גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פדרמן-רקנאטי-מזרחי - הגיע הזמן למכור את מכבי

החלטה של מכבי ת"א להרכיב שתי קבוצות - אחת לליגה ואחת לאירופה - היא צעד ייאוש של בעלי בית שמבינים שאיבדו כל אחיזה בעולם הישן, זה שהפך את המועדון למותג ● לכן, כל מה שנשאר כרגע לפדרמן-רקנאטי-מזרחי זה לעשות תיקוני צבע, קצת קוסמטיקה, ולמכור את העסק

נבן ספחיה / צילום: עודד קרני מינהלת הליגה
נבן ספחיה / צילום: עודד קרני מינהלת הליגה

1. השבוע הוטלה פצצה בספורט הישראלי. כלומר, הייתה הטלה והיה פיצוץ, אבל חוץ מגומה קטנה בחול לא נוצר שום אפקט. ההתייחסות הציבורית אליה הייתה כאילו היא הוטלה במדינה אחרת, מרוחקת, לא היה בה עניין. גלי ההדף נעלמו עוד לפני שהתרחשו ונעלמו עם דברים שמשמעותיים הרבה יותר לציבור הישראלי היום - ההדחה של ברצלונה מליגת האלופות, אפילו ההתפתחויות בגזרת שחקן הספסל עמרי כספי ב-NBA היו מרגשות יותר והחזיקו יותר מים מבחינה תקשורתית.

התגובה להחלטה של מכבי ת"א לבנות שני סגלים, אחד עבור היורוליג ואחד עבור הליגה הישראלית, מעניינת הרבה יותר מההחלטה עצמה. היא עברה עם כמה דקות קצרות בהום פייג' כזה או אחר ונעלמה. היא נעלמה כמו שנעלם הרייטינג של מכבי ת"א ביורוליג. כבר שנים ששומעים את האיום של מכבי ת"א בעזיבת הליגה, וכשזה קורה זה - אף אחד לא עוצר את הרכב בצד לעכל, זה פשוט קורה, ויאללה, מה נותנים הערב בצ'מפיונס.

בעלי מכבי ת"א חיים בעולם משל עצמם. בעולם המדומיין הזה הם עדיין "הקבוצה של המדינה", הם ממשיכים לקטוף אליפויות וגביעים, הם ממלאים את יד אליהו ומחזיקים רייטינג טלוויזיוני דו-ספרתי. הם קובעים את החוקים, קובעים כמה זרים, מה שיעור המס, באיזה אולם ישחקו, וזוכים לסכומי עתק על הזכות שהם מעניקים לשדר את הקבוצה בימי חמישי בערב.

2. הישראלים (הצברים) במכבי ת"א שיחקו העונה ביורוליג 3.7% דקות מסך הדקות ששיחקו העונה. אפשר להמשיך ולהגיד שאין כאן מספיק שחקנים צברים ישראליים טובים, אבל עד כדי כך הם גרועים בשביל לא להיות חלק משמעותי יותר מהרוטציה ביורוליג? במכבי שיחקו השנה ביורוליג יובל זוסמן, איתי שגב וכרם משעור. מכל השחקנים הישראלים שיש בכדורסל, הייתם מדרגים מישהו מהם בין חמשת השחקנים הישראלים הטובים ביותר היום? מכבי הפסיקה להביא את הישראלים הטובים ביותר. היא מעדיפה אותם זולים, כאלו עם פוטנציאל לצמוח למשהו יותר משמעותי. אבל בפועל אין להם סיכוי לצמוח ולפרוח. במקום זה הם מצמיחים שורשים עבים לתוך הספסל, קמלים ובסוף נובלים. משתמשים בהם כתירוץ לכישלונות בגזרות אחרות - ניהוליות ומקצועיות.

