בעקבות השביתה בנמלים: צים שוקלת להוציא הפעילות מישראל

מנכ"ל צים, אלי גליקמן, הנחה את הנהלת החברה להיערך מיד להוצאת פעילות זו לנמלים במדינות שכנות, על מנת לא לפגוע בפעילות הבינלאומית

אלי גליקמן, מנכ"ל צים / צילום: איל יצהר
אלי גליקמן, מנכ"ל צים / צילום: איל יצהר

בעקבות שביתת הנמלים צים בוחנת אפשרות להוצאת פעילות השיטעונים מישראל - מנכ"ל צים, אלי גליקמן, הנחה את הנהלת החברה להיערך מיד להוצאת פעילות זו לנמלים במדינות שכנות, על מנת לא לפגוע בפעילות הבינלאומית של החברה.

אמש שיגר מנכ"ל צים אלי גליקמן לשר התחבורה, ישראל כץ ובו כותב גליקמן:

"הנזקים אשר נגרמו ונגרמים מידי יום לחברתנו מטילים עלינו נטל בלתי מתקבל על הדעת ומייקרים את עלות התפעול שלנו מעבר לכל קנה מידה סביר, בודאי בהשוואה לעלויות מקבילות בנמלים דומים. במקביל לדרישתנו מחנ״א לפיצוי הנזקים האמורים, הרי שאי מציאת פתרון דרסטי בהובלת משרד התחבורה, ימשיך לפגוע פגיעה אנושה בספנות הישראלית וכפועל יוצא בסחר הישראלי. ברור כי פגיעה זו תשתקף בהשפעה שלילית על יוקר המחיה במדינה".

עוד צוין כי החלטה זו באה לאחר שבועות של עיצומים ועיכובים בנמלי אשדוד וחיפה שגרמו להתייקרויות עלות התפעול ולנזקים כבדים ללקוחת ישראליים ובינלאומיים. השביתה בנמלים בישראל פוגעת ישירות בפעילות הבינלאומית של צים ולפיכך גורמת לעיכובים קשים בקוויה הבינלאומיים ופגיעה בלקוחותיה, הן בארץ והן בעולם.

"צים לא תחסוך מאמצים להמשיך לשרת את לקוחותיה הישראלים ונערכת למתן שירות ספנותי אלטרנטיבי לישראל, תוך צמצום הפגיעה בקווים הבינלאומיים ובסחר עם מדינות אחרות", נכתב בהודעת החברה.

נמל חיפה משמש כיום כאחד מצירי השיטעון של צים בים התיכון - מעין תחנת פריקה של אוניות גדולות שיעדן הסופי אינו בישראל. הסחורה שנפרקת מהאוניה הגדולה שמגיעה מועברת לאוניות קטנות יותר ש"מפזרות" את הסחורה למדינות היעד הקרובות.

מדובר בפעילות עם שיעור רווחיות נמוך עבור הנמלים, היות שהיא כרוכה בהיקף עבודה גבוה - פריקה וטעינה. לפני כארבע שנים צים עזבה את נמל חיפה כציר השיטעון שלה והעבירה את פעילותה לנמל בפיראוס. לאחרונה צים החזירה את פעילות השיטעון שלה לנמל חיפה אך לא בהיקף גבוה וכאמור מאיימת לנטוש את ישראל שוב.

המשמעות של הוצאת פעילות השטעונים של צים מישראל היא בעיקר פגיעה ביבואנים והיצואנים הישראליים שעלויות ההובלה הימית יתייקרו עבורם ומן הסתם הדבר יתגלגל לציבור. מבחינת הנמלים, הפגיעה היא כאמור די זניחה גם במימדי הרווחיות וגם במימדי מחזור המכירות.