גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

150 אלף אירו לעונה: כך ייראו חיי הישראלי הכי מהיר על המסלול

רוי ניסני הגיע לסייע לקבוצה ספרדית לבחון את הרכב שלה, וחזר עם חוזה חתום ● כמה רחוק הוא מהפורמולה 1? ואיך נראה שבוע רגיל שלו?

רוי ניסני
רוי ניסני

יכול מאוד להיות שהספורטאי הבכיר של ישראל הוא בכלל לא כדורגלן או כדורסלן, ג'ודוקא או שייט. רוי ניסני, שחתם בשבוע שעבר בקבוצת הפורמולה 2 הספרדית קמפוס על חוזה לעונה אחת עבור כ-150 אלף אירו, נמצא במדרגה האחרונה לפני כניסה לפורמולה 1. הסיבות שאולי זה יקרה: הוא רק בן 23, נמצא ברף התקדמות תמידי, ולפי הערכות הוא ברשימת הנהגים המצומצמת שמסומנת לעשות את המעבר.

רגע לפני שהוא פותח בשבת את העונה בבחריין, כך נראים החיים של רוי ניסני בסבב - מה שונה ברכב שלו השנה, כמה כסף מגלגל הענף, ולמה ההערכות לגביו מאוד אופטימיות.

איך התגלגל ניסני לפורמולה 2? הוא נהג בעונה שעברה בסבב ה-V8 וסיים עונה מצוינת במקום החמישי הכללי, כולל 6 פודיומים (מרוצים במקומות 1-3). אחרי שסבב ה-V8 בוטל מטעמים כלכליים, השנה תוכננה לניסני על ידי חברת הניהול שלו "שנת אימונים בלבד" לקראת הפורמולה 1 - סימולטורים, אימונים אינטנסיביים, חידודים, שיפורים וכו'. כמה ימים לפני פתיחת העונה פנתה אליו הקבוצה הספרדית קמפוס שמתחרה בפורמולה 2, וביקשה ממנו במסגרת מחנה אימונים בצרפת לבדוק את הרכב שלה מאחר שהיה חסר לה נהג. אחרי שלושה ימי אימון הוחלט להחתים אותו. רוי קיבל חוזה של 150 אלף אירו, עם סעיף יציאה לפורמולה 1 בלבד.

הרכב של רוי ניסני

פורמולה 2 זה לא פורמולה 1, אז מה ההתלהבות? אם משווים את המצב לכדורגל, ב-5 הליגות הטובות באירופה יש בחישוב גס 2,200 שחקנים. ב-NBA יש 450 שחקנים. בפורמולה 1 ובפורמולה 2 יחד יש 40 נהגים. זה העילית של העילית. יש פחות נהגים בפורמולה 1 ו-2 מאשר אסטרונאוטים בעולם. בכל שנה רק בודדים מצליחים להיכנס לפורמולה 1. יש נהגים שעושים בפורמולה 2 קריירה מלאה מבלי לעשות את קפיצת המדרגה. לטובת ניסני משחקת העובדה שהוא מתקדם כל הזמן, מכירים אותו והוא צובר ניסיון וידע. מצד שני, יש חבר'ה צעירים ומוכשרים שנכנסים לסבב ומדלגים על כל שלבי הביניים - ב-2018 נכנסו לפורמולה 1 שני "ילדים" בני 20 ו-22.

עד כמה הרכב של ניסני השנה שונה מזה שבפורמולה 1? מבחינת מהירות - אין הבדל עצום. הרכבים בפורמולה 2 מגיעים ל-340 קמ"ש. רכבי הפורמולה 1 מגיעים ל-360 קמ"ש. ההבדל העיקרי הוא בתאוצה: בפורמולה 2 התאוצה (מ-0 ל-100 קמ"ש) היא 2.5 שניות, ובפורמולה 1 היא 1.9 שניות. כשאומרים למישהו שיעלו אותו על טיל - זאת בערך הכוונה.

העניין המהותי ביותר במכוניות פורמולה 2 הוא הצמיגים. מדובר בצמיגים יחודיים שאין בשום מכונית פורמולה אחרת שישנו את כל צורת הנהיגה עבורו: הצמיגים שהיו מוכרים לו עד היום מעניקים 80% אחיזה בעת סיבוב, ומאפשרים להחזיק את הרכב חזק בסיבוב למשך 2 שניות בערך. הצמיגים שיתחרה איתם השנה מעניקים אחיזה אדירה, 95% - אבל רק לשנייה וחצי. כלומר, אתה יכול להיכנס לסיבוב במהירות שיא כי הצמיג יחזיק אותך, אבל מהר מאוד תאבד את האחיזה. זה משפיע על כל הנהיגה, ומחייב לקחת את הסיבובים בטכניקה שונה לגמרי. השינוי הזה הוא בעצם הכל.

והרכב, שונה מזה של המתחרים? לכל הרכבים בפורמולה 2 יש אותו סוג מנוע, וזה שונה לגמרי מהפורמולה 1 שבה לכל קבוצה יש מנוע אחר. לכן, בפורמולה 2 היכולת של הנהגים היא משמעותית יותר, וגם למהנדסים יש משמעות גדולה.