הישראלים, אם כן, הם לא הסיפור. את הבעיה הזאת מכבי פתרה עם שיטת המתאזרחים, ועובדה שהם דווקא כן פקטור ביורוליג. הבעיה העיקרית של מכבי היא עם חוסר ההצלחות של המנגנון המקצועי והניהולי שלה עצמה. המנגנון המקצועי מפורק - בחירת הזרים היא גרועה כבר שנים; התקופה שבה הותקנה פוקנציה של מנהל מקצועי (וויצ'יץ') היא כנראה הגרועה אי פעם; וגם מאמן עם שיעור קומה שהגיע מתפקיד ב-NBA (ספאחיה) לא מצליח לייצר מומנטום חיובי אפילו של שבועיים.

אבל הכי גרוע: בעולם החדש - שמכבי בעמל רב אחראית במשך ארבעה עשורים לבנייתו באמצעות הרס של כל חלקה טובה אחרת - המנגנון הניהולי נחלש וכבר לא מספק את הפלטפורמה שאפשרה שליטה. בעלי הבית של מכבי היום כבר לא מצליחים לסכל החלטות משמעותיות. הם לא יכולים לעמוד מול הכוח שצבר ארגון השחקנים, שהוביל לחוק הרוסי. מכבי חלשה ממינהלת הליגה שההחלטות בה מתקבלות - אלוהים ישמור - על פי רוב. לזכותם של בעלי הבית המיתולוגיים נותרה היום עוד החלטה אחת שמחזיקה את הקבוצה מעל המים, זיכרון אחרון לימי הכוח היפים של מכבי: הטבת המס לספורטאים זרים. ואולי דווקא היום, כשמכבי ת"א מכריזה הלכה למעשה כי היא לא מכירה עוד בשחקן הישראלי ותבסס את סגל הקבוצה ביורוליג על זרים ולמעשה החליטה לנתק עצמה מהליגה המקומית - הגיע הזמן לתקן גם את העוול הזה ולבטל את הטבות המס לזרים.

3. אבל כל מה שקורה עכשיו הוא מסך עשן אחד גדול לדבר המשמעותי יותר. גם אם לא יודו בזה בפה מלא, בעלי מכבי ת"א מעוניינים יותר מכל בדבר אחר: שמישהו ייקח מהם את הקבוצה הזאת. זו כבר לא הקבוצה שהם באו אליה, זה נהפך לעול, למקור להפסד כספי, ועם ההפסדים שנערמים גם סימן את הבעלים כמי שאינם מתאימים עוד להוביל את המועדון הזה. בעלי הבית המקומיים, פדרמן (29% בעלות במועדון) אודי רקנאטי (29%), שמעון מזרחי (14.5%) מוכנים ובשלים מזמן לשחרר.

מה הם מחפשים? מישהו כמו מיטש גולדהאר שייקח את כל החבילה במחיר המתאים. זה כבר לא אם, אלא בכמה. מהו המחיר המתאים זו השאלה המרכזית. עד לפני עשור העסקאות של מכירת מניות במועדון נעשו לפי שווי הקבוצה ביום הפיכתה לחברה בע"מ - כ-12 מיליון דולר. כשרענן כץ יצא ממכבי העסקה נעשתה לפי שווי של 22 מיליון דולר. לקבוצה אין נכסים, היא רק מפסידה כסף, והיא מוכרת בעיקר אוויר - מוניטין ומותג. מצד שני, יש לה פוטנציאל הכנסה קבוע של מעל 20 מיליון דולר בעונה והפלטפורמה החדשה של היורוליג שמבטיחה פוטנציאלית הכנסה גבוהה, וגבוהה עוד יותר במקרה של הצלחות. הבעלים מן הסתם ירצו לשקף במחיר העסקה גם את חלק מההפסדים הכספיים שלהם לאורך השנים. כך שאפשר בשקט להניח שאם יש מספר שנרשם בסביבת פדרמן-רקנאטי-מזרחי הוא של מכירה עבור לא פחות מ-30 מיליון דולר.

