אוכל | הרד בול של הטבע: סודות המאצ'ה, אבקת התה היפני

צירוף קולינרי מגה-טרנדי של אוכל יפני, קינוחים צבעוניים ואורח חיים בריא - ויש גם מתכונים

עוגת גבינה-מאצ'ה עם עם תותים / צילום: שאטרסטוק
עוגת גבינה-מאצ'ה עם עם תותים / צילום: שאטרסטוק

שני סוגי מדיה החליפו עבור מתבגרים ברחבי העולם את הטלוויזיה, קבע מחקר שיווק שפורסם לאחרונה. האחת היא יוטיוב, והשנייה - שאוחזת בזמן שהייה כמעט זהה לרעותה - היא אינסטגרם. בקרב קבוצת אוכלוסייה זו, זמן הבהייה בסרטוני חתולים, תמונות סלבריטאים, משפטי תובנות לחיים וכמובן אוכל - עומד על יותר משעה וחצי ביום. המצב חמור יותר במזרח הרחוק, שם, במקום לקרוא טקסטים שאורכם עובר את 160 התווים - או חס ושלום לדבר זה עם זה - מעדיפים מתבגרים לבהות מדי יום בשתי המדיות יחד במשך ארבע שעות לפחות.

לאור הממצאים, החלו בשנתיים האחרונות להתגבש טרנדים, שמעלתם הראשית היא פוטוגניות יוצאת דופן. גוצ'י מינו מעצב אופנה שזנח את השימוש של קודמתו בתפקיד בדגמי ארכיון וטקסטים על איכות בלתי מתפשרת (איך אומרים הילדים על דברים כאלה, כמו מלאכת מחשבת של אומני עור מפירנצה? "פיהוק!"). במקום זאת, מתמקדים שם כעת בצבעוניות מסחררת, שמביישת אפילו הרכבי סינטיסייזר מהאייטיז, תוך שימוש בדמויות מצוירות כמו דונלד דאק ומיקי מאוס על אביזרים ובגדים.

באינסטגרם צוחקים, ובפירנצה מתייפחים אומני העור שתופרים את פרצופה של מיני מאוס על תיקים בעשרות אלפי שקלים כל הדרך אל הבנק, שכן מעולם לא נראו אביזרי גוצ'י רבים כל-כך על כמות כזו של אנשים צעירים כל-כך. כמובן שהכול מקורי: ככה זה כשלתיכוניסטים יש אשראי, פייפאל והורים שיעשו עבורם הכול.

גלידה מאצ'ה / צילום: שאטרסטוק
 גלידה מאצ'ה / צילום: שאטרסטוק

אל תתנו לצבע לבלבל אתכם

בעולם של גירויים ויזואליים, לא מפתיע שקינוחים הם קטגוריית האוכל הפופולרית ביותר באינסטגרם. חלק מהטרנדים בתחום חייבים את התפשטותם לאפליקציה, ובראשם מאצ'ה, אבקת תה ירוק יפני בניחוח משכר וייחודי, שמובילי דעת הקהל בתחום משלבים ללא הרף בצילומיהם.

זה החל כהיסטריה אסיאתית בקרב מובילי דעת קהל בטייוואן, הונג קונג, בנגקוק וכמובן טוקיו, שהפכה בשנתיים האחרונות לסערה עולמית. טרנדים קולינריים מובילים כמו אוכל יפני, שנהנה מרנסנס בביקוש שלו ברחבי העולם, קינוחים צבעוניים ומלאי חיים (ע"ע עוגות רד וולווט) וכמובן אורח חיים בריא, כי בכל זאת מדובר באבקת תה - כולם חברו להם יחד לכדי ירוק זרחני אחד.

קונדיטורים (גם מקומיים, נגיע לזה מיד) מכינים עוגות קרפ עתירות שכבות של קרם פרש וקרם מאצ'ה לסירוגין, שזוכים לרבבות לייקים. חטיפים יפניים ירוקים חוזרים במזוודות אינספור הפוד'יז שמבקרים בטוקיו לקנאתם של חבריהם שנותרו מאחור - כך גם הפך קיט-קט בטעם שוקולד לבן ומאצ'ה לטובלרון החדש, מתנה משרדית שמביא עמו כמעט כל מי שביקר ביפן.

ומעל לכולם מנצח המאצ'ה לאטה - הגרסה הירוקה לקפוצ'ינו, שכבש אפילו את תפריטי סטארבאקס, שם מדווחים שהמכירות נושפות בעורפיהם של משקאות הקפה והחלב הקלאסיים.

אל תתנו לצבע הבוהק לבלבל אתכם: מאצ'ה, למרות הרושם העולץ והראשוני, וכמו שמעיד מחירה האסטרונומי של האבקה האמיתית (כ-1,000 דולר לקילו), היא הרבה יותר פירנצה מאשר דונלד דאק. בארץ מחירה 119 שקל לקופסת פח של 40 גרם (ניתן להשיג בחנות ויסוצקי בתל אביב).

חומר הגלם / צילום: אמיר מנחם
 חומר הגלם / צילום: אמיר מנחם

כמו הרבה מרכיבים אחרים שמזוהים בעולם עם המטבח היפני, גם הידע להכנת אבקת התה הירוק הגיע אל ארץ השמש העולה מסין, שם נכתשו עלי תה לכדי אבקה עוד בתחילת האלף הקודם.

"הצבע הירוק מסמל עושר ביפן, ומכיוון שכך, החל מהמאה ה-15 מפיקים מאצ'ה לצורך טקס התה היפני. שם, בעזרת כלים מיוחדים, מקציפים את האבקה לכדי משקה. יש יחסים מדויקים בין המרכיבים, ולרוב שותים את התוצר חם", מספרת לירון שגב, מנהלת פיתוח המוצרים של ויסוצקי וטכנולוגית ראשית.

"האבקה מיוצרת מטחינה של עלי התה הצעירים ביותר, שמקורם בשיחים שאותם מגדלים בצל. בשל כך צבע העלים ירוק ובוהק מאוד, כמו גם התוצר הסופי. אחרי הקטיף, מעבירים את העלים תחת אדי קיטור כדי לשמר את צבעם. מייבשים, מסננים וטוחנים בתהליך איטי והדרגתי על אבני ריחיים מסורתיות.

אז, כמו היום, אבן ריחיים מסורתית מייצרת את האבקה בדיוק באותו האופן - 40 גרם בלבד פר מכונה לשעה. מאוד לא תעשייתי ומודרני, בדומה להרבה מוטיבים אחרים במטבח היפני של לאט ונכון", מוסיפה שגב.

רד בול מהטבע

שגב הייתה אמונה השנה על השקת תה ירוק ראשון בישראל שלו נוספה אבקת מאצ'ה. "שקיקי התה מיועדים לחליטה ממוננת, שמעדנת את המרירות הטבעית של האבקה", היא מסבירה. "מלבד הטעם הייחודי (שכאמור, מריר מאוד בגרסתו הגולמית), יש למאצ'ה גם ערכים תזונתיים יוצאי דופן. מכיוון שמדובר בתה שבו אתה ממש שותה את העלים הטחונים בתוך המשקה, ולא רק את החליטה שלהם, יש בו שיעור גבוה מאוד של נוגדי חמצון, שמעמידים אותו בשורה אחת עם מזונות סופר-פוד כמו גוג'י ברי וצ'ייה וגם סלק וברוקולי - שקצת פחות סקסיים, אבל לא פחות טובים לגוף.

"המאצ'ה גם מסייע מאוד לערנות הודות לקפאין, ומשרה רוגע מחד ותחושת ריכוז מאידך. סוג של רד בול מהטבע לסטודנטים ביפן, ששותים תה מאצ'ה בתקופות המבחנים", היא אומרת וצוחקת (מתכון בהמשך).

את המאצ'ה אפשר למצוא במשקאות לאטה. ברשת "קפה גן סיפור", למשל, מגישים אותו בגרסה החמה, ובגזרת הקינוחים הוא מככב כמתבקש באסיאתיות וביפניות מובילות בתל אביב. כך, למשל, הגרסה המפורקת של מסעדת טאיזו לעוגת היער השחור, שעליה חתומה הקונדיטורית של המסעדה, אנה שפירו. קינוח טבעוני ונטול גלוטן (הידד!) של מוס שוקולד מצופה בשוקולד שחור, עם קרם ופתיתי קוקוס קפואים, קראמבל שוקולד ואבקת עוגיות מאצ'ה.

