הזה כבר ממילא שייך ל-RGE, הבעלים של ערוץ 10 וערוץ הספורט, ומכבי בסך הכול משמשת פקק נוח וזול לסגור ערב פריים-טיים אחד או שניים בשבוע.

משחקי מכבי תא ביורוליג  בעורץ 10
 משחקי מכבי תא ביורוליג בעורץ 10