איך כל זה מסתדר עם הפרסום השבוע ב"ידיעות אחרונות" על הרעיון של בעלי מכבי ת"א לקדם בניית מתקן חדיש של 20 אלף מקומות? מקורב למועדון הסביר לי השבוע שהעיתוי אינו מקרי - הרי מה אתה עושה לפני שאתה מוכר את הבית? עושה לו צבע, כדי שיראו כמה הוא יפה. אם תוכל להראות לקונה הפוטנציאלי גם תוכניות גרנדיוזיות, אז מה רע.

קצת תיקוני צבע זה בדיוק מה שצריך כדי להסתיר את התמונה הכללית. שהבית הזה, אחרי 50 שנה, הוא כבר מזמן לא מה שהיה. בית כזה אפילו להשאיר לילדים אף אחד לא רוצה.

הצרות החדשות של סן ז'רמן ומיטש גולדהאר

אם ההדחה של ברצלונה מהצ'מפיונס ליג היא סערה ספורטיבית נקודתית, הרי שהפרסום המשמעותי יותר של השבוע קשור לבדיקה שהחלה אופ"א בעניין פריז סן ז'רמן. הבדיקה מעלה חשד שכבר שנים סובב את המועדון הצרפתי - האם סן ז'רמן ניפחה את ההכנסות על מנת לעמוד בתקנות הפיינשל-פייר-פליי של אופ"א.

ברגע שפריז רכשה בקיץ את ניימאר עבור 222 מיליון אירו והוסיפה על החשבון של העונה הבאה את קיליאן אמבפה עבור 180 מיליון אירו, אין שום דרך הגיונית לעמוד בתקנות הברייק איבן של התאחדות הכדורגל האירופית. עד היום הצליחה פריז לשכנע או אופ"א כי הגידול בהכנסות הטבעיות (כלומר - לא כספי בעלים) שלה היה רציונלי. גוף ההשקעות הקטארי (QSI) המחזיק במועדון אותו רכש ב-2011, השתדל להציג נתונים פחות או יותר ריאליים לגבי שווי הסכמי החסות של המועדון. הבעיה עם ההסכמים הללו שהם נעשים עם גופים בעלי אינטרס כלכלי משותף - ממשלת קטאר. סן ז'רמן המוחזקת בבעלות קטארית הציגה הסכמי חסות עם משרד התיירות הקטארי ועם Qatar National Bank וחברת תקשורת הספורט הקטארית BeIN Sports - שלושה גופים שבבעלות ממשלת קטאר.

פריז סן זרמן

אופ"א הבינה שהבדיחה על חשבונה, ושכיס אחד לא יכול לממן אותו כיס כשהוא עושה זאת בשם אחר. וכך, כדי לבחון את העניין החליטה אופ"א, לפי "הפיננשל טיימס", לשכור את חברת אוקטגון שתידרש לקבוע האם סכומי החסות שמדווחים הם ריאליים.

מאחר שקטאר כבר נענשה ב-2014 בגין הפרת תקנות הפייננשל-פייר-פליי ונקנסה בסכום חסר תקדים של 60 מיליון אירו, והוזהרה שבפעם הבאה היא תודח מהשתתפות במפעלי אופ"א ובכלל זה מליגת האלופות - לא נראה שאופ"א, במקרה שהבדיקה תוכיח כי נעשתה עבירה, תוכל להסתפק הפעם בקנס. במקרה כזה סביר שאפשר יהיה לראות בחודשים הקרובים כוכבים, כנראה גם ניימאר, נוטשים את המיזם הראוותני למקום אחר שמשלמים בו טוב.

מי שעוד צפויה להיות מושפעת מהפעילות של אופ"א בעניין הפייננשל-פייר-פליי היא מכבי ת"א, שלפי פרסומים השבוע גם בדיקה בעניינה החלה. במקרה של מכבי ת"א אי אפשר לדעת איך הדבר ישפיע, אבל יש רק שתי אפשרויות: האם יוביל את מיטש גולדהאר להחלטה להפעיל את העסק על אש קטנה יחסית, או יקרב אותו לכיוון החלטה למכור את המועדון.

עוד כתבות

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר