לאחר מחאת היוצרים: הרשות השנייה פרסמה את דוחות 2016

הדוחות, שעוסקים בתקופה שלפני פיצול ערוץ 2, מראים כי במהלכה השקיעו שלושת הערוצים למעלה מ-260 מיליון שקל בסוגה עילית ■ ארגוני היוצרים הביעו לאחרונה מחאה על העיכוב בפרסום הדוחות "שמקבל משנה תוקף על רקע שינוי החקיקה", והיום בירכו על המהלך

הרשות השנייה פרסמה בימים האחרונים את דוח השנתי שלה לתקופה שבין נובמבר 2015 לאוקטובר 2016. הדוח בוחן את העמידה במחויבויות של הזכיינות (באותה תקופה) קשת ורשת, ושל ערוץ 10 שפעל אז והיום מתוקף רישיון.

על פי הדוח, במהלך התקופה השקיעה קשת 128.9 מיליון שקל על תוכניות המוגדרות כסוגה עילית, בעוד רשת הוציאה באותה תקופה 63.5 מיליון שקל. בשני המקרים, סך ההוצאה שהוכרה לזכייניות על סוגה עילית נמוכה מהמחויבות שלהן, שעמדה באותה תקופה על 133.6 מיליון שקל לקשת, ו-71.9 מיליון שקל לרשת. לקשת ולרשת מחויבויות תוכן גבוהות, מעל לדרישות המינימום של החוק, שנובעות מההצעות שהגישו במכרז השני של ערוץ 2 שנערך ב-2015. נתון מעניין נוסף שעולה מהדוח הוא כי בשני המקרים הכנסות הזכייניות היו גבוהות בכ-14 מיליון שקל (כל אחת), ביחס להכנסות שצפו באותה שנה.

עיצומים כספיים - השקעה בסוגה עילית
 עיצומים כספיים - השקעה בסוגה עילית

ערוץ עשר, שבניגוד לקשת ורשת שידר כבר אז שבעה ימים בשבוע, הוציא באותה תקופה 71.2 מיליון שקל עבור הפקות מסוגה עילית, נתון הגבוה מהמחויבות שלו שעומדת על פי תנאי הרישיון על 61.1 מיליון שקל.

הדוח מונה גם את ההפרות השונות שנרשמו לשלושת הערוצים במהלך התקופה. קשת ביצעה 35 הפרות, רשת 47, ואילו לחובת ערוץ 10 נרשמו לא פחות מ-195 הפרות. 106 מתוך ההפרות של ערוץ עשר נוגעות לנקודת מחלוקת מתמשכת בין הערוץ לרשות - אורך מהדורת החדשות. לאחרונה, אישרה מועצת הרשות לערוץ להאריך את המהדורה שלו בקביעות כך שהיא תימשך שעה ורבע.

יחד עם זאת, בכל הנוגע לעיצומים שהוטלו על הערוצים בגין ההפרות, רשת היא זאת שספגה את הקנסות הכבדים ביותר, שעמדו במהלך התקופה על למעלה מ-1.5 מיליון שקל, מתוכם 1.4 מיליון שקל נגבו בפועל. על קשת הוטלו עיצומים בהיקף של כ-900 אלף שקל, מתוכם 760 אלף נגבו בפועל ואילו על ערוץ עשר הוטלו עיצומים בהיקף של 412 אלף שקל, מתוכם נגבו בפועל 362 אלף שקל.

דוחות הרשות השנייה פורסמו היום לאחר שלאחרונה פנו ארגוני היוצרים אל יו"ר הרשות, יוליה שמאלוב ברקוביץ, במכתב שעליו כותבו גם היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה. "נכון למועד כתיבת שורות אלו, טרם פורסמו הדוחות המסכמים לשנים 2016 ו-2017, משמע לציבור לא ניתנת היכולת לבחון את עמידתם של הגופים המשדרים בהוראות החוק ואת פועלה של הרשות השנייה כרגולטור", נכתב בפניית הארגונים.

"עיכובים בלתי נסבלים בפרסום הדוחות הם מנת חלקו של שוק התקשורת שנים ארוכות ואנו הבענו תרעומת על כך בעבר. בימים אלו הדברים מקבלים משנה תוקף ועוברים למחוזות של הפארסה - כאשר שוק התקשורת עובר טלטלות גדולות, רפורמות משמעותיות ועיסוק מתמיד בחקיקה ובכללים המסדירים אותו".

במכתב הזכירו היוצרים גם את העובדה שלאחרונה נעשו בכנסת שני מהלכי חקיקה - החוק שקודם בוועדת קיש וחוק ההסדרים - שעסקו בחוק הרשות השנייה באופן נרחב. שני החוקים, ובמיוחד חוק ההסדרים, היה אמור לצמצם בצורה משמעותית את סמכויות הרשות אך בסופו של דבר, רוב המהלכים שנגעו בכך לא עברו בכנסת. במקביל, בעקבות פעילות ועדת קיש סמכויות המועצה אף הורחבו והערוצים הייעודיים (ערוץ 20, ערוץ 24, ערוץ 9 והלא טי.וי) הועברו ממועצת הכבלים והלוויין לאחריות הרשות.

אורי רשטיק, מנכ"ל שח"ם, מסר היום כי בארגון מברכים את יו"ר הרשות "על טיפולה המהיר לכשל שנעשה טרום תקופתה".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "הרשות השנייה פועלת בשקיפות אל מול כלל הגורמים הרלוונטיים ותמשיך בפרסום שוף של הדוחות כנהוג".