גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעלי קרקע בהרצליה לביהמ"ש: "ראש העיר נוהג בסחבת"

5 שנים לאחר שבעלי הקרקע בחוף התכלת בהרצליה עתרו נגד ראשת העירייה יעל גרמן, הם טוענים כי גם ראש העירייה הנוכחי משה פדלון מעכב את הליכי התכנון בקרקע

ראש עיריית הרצליה משה פדלון / צילום: תמר מצפי
ראש עיריית הרצליה משה פדלון / צילום: תמר מצפי

עמותת חוף התכלת בהרצליה הגישה הבוקר עתירה מינהלית נגד עיריית הרצליה והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, בטענה לסחבת קיצונית ובלתי סבירה, אשר "תוקעת" את קידומה של תוכנית לבנייה על הקרקע בבעלותם. העמותה דורשת מבית המשפט להתערב ולהורות לוועדה המקומית על המלצת התוכנית להפקדה או לחלופין ליטול את התכנון מהוועדה המקומית ולהעבירו לידיה של הוועדה המחוזית.

את העתירה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הגישה עמותת חוף התכלת המאגדת 200 בעלי קרקע בחוף התכלת בהרצליה, והעומד בראשה עזרא יחזקאל. העתירה הוגשה על-ידי עורכי הדין גלית שיצר ואסף אורן ממשרד עמית פולק מטלון ושות', נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, יו"ר הוועדה המחוזית דניאלה פוסק, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה, ראש העירייה משה פדלון ומהנדס העירייה מייק סקה. בעתירה טוענים בעלי הקרקע כי בשל מחדלם של הנתבעים, הליכי התכנון בחוף התכלת תקועים זה 45 שנים. לטענתם, הרשויות מתנהלות "בעצלתיים, תוך נקיטת סחבת בלתי נסבלת, והכל תוך הפרות חוזרות ונשנות של הבטחות שלטוניות והחלטות שיפוטיות להשלמת ההליך התכנוני ולהפקדת התוכנית".

מדובר בעתודת קרקע חקלאית בת 2,200 דונם, הידועה כ"חוף התכלת" בדרום-מערב הרצליה, בין חוף הים לכביש החוף. בעתירה נטען כי מאז שנות ה-70 פועלים בעלי הקרקע לקדם תוכנית לשינוי יעודה לבנייה, ובשנת 1996 אף הקימו את העמותה. בשנת 2003 הגישו הבעלים תוכנית לוועדה המקומית, אך בשנת 2007 קבעה הוועדה כי התכנון צריך להיות מוקם על-ידי הוועדה המחוזית, בשל היקפי הקרקע, וכי זו תפקח על עבודתה של הוועדה המקומית. מאז העלו חברי העמותה טענות על סחבת שבה נקטה ראשת העירייה דאז יעל גרמן, שהבהירה כי קיימת בעיה בתוכנית של חיבור הקרקע למרכז העיר, אשר צריך להתבצע באמצעות גשר שיעבור מעל כביש 2, וכי גרמן לא עמדה בהבטחתה להביא את התוכנית לדיון בוועדה המקומית עד קיץ 2012.

בנוסף העותרים טענו כי הוועדה המחוזית לא עמדה בהבטחתה לפקח על כך שהוועדה המקומית אכן תקדם את התוכנית. על כן הגישו עתירה נגד הוועדות המקומית המחוזית ויעל גרמן עוד בינואר 2013. בעקבות הגשת העתירה, החליטה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ביולי 2013 להמליץ על הפקדת התוכנית בכפוף לתנאים, לרבות תסקיר השפעה על הסביבה, ופתרון בעיית הגשר.

בית המשפט חייב את הנתבעים בהוצאות

במארס 2014 אף התקיים דיון בוועדה המחוזית שבו נקבעו לוחות זמנים של 6-12 חודשים להשלמת תסקיר השפעה על הסביבה. נוכח ההסכמות התקבל ביוני 2014 פסק דין כי העתירה מיצתה עצמה נוכח ההחלטה שקיבלה הוועדה המקומית. בית המשפט אף ציין כי העתירה תרמה לקידום הליכי התכנון והשית על הנתבעים הוצאות בסך 50 אלף שקל.