משקה מאצ'ה לאטו בקפה גן סיפור / צילום: דן פרץ
 משקה מאצ'ה לאטו בקפה גן סיפור / צילום: דן פרץ

בדיינינגז יוצרים טירמיסו ירוק ומפואר, שבו עוגיות הסבויארד חלוטות במאצ'ה במקום באספרסו הקלאסי וב-TYO מוגש מיסטר בין, קינוח עוגת שעועית אזוקי, קציפת ארל גריי, גלידת מאצ'ה - תה ירוק, עם רוטב קרמל-נענע חם. בהרצל 16 החדשה (מקבוצת R2M) מגישים מאצ'ה בריי - ברד פודינג מקרואסון עם גלידת מאצ'ה שמכינים במקום (ובבוקר מוגשות אצבעות פיננסייר מאצ'ה-פטל).

במילים אחרות: תכונה סביב המאצ'ה קיימת, על היסטריה מקומית - אולי עוד מוקדם לדבר. "לישראלים יש טעם מאוד ספציפי, והמאצ'ה לא קולע לשם בול. זה היה ככה עם התה הירוק - שנתפס כמר מאוד כשהשקנו אותו לפני כ-20 שנה. פאסט פורוורד להיום - והתה הירוק בטעם לימונית לואיזה הוא אחד המוצרים הנמכרים בוויסוצקי, אומרת שגב, ומוסיפה:

"אני מאמינה שבסופו של דבר, גם המאצ'ה תהנה מהפופולריות הזו ושזה לא גימיק, אלא תחילתה של מערכת יחסים בתהליך בנייה. המודעות קיימת ועצומה, והעניין והביקוש רק ילכו ויגדלו".

מתכונים

מאצ'ה לאטה קר

לגרסה חמה ומענגת לא פחות, מוותרים על קוביות הקרח ומחליפים את המים הקרים והחלב ב-2/3 כוס חלב חם ומוקצף. מגישים בספל (200 מ"ל)

חומרים (לכוס גדולה, גבוהה ושקופה, 350 מ"ל):

2 שקיקי תה ירוק ואבקת מאצ'ה

2-1 כפיות סוכר

1/3 כוס חלב או חלב שקדים קר - רצוי בהקצפה קרה

לעיטור:

אבקת מאצ'ה - לא חובה

הכנה:

חולטים את שקיקי התה בשליש כוס מים רותחים למשך 3 דקות. מוסיפים סוכר, מערבבים עד להטמעה ומצרפים לכוס שליש כוס מים קרים מאוד, קוביות קרח וחלב (את הקצף, אם יש, שומרים להגשה). מערבבים.

הגשה: מכסים את הלאטה בשכבת קצף חלב סמיכה. מעטרים באבקת מאצה ומגישים מיד. ניתן להמתיק במידת הצורך והרצון.

מתכון של לירון שגב

פנקוטה מאצ'ה

חומרים (ל-8 מנות):

450 מ"ל (קצת יותר מכוס ו-3/4) חלב קר

10 גרם אבקת ג'לטין

200 מ"ל שמנת מתוקה 38%

70 גרם (1/2 כוס, 2 כפות שטוחות) סוכר לבן

2 כפות אבקת מאצ'ה (12 גרם)

הכנה:

מוזגים את החלב לקערה ומפזרים מעליו את הג'לטין.

בסיר טורפים את השמנת ואת הסוכר ומחממים לסף רתיחה, עד שהסוכר נמס לחלוטין.

מסירים מהאש, יוצקים את תערובת החלב והג'לטין אל תערובת השמנת וטורפים עד להמסה מלאה של הג'לטין.

בקערה נפרדת טורפים את אבקת המאצ'ה עם 4 כפות מתערובת השמנת, עד שנוצרת תערובת אחידה.

מוסיפים את המאצ'ה אל תערובת השמנת ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה.

מסננים את התערובת, מצננים קלות ומחלקים את הפנקוטה לכוסות אישיות. מכסים בניילון נצמד ומקררים במשך 4 שעות לפחות עד להתייצבות.

מתכון של נעמה גאון