גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל-על עתרה לבג"ץ נגד האישור לאייר אינדיה לטוס מעל סעודיה

טוענת: "לא יכולה להיות תחרות הוגנת בין חברת תעופה שיכולה לטוס ישירות מנקודה לנקודה לבין חברת תעופה שנאלצת לעשות שימוש בנתיבים ארוכים יותר בשל אפליה על בסיס לאומי"

אלי דפס יו"ר אל-על, וגונן אוסישקין, מנכ"ל אל-על / צילום: סיוון פרג'
אלי דפס יו"ר אל-על, וגונן אוסישקין, מנכ"ל אל-על / צילום: סיוון פרג'

חברת התעופה אל-על עותרת לבג"ץ כנגד האישור שניתן לאייר אינדיה לטוב מעל שמי ערב הסעודית. העתירה הדחופה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אביגדור קלגסבלד ואמיר שרגא, הופנתה כנגד מדינת ישראל, מנהל רשות התעופה האזרחית, שר התחבורה ואייר אינדיה, בדרישה להוציא צו מניעה ולאסור גם על אייר אינדיה לטוס מעל שמי סעודיה בקווים לישראל. 

הגישה של אל-על היא שעד שלא יינתן לה היתר כזה, אין לאפשר לאף חברת תעופה לטוס בנתיב מקוצר. לגישת אל-על, מדובר באפליה בוטה שטומנת בחובה נזק כלכלי עצום לחברה, לעובדיה ולנוסעים הישראלים. 

לטענת החברה, לא יכולה להיות תחרות הוגנת בין חברת תעופה שיכולה לטוס ישירות מנקודה לנקודה לבין חברת תעופה שנאלצת לעשות שימוש בנתיבים ארוכים יותר בשל אפליה על בסיס לאומי. 

יו"ר דירקטוריון אל-על, אלי דפס, אמר הבוקר (ד') במסיבת עיתונאים שכינסה החברה: "אנחנו קוראים ואומרים תעצרו. אל תתנו לחברות נוספות לטוס מעל סעודיה לפני שיבשיל מהלך לפיו אל-על תוכל לטוס. אנחנו רוצים לקבל את אותה הזדמנות ולא להטיס את הנוסע שעתיים יותר. המצב שנותר מהווה הפרה לכל האמנות. אנחנו מבקשים שהמדינה תעצור את המהלך ותמנע מחברות אחרות לטוב מעל ערב הסעודית. זו הדרישה שבאה למען חוזקה של אל-על, למען הלקוחות ולמען העובדים שלנו".

לדבריו, "אנחנו מורגלים להחרמות בתחומי התרבות הכלכלה והתעופה, והנה אל-על נוקטת בעצמה גישה כזו כלפי אל-על". 

לפי ההיתר שניתן לאייר אינדיה, היא יכולה - בנוסף לקו לדלהי - להפעיל טיסות למומבאי, כפי שגם אמר ראש הממשלה השבוע אחרי הטיסה הראשונה של החברה ההודית בקו. כיום אל-על היא היחידה שמפעילה טיסות ישירות בקו הזה. זאת ועוד, סינגפור איירליינס כבר הגישה בקשה לטוס בנציב המקוצר מעל סעודיה בדרך לישראל. "אנחנו לא אומרים שלא יאפשרו להם, אלא שיאפשרו לנו, ועד אז שלא יתנו היתר לאף חברה", אמר דפס. "אל-על חושבת שנעשתה שגיאה בהיתר שניתן לאייר אינדיה לטוס מעל סעודיה".

מנכ"ל אל-על, גונן אושיסקין, אמר כי "זה מצב שהוא חסר תקדים בעולם, לפיו בקו תעופה אווירי לחברה אחת יש היתר לטוס, ולאחרת אין". 

האם אתם טוענים שמדינת ישראל היא שנתנה את ההיתר או סעודיה?

דפס: "אנחנו מעריכים שניתן אישור בהתערבות אנשי ממשלת ישראל ביחד עם שלוחות מארה"ב. אין לזה תקדים עולם. אנחנו אומרים למדינה, שגיתם, הפרתם את אמנת שיקגו ואת ההתחייבות השלטונית לאל-על משנת 94 אחרי הפרטה. המדינה שלא מצאה קונה לאל-על שהייתה חברה הפסדי. התחייבה להבטחת שוויון הזדמנויות תחרותי והוגן מול חברות תעופה זרות. כעת היא מפרה את ההתחייבות הזו, ואין אמנת שיקגו שאוסרת אפליה על רקע לאומי". 

באם המדינה תציע לאל-על פיצוי כספי לאור הנזק שאתם מעריכים?

דפס: "המדינה מציעה לנו פיצוי, אבל אל-על לא מעוניינת בפיצוי משתי סיבות: ראשית, אם נחשב את הפיצוי בגין הנזק בקווים להודו, הרי שבזה זה לא נגמר. המשמעויות הן אדירות, והן מסתכמות בעשרות מיליוני דולרים. אנחנו לא רוצים לקבל סבסוד מהמדינה. הסיבה השנייה היא שאפילו אם נקבל פיצוי, בשורה התחתונה נטוס עוד שעתיים לכל כיוון. מה אני אגיד לנוסעים שלנו? טוסו איתנו עוד שעתיים כי קיבלנו סבסוד? זה לא עובד ככה.

