סוכני נסיעות: עדיין אין צונאמי של ביטול טיסות לטורקיה ודרכה

ואם בכל זאת החלטתם לבטל את הטיסה לטורקיה בעקבות בעקבות האירועים הביטחוניים והמתיחות ביחסים עם המדינה, מהו הדין במקרה כזה?

בעקבות האירועים הביטחוניים והמתיחות ביחסים מול טורקיה, נוסעים ישראלים שמתעתדים לטוס דרך טורקיה או לטורקיה מביעים דאגה. בפנייה שהגיעה ל"גלובס" במייל האדום, שאלה נוסעת שרכשה כרטיסי טיסה דרך טורקיש איירליינס מהו דין ביטול טיסה לאור המצב הביטחוני, ותהתה "מי יישא בנזק".

עם זאת, מבדיקת "גלובס" בקרב שורה של סוכני נסיעות עולה כי היקף הביטולים של נוסעים שקנו כרטיסים או נופשונים בטורקיה הוא קטן. באיגוד סוכני הנסיעות מציינים כי "יש הרבה פניות ושאלות, אך עדיין אין צונאמי של ביטולים".

עוד מציינים הסוכנים כי מדובר בעיקר בנוגע לחבילות נופש, ופחות לטיסות דרך טורקיה. יש לזכור כי המתיחות בין המדינות בשנים האחרונות עדיין לא החזירה את הנוסעים לנפוש בטורקיה בהיקפים שידעה המדינה לפני אירועי המרמרה. כיום עיקר הנוסעים לנופשונים בטורקיה מישראל הם צרכני המגזר הערבי, שמרביתם לא מבקשים לבטל את החופשה בעיתוי הנוכחי לאור ההתרחשויות האחרונות. בתוך כך יש לזכור שצום הרמדאן שמתחיל מחר (ה') ממילא מאט את קצב ההזמנות, כשגל של נסיעות צפוי כמדי שנה בתום הצום.

ומה באשר לטיסות קונקשן המהוות את מרבית התנועה מישראל לטורקיה? בקרב סוכני נסיעות מציינים כי בשלב זה פניות הנוסעים הן בהיקף "סביר". זאת ועוד, בחברת פגסוס הטורקית מציינים כי נכון לעכשיו לא התקבלו בקשות לביטולי טיסות. גם בהיבט של הזמנות חדשות, בדיקת האתר טרווליסט מגלה כי לא נרשמה ירידה דרמטית בהזמנת טיסות דרך טורקיש איירליינס.

נזכיר כי חוק התעופה הישראלי קובע כי לנוסעים עומדים 14 ימים ביטול לכרטיסים שנרכשו באינטרנט או בטלפון, ובלבד שהטיסה נמצאת במרחק של 7 ימים לפחות. סוכני הנסיעות רשאים לגבות דמי ביטול של 100 שקל או 5% לכל כרטיס שמבוטל. כרטיסי טיסה שנרכשים מראש במנגנון גמיש ניתן לבטל גם בתום התקופה שמגדיר החוק ולפי מדיניות חברת התעופה והתנאים שמצוינים על גבי הכרטיס. נזכיר כי חוק הגנת הצרכן אינו חל על רכישות שנעשות בקרב אתרים/סוכנים שאין להם נציגות בישראל, כך ש-14 ימי הביטול שעומדים לזכות הצרכן לא תקפים במקרים כאלה.

שלוש חברות תעופה טורקיות מפעילות טיסות מישראל לטורקיה (החברות הישראליות לא מפעילות טיסות בקו), ושלושתן הטיסו יותר מחצי מיליון נוסעים בקווים מישראל מתחילת השנה. בראשן ניצבת טורקיש איירליינס, החברה השנייה בהיקפה בישראל, שמתחילת השנה ועד לסוף חודש אפריל הטיסה כמעט 337 אלף נוסעים - רובם ממשיכים בטיסות המשך ליעדים שונים. המספר הזה משקף גידול של 18% אל מול היקף הנוסעים בחברה בתקופה המקבילה אשתקד. פגסוס הטיסה יותר מ-140 אלף נוסעים מתחילת השנה - מספר המשקף עלייה של 9%; והשחקנית השלישית שנכנסה לאחרונה למשחק היא אטלס גלובל, שהטיסה מתחילת השנה כמעט 42,000 נוסעים.