ומה עם כסף? מי דואג לשכר שלו - הקבוצה שהוא חתם בה או קבוצת הניהול? ניסני חתום השנה בקבוצת הפורמולה 2 הספרדית קמפוס, בעוד שקבוצת הניהול (Team management) שבה הוא חתום היא מנג'מנט G1. לכל נהג ברמות האלה יש קבוצת ניהול, והיא זו שמשלמת לנהג. ההסכם אומר שרק כשנהג מגיע לפורמולה 1 - קבוצת הניהול מקבלת נתח מההכנסות שלו - בדרך כלל כ-20% מכל ההכנסות של הנהג - ממרצ'נדייז, משכורות, וזה כולל גם את ההכנסות של הנהג אחרי שהוא פורש. זו סוג של מניה שאם החברה השקיעה בה נכון, היא תיתן לה תשואה במשך שנים אח"כ. במקרה של ניסני ההסכם עומד על פי הערכות על כ-22% שמקבלת חברת הניהול.

מה הסיכוי של ניסני לעלות השנה לפודיום בפורמולה 2 ולהיות בצמרת? בואו נהייה ריאליים. עם כל השינויים שהוא נדרש אליהם בנהיגה, ובעיקר עניין הצמיגים, אם הוא ייכנס לסביבות המקום העשירי מתוך 20 נהגים זו תהיה הצלחה גדולה.

איך נראה שבוע עבודה של ניסני? ברגע שמתחילה העונה הנהג כמעט ולא רואה את הרכב. שבועיים לפני התחרות הוא נכנס למשטר שבו הוא מתרגל ללכת לישון בין 21:00-21:30. קצת נטפליקס בערב ולמיטה. הוא נכנס לתהליך הכנה ומתאמן בזהירות כדי להימנע מפציעות. האימונים כוללים 4-5 שעות ביום שמתחילים עם ריצה באורך שעה ובקצב מהיר מאוד. בהמשך משולבים אימוני כוח ומשקולות, בדגש על משקלים גדולים על הצוואר שיאפשרו לו לעמוד בזעזועים בעת מרוץ. בנוסף, הוא עובר אימוני יוגה, פילאטיס ואימונים מנטליים. בדר"כ ביום רביעי ממריאים למקום התחרות, השבוע הזה לבחריין.

ביום חמישי יושבים עם המהנדסים ומנתחים את המסלול. מנסים להבין איך כדאי לנהוג ואיך להכין את הרכב למסלול הספציפי - למסלול בתוך העיר עם הרבה פניות הרכב יוכן אחרת מאשר למסלול פתוח ומהיר. ב-18:00 יוצאים לסיבוב רגלי על המסלול כדי להרגיש אותו, מדברים על כל פנייה, איך לקחת ומה לקחת. יום שישי בבוקר זה היום הראשון בשבוע שניסני מניע סוף סוף את הרכב, וגם זה לזמן קצר - יש לו 50 דקות בלבד להתאמן. למה כל כך מעט? כי זה יקר מאוד. ברמות האלה כבר לא צריך את אימוני הבסיס שצריך בגילאי 14-15.

הגענו ליום התחרות, מה אז? רגע, ביום שישי יש לנהג את המוקדמות - 20 דקות שמוקצות לכל נהג לנסות ולקבוע את הסיבוב המהיר ביותר שהוא יכול. הזמן הזה קובע עבורו את המקום ממנו הוא יזנק במרוץ עצמו. בשבת ובראשון מתקיימים שני מרוצים, יום אחרי יום. בשבת המרוץ הארוך, כשעה בסך הכל. הנהג מוריד במהלך המרוץ הזה כ-2.5 ק"ג ושורף 4,000 קלוריות, ולפעמים צריך בתום המרוץ לתלוש אותו מהרכב מרוב תשישות. למחרת, ביום ראשון, עושים את המרוץ השני, מרוץ קצר יותר שנמשך כ-40 דקות והניקוד עליו נמוך יותר. המרוץ מתקיים כשעה לפני המרוץ של "הגדולים" - סבב הפורמולה 1. למעשה, נהגי הפורמולה 2 נוהגים באותם מסלולים, וההבדל הגדול הוא שהקרקס הנודד של הפורמולה 1 מתקיים על פני 21 מקומות בעולם - בעוד הפורמולה 2 מגיעים רק למרוצים שמתקיימים באירופה (וגם באבו דאבי ובחריין).

נגמר המרוץ, מה אחר כך? מתחילים בשעות על גבי שעות של ניתוחים ותחקירים, יחד עם המהנדסים, ראשי הקבוצה והנהגים האחרים. יש עשרות סנסורים על הרכב, וגם ניסני יידרש להסביר מה הרגיש בכל פנייה ולמה החליט לקחת אותה ככה ולא אחרת ואז שוב יחזור הריטואל - אימונים ועוד אימונים "יבשים". מהרכב הוא ייפרד ביום ראשון אחרי המרוץ, הרכב עצמו יילך לפירוק כמעט מלא ולהכנות - והוא יניע אותו בפעם הבאה רק ביום חמישי שלפני המירוץ הבא, לפעמים אחרי הפסקה של שבועיים או שלושה.

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"