"רשות שדות התעופה רשמה במכתבה אלינו שתחרות מתחילה באי-שוויון, אבל פה זה מצב אחר. האפליה במקרה הזה היא מהותית. פנינו לשר התיירות שתפקידו להביא תיירים למדינה, גם במחיר הפגיעה באל-על. הוא טען שזה בסמכות משרד אחר. כל אחד נחבא בפינה שלו". 

רן אלקבץ, יו"ר ועד הטייסים של אל-על, מגבה את העצירה ומדגיש כי גם הטייסים סבורים כי מדובר בפגישה קשה ובאפליה. לדבריו, "השמיים פתוחים בכל העולם, אין חברה בעולם כמעט שמוגבלת בנתיבים במרחב האווירי. כטייסים ישראלים אנחנו שמחים ורוצים לטוס בכל מרחב".

מוקדם יותר החודש שיגר איגוד טייסי ישראל פנייה לסגן נשיא ארה"ב, בדרישה כי יתערב באפליה כך שיתאפשר גם לאל-על ולחברות הישראליות לטוס מעל סעודיה. "במסלול כיום אנחנו טסים לכאורה בקונקשן מעל תימן, זו תחרות לא סבירה", אומר אלקבץ ומדגיש כי מדובר בפער של 4 שעות במשך הטיסה לכל כיוון.

בעתירה מפרטת אל-על כי ההפסד שלה לאור תוספת השעות משקף פער של 47% בעלויות המשתנות (דלק, אגרות נחיתה, הצורך להפעיל מטוסים רחבי גוף ועוד). אל-על מפרטת את חוסר השוויון וטוענת להפרת האמנות על-פי המדינה, ולכן מבקשת להוציא צו מניעה כנגד המדינה ולאסור על אייר אינדיה להפעיל את טיסותיה, "כל עוד לא מותר לחברות ישראליות לטוס מעל שטחה של הממלכה".

כאמור, אל-על טוענת להפרת אמנת שיקגו, האוסרת על ערב הסעודית להפלות חברות תעופה במתן היתרים לטוס מעל שטחה בשל השתייכותן הלאומית; וכן להפרת ההסכם הבילטרלי (דו-צדדי) הקובע כי ממשלת ישראל מחויבת לתת הזדמנות שווה והוגנת לחברות תעופה ישראליות.

האם תסריט כזה הוא אפשרי? יש לשער כי המדינה תניף את דגל הביטחון בסירובה לאפשר לאל-על ולחברות הישראליות לטוס מעל שמי מדינה עוינת. החברות הישראליות מלכתחילה מחויבות לתקני ביטחון מחמירים יותר (שאת רובם המדינה מסבסדת בהיקף של כ-900 מיליון שקל בשנה), ומכאן שהאפשרות לטוס מעל שמי סעודיה עשויה להביע שינוי בגישה המחמירה שנוקטת המדינה לפי הנחיות השב"כ.

מצד שני, העולם התעופתי משתנה ומצריך התאמות בינלאומיות לא רק בזווית התחרות. נמל התעופה ריאד בסעודיה נחשב לאחד הבטוחים בעולם, ייתכן שאפילו יותר מזה של איסטנבול, שבו נוחתים המוני ישראלים מדי יום בטיסות המשך ליעדים שונים בעולם, בעיקר על-ידי טורקיש איירליינס המפעילה 9 טיסות יומיות מתל-אביב. אל-על, נזכיר לא מורשית לטוב לאיסטנבול בעצמה.

זאת ועוד, אייר אינדיה וכמוה גם טורקיש איירליינס מקבלות סבסודים נרחבים מהמדינות שלהן. אל-על נמצאת לתפיסתה במצב הפוך אל מול המדינה - היא טוענת לחרם שמופעל עליה מהמדינה עצמה, חרם שמקשה עליה להתחרות אל מול החברות הזרות.

לסיכום אומר דפס ל"גלובס" כי "אם יתאפשר לנו לטוס מעל סעודיה, "נציע מחיר של דולר פחות מזה של אייר אינדיה. ככה תוכל תחרות אמיתית להתקיים גם בשורת המחיר לטובת הנוסעים". מחיר הטיסה הישירה של אייר אינדיה עומד על כ-700 דולר. טיסת אל-על למומבאי מתחילה בכ-800 דולר. 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מתן אפשרות לטיסות מעל שמי סעודיה בדרך לישראל הוא הישג מדיני ראשון במעלה. יחד עם זאת, משרד התחבורה תומך במתן אפשרות לתחרות הוגנת גם לחברת אל-על, כפי שנעשה עד כה במסגרת מדיניות השמיים הפתוחים. באחריות ממשלת ישראל לוודא כי חברת אל-על לא תיפגע כתוצאה מצעד חשוב זה".

עוד כתבות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?