הסכמות לקראת העברת 340 מיליון שקל למגדלי הביצים

משרדי האוצר והחקלאות וארגוני מגדלי הביצים מגבשים הסכמות להעברת תקציב של כ-340 מיליון שקל למגדלי הביצים לשנים 2018-2025, שבעקבותיו יופחת מחיר הביצים ב-5 אגורות ב-4 פעימות

ביצים / צילום: המועצה לענף הלול
ביצים / צילום: המועצה לענף הלול

משרדי האוצר והחקלאות וארגוני מגדלי הביצים מגבשים הסכמות להעברת תקציב של כ-340 מיליון שקל למגדלי הביצים, לשנים 2018-2025, שבעקבותיו יופחת מחיר הביצים - כך נודע ל"גלובס". הביצים יוזלו ב-5 אגורות ב-4 פעימות.

בדומה למשק החלב, גם ענף הביצים הוא ענף מתוכנן, כלומר המועצה לענף הלול קובעת את מכסות ייצור ביצי המאכל לשיווק. לפי מסמך ההסכמות, שעליו חתמו המגדלים אך ככל הידוע מסרבים לחתום במשרד החקלאות, התקציב יועבר בחלוקה של כ-280 מיליון שקל לטובת מענקים שתחלקו ועדה בגובה של 60 שקל עבור כל מטילה, ו-60 מיליון שקל למשטחי ביצים.

ההסכמות מגדירות מגבלת מכסות חדשה, שלפיה תוגדר מכסה של 2,000 תרנגולות מטילות למגדל שהצטרף ללול, ובו יש כמות מינימלית של כ-6,000 תרנגולות מטילות. עוד נקבע כי יינתנו מענקים של עד כ-17 מיליון שקל להקמת לולים קטנים למגדלים שיתחייבו לעמוד בתנאי החזקת תרנגולות מטילות.

לפי גורמים מקורבים, נציגי המגדלים חתמו על ההסכמות, וגם באוצר מעוניינים לחתום, אך הכדור נמצא בידי משרד החקלאות שדורש להעביר לידי מנכ"ל המשרד, שלמה בן אליהו, את הסמכות לחלק את מכסות הביצים.

בחודשים האחרונים נחשפו ב"גלובס" רצף של התנגשויות בין בן אליהו לבין מגדלי הביצים ומועצת הלול, והוא אף טען במסמך פנימי כי "איבד את האמון במועצת הלול", על רקע מחדלים שונים ושימוש בביצים שבורות. ייתכן כי זו הסיבה המרכזית שבגינה הוא דורש להעביר לידיו את הסמכויות.

ממשרד האוצר נמסר: "יש פערים לא משמעותיים בין משרדי הממשלה לנציגי החקלאים בנוגע לענף ההטלה".