אלא שלטענת העותרים בעתירה הנוכחית, מאז ניתן פסק הדין ב-2014 "שקעו המשיבים בתרדמת וחזרו לסורם, לא מילאו אחר ההבנות שנתקבלו וחזקו לנקוט סחבת". לטענתם, הדברים הגיעו לשיא כאשר את הדיון בתוכנית ב-19 באוקטובר 2015, פתחה יו"ר הוועדה המחוזית דאז, גילה אורון, במילים: "אנחנו מתנצלים מעומק הלב, יותר מזה אני לא יכולה להגיד כלום". ובהמשך אמרה: "אני יכולה רק להגיד שאני לא מרוצה מההתקדמות כפי שהיא הייתה עד היום". בנוסף נטען כי הוועדה המחוזית הודתה בדיון כי תסקיר השפעה על הסביבה טרם הוגש, וכי אין הקצאה תקציבית לקידום התוכנית.

עוד צוין בעתירה בפברואר 2016 התקיים דיון בוועדה המחוזית שבו התחייב מהנדס העיר מייק סקה, כלשונו, כי "בעוד 7 חודשים אני מביא את התוכנית להפקדה". אלא שלטענת העותרים, כפי שנכתב בעתירה שהוגשה הבוקר, "חלפה שנה, חלפו גם שנתיים, שלוש וארבע. תסקיר השפעה על הסביבה לא הושלם עד עצם היום הזה". לטענת העותרים, כל הגורמים הנתבעים פועלים בניגוד נוחלט להבנות שהושגו במסגרת העתירה המינהלית מ-2013.

בעתירה נטען, כי בינואר 2017 התקבלה החלטת הוועדה המקומית להפקיד את התוכנית בתנאים שעד היום לא מולאו. ואם כל זאת אינו מספיק, במכתב ששיגר מהנדס העיר סקה בדצמבר 2017 לבעלי הקרקע, הוא הודיע כי במסגרת תוכנית המתאר לעיר החליטה הוועדה המקומית לבחון מחדש את היקפי הדיור בעיר, לרבות בתחום התוכנית, בחינה אשר תארך שנה, ולא נקב בלוחות זמנים.

"מדובר בתוצאה מקוממת, בלתי סבירה ובלתי מתקבלת על הדעת", טוענים העותרים ומוסיפים כי העירייה הפרה הבטחה מינהלית. "גילם הממוצע של חברי העמותה הוא 75 שנים, וחלקם הלכו לעולמם. תקוותם כי בית המשפט יושיט סעד שיזכה אותם בכך שלפני אחרית ימיהם יצליחו ליהנות מפירות המקרקעין שבבעלותם העומדים בשיממונם כאבן שאין לה הופכין מזה עשרות שנים".

העותרים מבקשים מבית המשפט להוציא צו המורה לוועדה המקומית ולראש העירייה משה פדלון לקבוע דיון בוועדה המקומית תוך 45 יום לצורך מתן המלצה על הפקדת התוכנית, או לחלופין להורות על העברת קידום התכנון לוועדה המחוזית.

לדברי עו"ד גלית שיצר, שותפה במשרד עמית פולק מטלון ושות': "על אף הבטחות והחלטות רבות לאורך השנים, לא עלה בידי מוסדות התכנון הרלוונטיים - הוועדה המקומית הרצליה והוועדה המחוזית מרכז, שאישור התכנית בסמכותה - להביא את התכנית ולו להפקדתה להתנגדויות. הימשכות הליכי התכנון במקרה הזה הנה כה קיצונית, חריגה ומקוממת עד שלא היה מנוס מפניה, בפעם השנייה, לבית המשפט. העתירה מצביעה על בעיה קשה, כאובה ומוכרת בתחום התכנון במדינת ישראל: העדרם של לוחות זמנים קבועים בחוק להליכי תכנון של תכניות בנין עיר - עד שלב הפקדת התכנית להתנגדויות. בהעדר הוראות חוק ברורות המגדירות לוחות זמנים לתכנון, מוצאים עצמם יזמים ובעלי קרקע, יוצאים לדרך התכנון מבלי שניתן לצפות כמה זמן תארך. העדרה של וודאות, והליכי תכנון אטיים, עוצרים ומשהים את הפיתוח האורבני שאנו מבקשים ומצפים לראות סביבנו".

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "העירייה תגיב בבית המשפט". מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב נמסר: "עיריית הרצליה המליצה לפני כשנה לוועדה המחוזית על הפקדת התוכנית, אך התוכנית טרם הוגשה אליה על-ידי העירייה והיא עדיין נמצאת בסמכותה".

עוד כתבות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מתחזקות העליות בוול סטריט; נאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות